Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D

någon som brukar råka ut för att batteriluckan öppnas helt spontant när man går runt med kameran över axeln bara?!

det händer mig ibland, känns lite sådär, skulle behöva åtgärda det, kanske räcker med att sätta någonting under luckan så den blir något trögare att stänga?
 
någon som brukar råka ut för att batteriluckan öppnas helt spontant när man går runt med kameran över axeln bara?!

det händer mig ibland, känns lite sådär, skulle behöva åtgärda det, kanske räcker med att sätta någonting under luckan så den blir något trögare att stänga?

Jag antar att du låser luckan efter att du stänger den? Isåfall förstår jag inte hur den kan öppnas, om inte låset har gått sönder.
 
FL-600R har ledtal 36 vid ISO 100 och inzoomad till 85mm (småbildsekvivalent).
430EX II har ledtal 43 vid ISO 100 och inzoomad till 105mm (småbildsekvivalent).

De är alltså ungefär lika ljusstarka.
 
I så fall klara jag mig nog bra med FL-600R. Ledtalet 36 kan man nog komensera med att höja ISO något så det motsvarar 50?
 
Blixten har den ljusstyrka den har, men man förstås höja ISO på kameran så att FL-600R får ett högre ledtal, men det kan ju också göra med FL-50R ...
 
Behöver lite hjälp av er med OM-D:n, har ännu inte hunnit sätta mig in i de 999 saker som går att konfigurera i det lätt röriga menysystemet. ;)

Om jag inte fattar saken fel borde det väl gå att ställa in hur IBIS ska fungera, det gick i alla fall med Pentax där man kunde ställa in hur snabbt ISO skulle öka? Som det är nu märker jag att alla bilder jag hittills tagit ligger på 1/60, oavsett vilken glugg jag än använder (14/2,5 - 45/1,8). Det kameran gör är att med auto-ISO reglera ljuskänsligheten, men det känns ju rent spontant som att kameran ofta väljer onödigt högt ISO för att hålla sig på 1/60 och IBIS måste väl klara längre slutartider än så? Så, någon vänlig själ som kan förklara var i %&%/& man ställer in detta?

För övrigt kan sägas att jag är grymt förtjust i kameran. ;)
 
Rättar mig själv - det var "förhandsvisning" i Macen som lurade mig. LR säger 1/60s eller 1/100s. Ursprungsfrågan kvarstår dock.
 
Jag fortsätter min monolog. ;)

Antar, efter att ha läst följande, att det är kört om jag kör med bländarprioritet och auto-ISO. Måste väl gå på M för att låta IBIS jobba lite eller köra ISO manuellt. Korrekt?

"in aperture priority mode, the camera will assign the lowest ISO as long as the shutter speed is faster than a certain speed as determined by the camera and the lens focal length".

Edit: Kom på att jag kan ställa ner högsta ISO och på så sätt "tvinga" kameran att hålla lägre ISO. Ska testa.
 
Tack, hittade precis den infon på dpreview. Fattar bara inte vad blixtsynkningen ska ha med det att göra. :)
 
Nu är FL-50R bedtälld från Fotokungen.
Ska bli spännande

Hoppas att det blir bra. Kom inte överens med FL-300R och blixtexponeringen. Verkade inte spela någon roll hur man ställde in den.
//Bussmicke
www.bussmicke.se
 
Helautomatik fungerar rätt bra, tycker jag, men den är ju inte så stark så man får tänka på att inte försöka lysa upp för stora ytor.
 
Helautomatik fungerar rätt bra, tycker jag, men den är ju inte så stark så man får tänka på att inte försöka lysa upp för stora ytor.

Är inte den lika stark som Canon 580EX? Är det det så borde jag klara mig.
Efterföljaren 600 EX har ju ledtal 60
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.