ANNONS
Annons

OLYMPUS OM-2 fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Tigerlily

Medlem
Det var 10 år sedan jag lärde mig fotografi, och efter det har jag inte fotat alls. Mina kunskaper har alltså försvunnit ut i tomma intet.

Jag fick min Olympus OM-2 av min morfar häromveckan.

Nu till min fråga. Vad gör jag för fel om jag får gryniga bilder?
 
Vi behöver lite mer information:
färg eller svartvitt?
ISO-värde pâ filmen?
Blixtbilder?

Men ett första förslag är att du har fotat med negativ färgfilm, kanske ISO 400 och underexponerat kraftigt.

Lâna en kamera av nâgon och jämför exponeringsvärdena.
OM2 ger dessutom fel exponeringsvärden med moderna batterier. Endast luft/zinkbatterier är hyffsat användbara, men dom tar fort slut.
 
tack för svaret!

Det stämmer bra att det är en färgfilm 400 iso.

Ni får ursäkta mig mitt dåliga kunnande. Men hur underexponerar man? Och vad är den "ultimata" inställningen?

Den inställning som är i kameran nu ser ut som följer:
 

Bilagor

  • kamera.jpg
    kamera.jpg
    42.3 KB · Visningar: 584
Anders: nej jag är inte säker :)

Tigerlily, om du har fotat med dessa inställningar sâ har du med stor säkerhet underexponerat kraftigt.1/1000dels sekund och bländare 8 är en mycket solig dag.
I sökaren har du en ljusmätarfunktion, nu minns jag inte, men det är väl en visare och + - tecken, du ska justera slutartid och bländare sâ att nâlen / visaren ligger i mitten.
Nâgon med färskare minne av OM2 kommer säkert att rätta mig om dte är fel.
 
Jag hade en OM2 en gång i tiden… Är det inte så att det finns ett A på den ringen som är inställd på 1000. 1000 betyder väl 1/1000 sek? Om du ställer den ringen på A och ställer in ratten för filmkänsligheten på 400 (jag tror att det är den ratten som blänker på bilden) och behåller bländarringen på 8 och har batteri i kameran och sätter strömbrytaren på auto så borde du få någon indikering i sökaren om vald tid. Det är ju bländarautomatik dvs du ställer in bländaren så väljer kameran tid och mäter centrumvägt…
Den inställning som gäller på bilden är väl manuell inställning med 1/1000 sek bländare 8 och det lär kanske bli lite underexponerat om det inte är klar sol…
Fast jag är inte heller säker...
/Harald
 
Precis som Gunnar skriver så är det ett + och ett - tecken till vänster i sökaren. när du har rätt inställning skall de lilla visaren ligga mittimellan dessa tecken.

Angående batterierna så är det de äldre varianterna av både OM-1 och OM-2 som använde Zink-luftbatterier. De gjorde om kamerorna någon gång och lade till ett n i namnet. Dessa modeller använder vanliga 1.5 voltare. Och vad jag kunde se på bilden är det en OM-2n.


Det Harald nämner om ett A på tidsinställningsringen så är det inte så på Om-2. Tidsautomatiken ställs in på den lilla vipparmen på ovansidan av kameran till vänster om sökaren.


\h
 
just det

bara en snabb fråga till!

Nu när jag lärt mig hur kameran fungerar, så skulle jag vilja veta regeln för hur man får kortast möjliga skärpedjup utan att använda ett makroobjektiv.

Så, hur gör man? :)
 
hasseper skrev:

Angående batterierna så är det de äldre varianterna av både OM-1 och OM-2 som använde Zink-luftbatterier. De gjorde om kamerorna någon gång och lade till ett n i namnet. Dessa modeller använder vanliga 1.5 voltare.

\h

Fel!

OM-1 och OM-1n krävde från början px627 kvicksilver-celler.

OM-2 och OM-2n har alltid haft två batterier av typen SR44 eller liknande.

/ Johan
 
Gunnar D skrev:
Tigerlily, om du har fotat med dessa inställningar sâ har du med stor säkerhet underexponerat kraftigt.1/1000dels sekund och bländare 8 är en mycket solig dag.
I sökaren har du en ljusmätarfunktion, nu minns jag inte, men det är väl en visare och + - tecken, du ska justera slutartid och bländare sâ att nâlen / visaren ligger i mitten.
Nâgon med färskare minne av OM2 kommer säkert att rätta mig om dte är fel.

Rätt när funktionsväljaren står i "Manual", så finns det +, - och visare i säkaren.

Om funktionsväljaren står på "Auto" så visas istället för + och - en skala med tid på. Visaren pekar på korrekt exponering enligt centrumvägning.

Manuallen för OM-2 hittar du bla på http://www.vanveluwen.nl/eSIF/
 
hasseper skrev:
Det Harald nämner om ett A på tidsinställningsringen så är det inte så på Om-2. Tidsautomatiken ställs in på den lilla vipparmen på ovansidan av kameran till vänster om sökaren.
\h

Rätt!

Såvitt jag känner till har det inte funnits en OM med ett A på tidsintällningsringen.

/ Johan
 
Grattis till en bra analog kamera.
Vill du ha kort skärpedjup? Använd stor bländaröppning (dvs 1,8 eller 2,8).
Har för övrigt ett normalobjektiv 1,8/50 till Olympus liggande som jag kan tänka mig att överlåta till någon bättre behövande.
 
ASA-inställning

Hej!
För en tid sedan för länge länge sedan inte långt efter att OM-2;an såg dagens ljus kommer jag ihåg en ngt besviken Olympus-kund som i Ånäs-foto (Gbg) klagade på sin nya OM-2;as dåliga exponering då samtliga hans bilder blev för mörka. Han ville lämna tillbaks kameran och få tillbaks sin gamla OM-1 som han hade haft som inbyte. Säljaren som fundersamt undersökte kameran upptäckte att exponeringskompensationsratten (hatten ovanför ASA-inställningen) stod på -2. Kunden hade således mycket riktigt lyft på hatten och vridit den till dess att det lilla fönstret visade rätt ASA-tal men sedan glömt att vrida hela ratten så att kompensationen åter visade 0.
Du kanske har gjort samma misstag?
När kameran testades i ett antal fototidsskrifter var det en av de få brister (?) som man kunde hitta på kameran, att man tyckte ASA-inställningen var omständig och att det var lätt att man gjorde fel//Leif
 
Urr skrev:
Grattis till en bra analog kamera.
Vill du ha kort skärpedjup? Använd stor bländaröppning (dvs 1,8 eller 2,8).
Har för övrigt ett normalobjektiv 1,8/50 till Olympus liggande som jag kan tänka mig att överlåta till någon bättre behövande.

Och jag vill säga: "Grattis till en analog kamera!" ;) :):)

Se'n att jag jobbar åt det motsatta,
vad gäller skärpedjup :) ;)
med hyperfokal å sånt,
det är ju en smaksak!
/Bengan
 
Re: just det

Tigerlily skrev:
bara en snabb fråga till!

Nu när jag lärt mig hur kameran fungerar, så skulle jag vilja veta regeln för hur man får kortast möjliga skärpedjup utan att använda ett makroobjektiv.

Så, hur gör man? :)

Tele med stor bländare ger intryck av litet skärpedjup.

Med makroobjektiv kan man få stort skärpedjup över en liten yta :)

/ Johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.