Annons

olika mörka bilder i olika program

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Bilder som jag öppnar i Fotostation blir mycket ljusare an vad de är i Photoshop.
Varför är det så och hur rättar jag till så att de åtminstone ser hyfsat likadana ut i båda programmen?

Fråga 2: Alla färgprofiler, kalibreringar, gammavärden hit och dit mellan scanner, bildskärm, skrivare och program fattar jag ingenting av. Finns det någon bra bok som tar upp allt man måste veta om detta?

Tacksam för svar
/Andreas

Börja med att söka på fotosidan efter gamma, ICC, kalibrera.

Du kommer få enormt många trådar och risken är att du blir övermättad med information (som ibland kan vara felaktig) men börja med det i alla fall.

Titta på dessa till att börja med:

Gamma
Profiler 01
Profiler 02
Profiler 03

Tack för svaret.

Har provat mig fram lite mer och fick en jävla skillnad på inscanningen av mina bilder.... Lyckades även få att båda programen visade bilderna exakt lika, men endast då jag använder mig av profilen Color Match RGB.

Bilderna var emellertid lite röda med den profilen så jag ändrade till Adobe RGB (1998)
Men då blev det nästan samma sak igen fast inte lika extrem skillnad som tidigare, i Fotostation är bilderna blekare än i PhSh.

Hur rättar jag till det? för såvitt jag vet går det ju inte i Fotostation att välja några speciella färgprofiler. Under fliken Inställningar-Monitor är rutan "Använd samma skärminställningar som PhSh" ikryssad. Borde inte det betyda att den ska visa bilderna likadant, eller? Gammavärdena är ju också samma inställt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar