Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus XA trasig?

Produkter
(logga in för att koppla)

siamthai

Aktiv medlem
Jag har en Olympus XA som krånglar. Jag kan inte mata fram filmen. Batterierna är ok. Jag skulle ladda den med en film men frammatningsjulet verkar sitta fast. Trycker jag på avtryckaren händer inget - troligen pga av att jag inte kunnat dra fram filmen. Någon som har en aning om hur man fixar det eller vet någon sida på internet som har någon typ av reparationsvägledning?

Jag har visserligen en XA1 men hade samma "problem" tills jag kom på att avtryckaren inte går att trycka ner om det finns risk att bilden underexponeras..och det går inte att dra fram filmen om man inte låtsas-exponerar dvs trycker på avtryckaren. Prova att sikta kameran mot en stark ljuskälla så funkar det nog!

Må bäst,
Katriina

Jag testade med blixten inkopplad och med olika slutare i fullt dagsljus. Fungerade inte!!!

Gjorde som du tipsade och riktade den mot skrivbordslampan och ... KLICK! Det fungerade. Tack för tipset!

Ha en bra kväll!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar