Annons

OM-D E-M5 (Mk I)

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Tappar kameran minnet?
Har inte använt min E-M5 på länge, satte i batteriet och blev tvungen ställa in tid och datum på nytt.
Tog ur batteriet och satte i det på nytt för att se om kameran behöll inställningarna viket den Inte gjorde.
Vad beror detta på, har den ett inbyggt batteri som behövs bytas ut eller laddas upp?
Väldigt irriterande om man måste ställa in tiden varje gång man byter batteri. Så var det inte sist jag använde den.
 
Många kameror har ett inbyggt, laddningsbart batteri för att behålla inställningar som t.ex. tid och datum. När det batteriet tar slut så tappar förstås kameran minnet vad gäller tid och datum. Det inbyggda batteriet börjar laddas upp när man sätter i ett uppladdat "huvudbatteri", men det tar en stund så om man omedelbart tar ut huvudbatteriet igen så har inte det inbyggda hunnit laddas upp.

Låt ditt huvudbatteri sitta i över natten och testa igen. Om kameran tappar tid och datum då så är det inbyggda batteriet förmodligen kaputt.

Brasklapp: jag vet inte säkert om ovanstående gäller för E-M5, trots att jag har en själv.
 
låter inte konstigt

Så där brukar kameror göra, det håller några dagar utan batteri, tillverkarna tänker nog att det ränker att man hinner ladda batteriet med god marginal. Avvägningen blir väl hur stort/tungt/dyrt backupbatteri man ska sätta i som tillverkare, mot hur länge behöver det hålla.
 
I de flesta fall handlar det inte om backupbatteri, och där det gör det, kan backup-batteriet bytas. Det framgår i regel av bruksanvisningen, och det kan finnas en liten lucka som hålls med en skruv strax intill det vanliga batteriet.

För att minnet ska bli kvar när man skiftar batteri brukar det i de flesta av kamerorna finnas en "super-cap", en kondensator med mycket hög kapacitans, men med låg spänning, som håller minnet. Den kan ta längre tid att ladda upp än den håller laddningen, så man måste ha det vanliga batteriet i kameran en bra stund för att den ska laddas ordentligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.