Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Omöjligt få bra blixtbilder vid tolvslaget

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Tog lite vimmelbilder på en nyårsfest i natt. Inomhus funkade det rätt ok m trådlös Speedlite 420EX blixt + sändare till min 350D.

Men sen vid tolvslaget ute (riktigt mörkt förstås, bara några gatlyktor typ) blev det verkligen bara skitbilder m blixten.

Körde manuellt läge f4.5 och kanske 1/125 (testade lite olika tider) men antingen blev bilderna jättemörka. Bara ansiktet svagt upplyst. Alt klart överexponerat. Vita ansikten o kolmörker. Blixten riktade jag mot motivet då jag var utomhus. Vilken kompaktkamera som helst hade fixat bättre blixtbilder i det läget kändes det som.

Även den inbyggda blixten blev det bara skit med.
I båda fallen mätte jag innan avtryck (FEL-knappen).

Vad fasen gör jag för fel egentligen när det blir så supertaskigt?

Inomhus blev det däremot riktigt bra.

Själv använde jag stativ och lite längre slutartid, har bara inbyggd blixt, men blev ändå ganska nöjd med de få bilder jag tog på skålande personer. viss röresleoskärpa fick jag såklart räkna med, men tycker själv det ger liv till personerna i bilderna

// Anders

1/125 är toksnabbt för kvällsbilder utomhus. Du borde använt 1/15 ISO400 och f4 i Manuellt läge. Då hade kameran registrerat mycket mer ljus. Man måste ha lite koll på det omgivande ljuset. En blixt klarar ju knappast av att lysa upp en beckmörk utomhusscen.

Jag ska kolla vilka inställningar jag körde med. Testade ju lite olika. Även typ 1/15 har jag för mig. Men ändå skitresultat. Mitt eget fel förmodligen men hade inte tid just då att inse vilket fel jag gjorde...

hehe, de e väl lugnt.. snart nyår igen!!
Nää, skämt åtsido... ja tycker de e skitsvårt me... Du får testa lite innan de smäller. Så du slipper fippla me inställningarna när de gäller... bara trycka och bli nöjd.. =)

Hej Karin!

Jag fotade också lite vimmelbilder igår, körde 1/30sek vid F2,8 (ISO200) och lät blixten fylla i det som fattades (omnibounce på för att mjuka upp lite), jag blev mycket nöjd med resultatet.

Det funkar utmärkt i stadsbelysning i alla fall.

/Karl

Jag körde på detta, och är mycket nöjd med bilderna:
28-75mm @ 28mm
0,5 sec, f/5,6
Mode: Manual
Metering: Multi-segment
ISO: 400
Flash: On

Synkade på andra nivån och körde långa slutartider för att få med lite mer av ljuset runt omkring, istället för en fet blixt i ansiktet och kolsvart bakgrund.

Bilagor

• img_9353.jpg
    img_9353.jpg
    46.2 KB · Visningar: 502
Har kollat nu och jag körde m följande inställningar:

f4.5 1/200 iso200 (för mörkt)
f4 1/60 iso200 (något bättre)
f4 1/14 iso 200 (ansiktena överexp av blixten, bakgrunden väldigt mörk)

Alltså det var inte upplyst stadsmiljö utan mer på en gård på vischan m några utelyktor, ljus i fönster osv. Rätt så mörkt alltså.

Hmm, har inte hajjat detta m blixt på andra ridån. Var ställer man in det på en 350D och hur funkar det?

Kan ju även ställa in Speedlite blixten på H-läge. Som jag har glömt vad det betydde. Slowsynk eller nåt sånt kanske?

Uttryck skrev:
Har kollat nu och jag körde m följande inställningar:

f4.5 1/200 iso200 (för mörkt)
f4 1/60 iso200 (något bättre)
f4 1/14 iso 200 (ansiktena överexp av blixten, bakgrunden väldigt mörk)

Alltså det var inte upplyst stadsmiljö utan mer på en gård på vischan m några utelyktor, ljus i fönster osv. Rätt så mörkt alltså.

Hmm, har inte hajjat detta m blixt på andra ridån. Var ställer man in det på en 350D och hur funkar det?

Kan ju även ställa in Speedlite blixten på H-läge. Som jag har glömt vad det betydde. Slowsynk eller nåt sånt kanske?

Att synka på andra ridån ställer du enklast in direkt på blixten. Kolla manualen.

H-läge är High-Speed sync, vilket innebär att blixten kan synka med alla slutartider men med reducerad effekt på snabbare tider.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar