Bidrar med en ny bekantskap
Jag kollade igenom utbudet av "gimbals" inför min egen investering.
De originala modellerna är snordyra men har man dyr optik så är det inte sällan värt det.
Efter mycket om och men så ramlade jag över en mellanprisad gimbal från producenten Nest. Modellen är NT-530H och jag fick rättså snart förtroende för den.
http://www.nest-style.com/nt-530h-gimbal-head.html
Den har en ok mekanik och känns mkt stabil.
Utseendet (om det spelar roll..) är mkt snyggt i mitt tycke.
Det enda riktiga minuset (ett stort för många är jag rädd) är att den
inte är kompatibel med andra än sina egna snabbplattor. De uppger att den har Arca-standard men detta stämmer inte. Det är ju något som sänker förtroendet en hel del (varför felinformera!???) för producenten men då det inte spelar så stor roll för mig så bryr jag mig ringa
Låsningen av snabbplattan (objektivet..) är säkrare i Nest,s huvud än med en Wimb.. Men å andra sidan är den inte heller lika snabb - då plattan måste glidas in från ena eller andra hållet, då den inte tillåts vinklas ner i fästet som hos en wimb.
NT-530H skall klara 25kg och den inger också det förtroendet faktiskt. 10lager överdragen med kolfiber så är den inte så tung som den ser ut
Rekommenderas för den som vill ha stadig, led för mindre än halva kostnaden för originalen. NT-530H inger helt klart mer förtroende än de billigaste BK-45.. och liknande. Men priset är ju iofs högre också.
/N
Ps, jag lastar över 7,5kg på min NT-530H och jag kan härmed garantera att den stabilitetsmässigt och storleksmässigt absolut klara de största 400 f/2,8 & 600mm f/4 utan bekymmer.