ANNONS
Annons

Ok vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

DjurJessica

Avslutat medlemskap
Jag har gett en person bilder på sig och sin häst till hennes blogg under några års tid. Hon har alltså fått ett ok av mig att lägga upp dem på bloggen, men hon har inte köpt någon bild av mig.

Nu skulle jag vilja häva hennes tillstånd att använda mina bilder i sociala medier.

Har jag rätt att göra det, och har jag rätt att, om jag ger henne en rimlig tidsfrist att ta bort bilderna, fakturera henne för bilder som finns kvar efter att tidsfristen för borttagandet gått ut?

Hon hävdar nämligen att hon kontaktar advokat i frågan eftersom jag en gång har gett henne bilderna, och jag tycker det känns onödigt att ge sig in i en sån strid om jag inte har rätten på min sida.

Hur ligger det till med detta?

Om ni har ett tidigare muntligt avtal som säger att hon får använda bilderna tror jag det blir svårt att ändra det, om inte det tidigare avtalet tydligt sa att det kan ändras.

Om ni har ett tidigare muntligt avtal som säger att hon får använda bilderna tror jag det blir svårt att ändra det, om inte det tidigare avtalet tydligt sa att det kan ändras.

Vi har egentligen inget avtal alls, jag fotade, åkte hem, mailade över bilder för jag visste att hon ville ha och sen la hon upp dem. Så har hon alltid gjort. Vi har aldrig egentligen sagt att hon har mitt ok, men det antar man väl om jag mailar henne bilder :)

Men om jag vill HÄVA hennes rätt, dvs jag säger att från och med ikväll vill jag att du tar bort mina bilder, och du har två dagar på dig att få bort alla.
Är det rimligt?

Jag kan tillägga att hon har då och då tagit bilderna från min facebookfeed och laddat upp till sin blogg. Men jag har taggat henne i bilden oftast.
Klurigt detta.

Ogillar du henne så pass mycket? Gå vidare, väx som människa och känn frid istället. Kunde du en gång i tiden skicka henne bilder att använda på sin blogg kan du lika gärna låta lagt kort ligga.

Om det inte finns något avtal tycker jag absolut att du kan kräva att hon inte längre publicerar dina bilder. Att du har mejlat bilder till henne innebär inte med automatik att hon får använda dem hur som helst.

Ogillar du henne så pass mycket? Gå vidare, väx som människa och känn frid istället. Kunde du en gång i tiden skicka henne bilder att använda på sin blogg kan du lika gärna låta lagt kort ligga.

Tyvärr är det inte aktuellt. Jag har gett henne alldeles för många chanser och jag gav henne ett VAL att antingen sätta sig och diskutera och lösa våra konflikter, med eller utan fortsatt vänskap men på en vuxen nivå, ELLER att som icke-vän ta bort bilder jag tagit, då jag inte längre anser att min generositet har tagit slut i och med hennes val att inte ens vilja kommunicera.

Det må vara småaktigt av mig, men det rör sig om många bilder.

Om du har mejlat bilder till henne i vetskap om att hon kommer publicera dem på nätet så finns det nog inte en chans att få rätt på rättslig väg såvida du inte väljer att ljuga om det i rätten.
(Är inte jurist men har läst en del civilrättslig kurslitteratur)

Och du kan inte tvinga henne att ta ner bilderna om man antar att du en gång gett henne en underförstådd tillåtelse att publicera dem.
Du kan ingå ett nytt avtal med henne om att hon ska ta ner bilderna men då måste hon gå med på det avtalet och med tanke på vad du skrivit så är det kanske inte så troligt.

Dina val är nog att antingen ljuga i rätten eller glömma bort det hela.
Du kan fortfarande använda alla dina bilder bäst du vill.

Det är dina bilder, det är du som bestämmer vad som får göras med dem.

Om ni inte harvett avtal på något annatvså ser jag inget annat än att du bestämmer över bilderna. Dessutom ännu värre att hon har publicerat bilder från din FB-feed utan din tillåtelse.

Rätt

Håller med. Det borde finnas viktigarte saker att hänga upp sig på! Glöm och gå vidare - det mår du bäst av själv.

...klipp...
Det må vara småaktigt av mig, .
läste igenom några andra av dina trådar.
Tror du skulle må bra av att vara lite mindre småaktig och istället fundera på om det är värt det och om du inte vill ha ut nå roligare av all tid du verkar spendera med att små-tjafsa med folk.

läste igenom några andra av dina trådar.
Tror du skulle må bra av att vara lite mindre småaktig och istället fundera på om det är värt det och om du inte vill ha ut nå roligare av all tid du verkar spendera med att små-tjafsa med folk.

Jag tycker att sådana kommentarer är så onödiga. Varför ska du eller någon annan berätta för TS vad som är viktigt för honom/henne? Alla lägger sina egna prioriteringar, varken du eller någon annan behöver komma med pekpinnar om dessa.

Har man ett bra svar på den juridiska frågan så är det väsentligt för tråden, kommentarer som ovanstående hör inte hit.

Som jag ser det handlar inte frågan så mycket om upphovsrätt som avtalsrätt.
I mina ögon och defacto hur ni själva tolkat ert avtal så har hon inte gjort något fel när hon publicerat dina bilder i sin blogg. Anledningen är att du inte pga publiceringen vill dra tillbaka tillståndet utan andra personliga skäl.
Du har vetat att hon använder bildena du skickat samt att hon använder bilder från din FB sida. Du har inte påtalat att det inte var ok att använda bilderna från FB när det inträffade. Vilket kan tilkas som att du godkänt publiceringen.

I mina ögon lite som att ge bort en födelsedagspresent och se kräva tillbaka den för att man blivit osams...

Men om jag vill HÄVA hennes rätt, dvs jag säger att från och med ikväll vill jag att du tar bort mina bilder, och du har två dagar på dig att få bort alla.
Är det rimligt?

Nej. Ni har i praktiken ett avtal om att hon får publicera bilderna. Det avtalet kan du inte ensidigt upphäva.

Jag har gett en person bilder på sig och sin häst till hennes blogg under några års tid. Hon har alltså fått ett ok av mig att lägga upp dem på bloggen, men hon har inte köpt någon bild av mig.

Nu skulle jag vilja häva hennes tillstånd att använda mina bilder i sociala medier.

Det blir nog svårt, tyvärr. Ett civilmål i detta fall skulle du troligen förlora, pga att du tillåtit henne att publicera bilderna eftersom du inte reagerat tidigare. Är det mycket värdefulla bilder, kan du ju ta chansen, annars rekommenderar jag att du lär dig läxan, precis som så många andra gjort: skriv avtal om användning av dina bilder i fortsättningen

Du är inte ensam.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar