S-bowl
Ny medlem
Hej
Det känns som att det är något fel på mitt objektiv, men nybörjare som jag är vill jag fråga er först.
Det som är samma på alla bilder är:
ISO 100
Slutartid 1/4000
Första bilden har en bländare på 1,7
Andra bilden har 7,1
Tredje bilden har 22
För det första har jag fått lära mig att de övriga blommorna borde ha betydligt mer fokus i bild två och tre, och visst borde även ljuset vara annorlunda?
Sen tycker jag det är väldigt konstigt att det inte går att få mörkare bilder (utan att redigera), trots lägsta ISO och slutartid.
En annan sak är att kameran inte verkar "känna" objektivet, när jag fotar någonting i auto så blir bilderna nästan alltid överexponerade.
Är det jag som gravt missförstått något eller är det fel på mitt objektiv?
Objektivet är ett Minolta af 50 mm 1:1,7 och kameran är en Sony a230.
Det känns som att det är något fel på mitt objektiv, men nybörjare som jag är vill jag fråga er först.
Det som är samma på alla bilder är:
ISO 100
Slutartid 1/4000
Första bilden har en bländare på 1,7
Andra bilden har 7,1
Tredje bilden har 22
För det första har jag fått lära mig att de övriga blommorna borde ha betydligt mer fokus i bild två och tre, och visst borde även ljuset vara annorlunda?
Sen tycker jag det är väldigt konstigt att det inte går att få mörkare bilder (utan att redigera), trots lägsta ISO och slutartid.
En annan sak är att kameran inte verkar "känna" objektivet, när jag fotar någonting i auto så blir bilderna nästan alltid överexponerade.
Är det jag som gravt missförstått något eller är det fel på mitt objektiv?
Objektivet är ett Minolta af 50 mm 1:1,7 och kameran är en Sony a230.