Annons

Olika objektiv på kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Pleym

Medlem
Hej,en dum fråga kanske men jag har funderat på en sak och undrar följande:

Går det att andvända ex objektiv från Canon till Nikon-kamera?

Orsaken till att jag frågar är att ibland så tycker jag att man ser att objektiv från Canon är billigare än Nikon,jag vet inte hur man kollar själv om det fungerar men jag tänker på ett objektiv som Canon har och det kostar ex 850:- men Nikon tar ex 12-1500:- därav frågan.

Själv har jag en Nikon D5200 och har funderat på att prova att fota porträttbilder.
Tacksam för svar
Vänliga hälsningar
Tony

Det viktiga är att objektivet ämnat för just Nikon. Just fallet med Canon-objektiv går inte då de endast gör till sitt eget system. Däremot finns det bland annat Sigma, Tamron och så vidare, som har objektiv till Nikon.

Det viktiga är att objektivet ämnat för just Nikon. Just fallet med Canon-objektiv går inte då de endast gör till sitt eget system. Däremot finns det bland annat Sigma, Tamron och så vidare, som har objektiv till Nikon.

Av prisexemplen att dömma så är det en fast 50:a Pleym är ute efter, och där har jag inte hittat några billigare alternativ från Sigma eller Tamron.

Av prisexemplen att dömma så är det en fast 50:a Pleym är ute efter, och där har jag inte hittat några billigare alternativ från Sigma eller Tamron.

Du är rätt eskil23,jag skulle vilja testa att fota porträtt,och jag har inte så mycket pengar att lägga ut på dyra objektiv.

Men ett objektiv som återkommer när jag söker på internet (jag har en Nikon D5200) är Nikon AF-S 50mm f/1.8G Fokusering Auto, ultraljudsmotor som verkar få bra recensioner, 1,660:- på NetOnNet. Så jag funderar på detta objektiv.
Tack för att du läser här :)
Vänliga hälsningar
Tony

Du är rätt eskil23,jag skulle vilja testa att fota porträtt,och jag har inte så mycket pengar att lägga ut på dyra objektiv.

Men ett objektiv som återkommer när jag söker på internet (jag har en Nikon D5200) är Nikon AF-S 50mm f/1.8G Fokusering Auto, ultraljudsmotor som verkar få bra recensioner, 1,660:- på NetOnNet. Så jag funderar på detta objektiv.
Tack för att du läser här :)
Vänliga hälsningar
Tony

Objektivet är klart trevligare än Canons liknande variant. Det är ett riktigt bra objektiv som kommer fungera kanon för porträtt med din kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar