Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-D E-M1

Produkter
(logga in för att koppla)
I min värld är det linjärpolariserande filter som är "vanliga" medan cirkulärpolariserande är den nya sortens "ovanliga", men min världsbild är formad innan kamerorna hade autoexponering och autofokus. :)
 
Nu kommer silverfärgade E-M1 som ska ha den nya firmwaren. Den fw verkar mkt spännande. Om de förbättrar filmfunktionen så kanske det blir till å köpa den nästa år.
 
Är det nån E-M1 användare här på fotosidan (eller i sverige) som haft dessa problem ?

http://forum.fourthirdsphoto.com/th...or-evf-replacement-lately?p=632332#post632332

Tydligen skall de uppkomma (främst) med vissa dioptriinställningar, men det kan variera vad som egentligen är det som gör det. Vissa har inga problem alls. Ser inget vidare. Kan säga att det avskräckt mig uppgradera till en sån den dagen min E-M5:a trillar av pinn (eller stativet). Jag utsätter min EVF på E-M5 för direkt solljus när jag bär stativ/kamera över axeln, men har aldrig haft problem. Beror säker på att det är olika generationer (eller vad skillnaden nu är) av EVF.
 
Nej, inga såna problem ännu, använder dioptrijustering +2. Däremot så lade autofokusmodulen ev helt efter bara ett par veckor, fick den reparerad snabbt. Har nu använt den nästan dagligen i ett halvår utan bekymmer / Marie
 
Hej.
Jag är en Nikonist som precis skaffat en OM-D E-M1.

Det jag letar efter som jag alltid använder på Nikon kameror är möjligheten att i Auto-ISO sätta längsta tillåtna slutartid. Märker att när jag leker inomhus med att fotografera barn och hundvalp så hade det varit trevligt att t ex kunna sätta 1/320 som långsammaste slutartid och låta ISO kompensera fritt för det.

Finns det något motsvarande för M1:an eller är man hänvisad till S-läget?

Prova ändra blixtsynktiden, den påverkar lägsta slutartid med auto-ISO på andra kameror..
 
Fick min MMF-3 igår, och har bara hunnit testa lite snabbt med några av mina gamla 4/3-objektiv, och glädjande nog är autofokusen i alla fall minst lika snabb som på min E-620. Både kit-telezoomen och 70-300:an funkar utmärkt om inte bättre (gillar verkligen möjligheten med S-AF+ MF där focus peaking ger strålande kontroll). Övriga objektiv ska jag försöka hinna testa i helgen. Men det är roligt att "de gamle" kan användas. Visst är de större än motsvarande m4/3-gluggar, men de är ändå hanterbara. Över förväntan nöjd helt enkelt…
 
Det jag tycker är mest störande med Autofokusen med 4/3 objektiven är vid vissa tillfällen då kameran inte hittar fokus pga. av att det inte är korslagda fokuspunkter. Kan vara väldigt frustrerande att behöva vinkla kameran lite för att det överhuvudtaget ska fungera.
 
Det jag tycker är mest störande med Autofokusen med 4/3 objektiven är vid vissa tillfällen då kameran inte hittar fokus pga. av att det inte är korslagda fokuspunkter. Kan vara väldigt frustrerande att behöva vinkla kameran lite för att det överhuvudtaget ska fungera.

har du uppgraderat firmwaren?
 
Sådärja. Nu gick det inte att hålla sig längre. Ett OMD-E-M1 hus på ingång. Ganska schysst deal dessutom eftersom Olympus kampanjar och bjuder på ett batterigrepp på köpet.

Så nu blir det att börja spara ihop till ett 12-40 2.8 som nästa investering i systemet.....dyr hobby det här...
 
Grattis till ett bra köp:) Tänkte bara tipsa om Panasonic Leicas 25mm, 12-40 2,8 är riktigt bra men sen jag inhandlade 25mm så har den suttit på hela tiden, helt sjukt skarp glugg! Jag spar nu till 42,5mm Panasonic Leica då är jag redo för vilket bröllop som helst :D
 
Grattis till ett bra köp:) Tänkte bara tipsa om Panasonic Leicas 25mm, 12-40 2,8 är riktigt bra men sen jag inhandlade 25mm så har den suttit på hela tiden, helt sjukt skarp glugg! Jag spar nu till 42,5mm Panasonic Leica då är jag redo för vilket bröllop som helst :D

Tack för tips! Min favvo är och har varit 45/1.8 som sitter på min E-M5 nästan ständigt (jag har även kitgluggen 12-50 som funkar ganska ok). Jag har varit nära att slå till på någon av de fasta vidvinklarna/normalerna men har avsiktligt legat lågt sedan Olys nya "proserie" lanserats. Min plan är som sagt 12-40 och sedan den ännu ej släppta 40-100 eller vad det kan bli.
För mina behov är det sedan i framtiden ett längre bra tele som gäller. Jag kommer förmodligen att sälja av mitt Nikon-system på sikt och helt gå in för m4/3. Jag gillar verkligen smidigheten och känslan i systemet. Och bildresultatet såklart.. :)
 
Grattis till ett bra köp:) Tänkte bara tipsa om Panasonic Leicas 25mm, 12-40 2,8 är riktigt bra men sen jag inhandlade 25mm så har den suttit på hela tiden, helt sjukt skarp glugg! Jag spar nu till 42,5mm Panasonic Leica då är jag redo för vilket bröllop som helst :D

Håller med! Använder nu PL15/1.7, PL25/1.4 och PL45/2.8 på min GM1a. alla riktigt bra och skarpa gluggar men PL42,5/1.2 Nocticron väcker sånt habegär! Personligen är jag mycket mer förtjust i Panasonics kontrast & färgåtergivning. Olympus kompenserar för detta i sin JPEG-motor men fotar man RAW är min subjektiva åsikt att Panasonic tecknar bilden finare..
 
Kanske lite OT men ändå. Vad kör ni med för väskor till era m4/3-system? Jag har skummat i trådarna och ser att många rekommenderar Thinktank Retrospective-väskorna.
Jag behöver få ned två hus (E-M1 och E-M5), tre objektiv, paddan och lite annat småjox. Smidighet är prio.

Vad säger ni? (eller tips om bra tråd som behandlar ämnet).
 
Jag har en Billingham. Nu minns jag tyvärr inte modellnumret, men det är en mellanstorlek som rymmer precis det du angett att du behöver. Väskan är dyr, men väldigt smidig och rymlig för sin storlek. Och det är en väldigt bra kvalitet, väskan känns enormt gedigen.

Sen har jag också en Thinkank Retrospective 5 när jag inte behöver ha mer än ett kamerahus och några få väl utvalda objektiv.
 

Själv har jag precis skaffat en Billingham Hadley Small!
http://www.fotosidan.se/blogs/j3n5/fetischism.htm

Bär för närvarande utan problem GH3, GM1, PL45/2.8, PL24/1.4, PL15/1.7,två till smågluggar, mellanringar iPad + och ett gäng småprylar. Dessutom är den diskret, snygg och riktigt liten/smidig.

Patrick på www.findingrange.com brukar skriva om Billingham!
http://findingrange.com/2012/05/28/...review-great-hadley-features-in-a-small-size/
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.