Annons

Olympus be-Tweener E-A1 prototype (E-30?)

Produkter
(logga in för att koppla)
E-3 med rabatter billigare än E-30 i USA?

Om man går in på en känd handelsplats på internet i USA, kan man se följande priser för följande Olympus kameror, samt för den nya från Panasonic:

• Olympus E-3 SLR Digital Camera (Camera Body) $1,699.99/$1,298.95
• Olympus E-30 SLR Digital Camera (Camera Body)$1,299.95/$?,???.??
• Olympus E-520 SLR Digital Camera (Camera Body) $549.99/$438.95
• Olympus E-420 SLR Digital Camera (Camera Body) $449.99/$359.95

Det första priset är förmodligen rekommenderat pris utan varuskatt, medan det andra är det rabatterade priset som hamnar i varukorgen. Nya kameror säljs inte utan rabatt, eftersom s.k. early adopters brukar vara villiga att spendera litet extra för att kunna vara betingade eller coola pionjärer.

Värdet på flaggskeppet E-3 har visserligen rabatterats från start, dock inte genom priset på huset självt, utan på olika tillbehör såsom paket med 12-60mm gluggen, (ryggsäck &) batterigrepp och nu även den stora blixten. På samma sätt bör även E-30 kunna erbjudas i attraktiva paket (t.ex. nya 14-54mm) även initialt, så att man som brukligt kan hålla en så hög initial prisnivå som möjligt. Prispressen här är ännu inte lika tuff som för de två lägre modellerna E-520/E-420.

Som jämförelse säljs Panasonic Lumix DMC-G1 SLR Digital Camera i paket med 14-45mm Lens för $799.95 och utan andra rabatter.

Det går förmodligen att hyfsat gissa de Europeiska/Svenska priserna baserat på de amerikanska dito.

Så här står det i pressmedelandet där Olympus talar om att de döper om "µ SW"-serien till "µ Tough":

According to a recent study, many consumers looking for a new digital camera chose durable, weatherproofing as a feature they desire.

Ack om de ändå hadetänkt på det när de utvecklade E-XX-serien. Men jag kanske kan se fram mot ett vädertätad micro-4/3-hus istället.

fourthirdsphoto.com/e30review/index.php

Intressant läsning om E-30'n.

Skulle den kostat 10-12 i priset skulle jag varit glad :( FAST det vet man ju inte riktigt än, brukar alltid vänta tills cyberphoto presenterar sitt pris.

japanskt testfoto med E-30

Inget svenskt pris ännu, vad jag kan se. Det kan vara nog så marigt att sätta nu, speciellt i dessa tider när den svenska valutan har åkt hiss nedåt.

Hur som helst, japanska DC WATCH har fotat med kameran, däribland en serie med sex olika ISO-steg. Nya kit-objektivet har använts, ZD II 14-54mm/F2.8-3.5. (Om man letar reda på tidigare test av G1, E-3, E-420, E-520, så kanske man kan se hur mycket bättre den nya sensorn är?)

Jag tycker det ser bra ut, bättre än de bilder jag tidigare sett med den här nya kameran. 12.3 Mpix-sensorn är ju släkt med den i nya Panasonic Lumix G1, som ju verkar sälja rejält bra för den firman. Det får man väl hoppas att nya E-30 också kommer att göra, fast den ligger ju något snäpp upp i marknads-segmenten.

Senast ändrad:
Manualen till E-30 finns nu att ladda hem (156p/16MB)

.
E-30 ser ut att vara en mycket trevlig kamera. Hoppas att en del av förbättringarna även kommer in i nästa f/w-uppdatering för flaggskeppet E-3.

Kapitel 7 är särskilt intressant läsning, bl.a. för de med fokusproblem med Sigma-gluggar, där det nu är möjligt att kalibrera för ev. front-/backfocus.

Ref:

Någon som vet varför den uppdaterade 14-54:an inte fick SWD? Både 12-60 och 14-54 tillhör Pro serien.
SWD objektiven har benämningen damm och väderskyddade, medan de andra kallas stänkskyddade. Är det en ny klassning?
Den brittiska sajten har benämningarna "splash proof" och "Dust and splash proof"

2 stora brister med e520 är

1: Mycket brus redan vid iso400
2: Miniliten sökare.

Hur är dessa egenskaper på e30?

2 stora brister med e520 är

1: Mycket brus redan vid iso400
Jag har skrivit ut bilder med iso 800 i A4 och ingen kan ens ana brus i de bilderna. K&B skriver "Olympus E-520 presterar medel i vårt brustest. Resultatet är väldigt likt Pentax K200D." och tidningen FOTO skriver "brus. Vid högre känslighet visar det sig som väntat att bruset ökar även om det är lågt upp till ISO 800. Resultatet vid ISO 1600 är bra och snarlikt konkurrenternas 10-megapixelkameror."
Vad väntar du dig för en kamera för 4500:-?
2: Miniliten sökare.
Hur är dessa egenskaper på e30?

Sökaren på E-30 är helt jämförbar med konkurrenterna. Skillnaden är stor mot E-520.
Den är större än Canon xxxD serien och Nikon D60 och Sonys A100-350 etc.

Stor sökare är viktigt. Låter lovande då mao!

Ska bli mkt intressant att se bilder sen när den släpps i butik.

Men sålänge det inte går att skruva upp iso mer än på min kamera så får det vara. Fotar rätt mkt i dåligt ljus.

Sökaren på E-30 är helt jämförbar med konkurrenterna. Skillnaden är stor mot E-520.
Den är större än Canon xxxD serien och Nikon D60 och Sonys A100-350 etc.

Hur får du till det?
Enligt täckning (%) och förstorningsfaktor (x) borde E-30 har lite större sökare än E-1, men mycket mindre än E-3.
D60's sökare är större etc.

Hur får du till det?
Enligt täckning (%) och förstorningsfaktor (x) borde E-30 har lite större sökare än E-1, men mycket mindre än E-3.
D60's sökare är större etc.

Med hjälp av matematik :)
Olympus E-30 18.0 x 13.5 (om det är de yttre måtten på sensorn som mäts)
Nikon D60's sökare är 17.9 x 12mm
Sony A200 18.8 x 12.5 - det är sonys största i den prisklassen
A300-350 har 16.6 x 11.1, vilket är mindre än E-520. Dessutom mörkare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar