Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika bländare, samma resultat

Produkter
(logga in för att koppla)

S-bowl

Ny medlem
Hej

Det känns som att det är något fel på mitt objektiv, men nybörjare som jag är vill jag fråga er först.

Det som är samma på alla bilder är:
ISO 100
Slutartid 1/4000

Första bilden har en bländare på 1,7
Andra bilden har 7,1
Tredje bilden har 22

För det första har jag fått lära mig att de övriga blommorna borde ha betydligt mer fokus i bild två och tre, och visst borde även ljuset vara annorlunda?

Sen tycker jag det är väldigt konstigt att det inte går att få mörkare bilder (utan att redigera), trots lägsta ISO och slutartid.

En annan sak är att kameran inte verkar "känna" objektivet, när jag fotar någonting i auto så blir bilderna nästan alltid överexponerade.

Är det jag som gravt missförstått något eller är det fel på mitt objektiv?
Objektivet är ett Minolta af 50 mm 1:1,7 och kameran är en Sony a230.

Bilagor

• DSC03057.jpg
    DSC03057.jpg
    9 KB · Visningar: 666
  • DSC03058.jpg
    DSC03058.jpg
    8.5 KB · Visningar: 669
  • DSC03059.jpg
    DSC03059.jpg
    8.5 KB · Visningar: 663
Det verkar som om din bländare har fastnat. Därför blir bilderna lika som du visade här. Därför blir också dina bilder i automatmode överexponerade, kameran tror ju att ljusinflödet är mycket mindre än det verkligen är.

Som jag trodde, skönt att få det bekräftat:)
Blir till att lämna tillbaka till säljaren och hoppas att det inte blir krångel.

Har undersökt den lite närmare (och modigare efter google) och det syns klart och tydligt att det är olja eller något på själva bladen, enligt google beror det troligtvis på fel förvaring (varmt) och/eller otur. Finns det något som skulle tyda på att det kan ha blivit så under frakten?

Knappast under frakten, då skulle man få olja på lamellerna när man knallade omkring med kameran. Dock brukar detta vara ganska billigt att få fixat. Det är dessutom ett ganska vanligt problem.

Fast hade bländaren mekaniskt pajat borde slutartiden inte vara fast vid 1/4000 sek utan den borde ökat vid inställd nedbländning och resulterat i överexponering. Det verkar som om kameran inte har kontakt med objektivet. Försök gör ren kontakterna mellan obj och kamera och se om det hjälper.

Fast hade bländaren mekaniskt pajat borde slutartiden inte vara fast vid 1/4000 sek utan den borde ökat vid inställd nedbländning och resulterat i överexponering. Det verkar som om kameran inte har kontakt med objektivet. Försök gör ren kontakterna mellan obj och kamera och se om det hjälper.
Slutartiden var självvalt då bilderna blev för ljusa annars.

Lite synd egentligen att jag precis köpt den, hade gärna skruvat isär och försökt laga den själv, men det känns inte värt risken om jag istället kan skicka tillbaka den.

Jag har haft isär mitt gamla 50 1.7 för ett annat problem och det var inte svårmekat. Har inte kvar det så jag kan inte kolla nu.

Knappast under frakten, då skulle man få olja på lamellerna när man knallade omkring med kameran. Dock brukar detta vara ganska billigt att få fixat. Det är dessutom ett ganska vanligt problem.

Det beror på vad man menar med billigt. Sist jag kollade vad en kameraverkstad skulle ta för det så skulle det gå på mellan 600 och 900 kronor.

Har inte denna 50/1,7 en bländare med fjäder som på gamla goda tiden? Den är inte elekromagnetisk. Kan fjädern vara sönder? Hände mig två gånger på 80 talet med MD gluggar. Minolta bytte ju inte mekaniken för nedbländning i A fattningen - endast var man ställde in den - huset vs bländarringen. Det bör finnas en spak bak innanför objektivfattningen på objektivet. Drar man i den (medsols eller motsols minns ej) skall den hoppa tillbaks, om inte är fjädern paj med det är billigt att fixa i så fall då objektivet inte måste tas isär. Kör tyvärr inte Sony (hade bara analog Minolta MD och A (AF) hus) så ni får ursäkta om jag är ute och cyklar men det var ett vanligt fel vid mekanisk koppling av bländaren där spaken i objektivet sköttes av mekanik i huset.

Det stämmer. Mitt Minolta AF 50mm 1:1.7 har en spak för bländaren som sitter till höger om de elektriska kontakterna om man tittar på baksidan av objektivet med kontakterna neråt.

Det går inte att komma åt bländarspaken med fingrarna så man behöver en liten pinne eller nåt för att manövrera den, men det kan vara värt att testa om den fungerar innan man bestämmer sig för om objektivet behöver demonteras eller inte.

Jag har testat att dra lite i "spaken" och öppnar/sluter sig bländaren, men när man släpper spaken så händer ingenting, utan den är kvar i det läget jag släpper den.
Men jag tror inte att det är fjädern som är problemet, utan jag ser klart och tydligt att det är någon olja eller dylikt som finns på de små bladen.

Men jag har fått ett positivt svar från säljaren, så det kommer nog lösa sig.

Men jag tackar för er hjälp och hoppas att vi kommer ses mer här på forumet framöver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar