Annons

Offpist rygga

Produkter
(logga in för att koppla)

RawBeer [E.F.S]

Aktiv medlem
Jag har ett bekymmer, har letat och letat men jag hittar ingen skidrygga.

Användningsområde:
Dagstur, offpist.

Är det någon här som kan rekommendera en bra rygga som har följande egenskaper?

1: Specifikt fack som skyddar systemkamera med objektiv *(Skall krav)
2: Fästen för skidor på sidorna *(Skall krav)
3: Har plats för lavinutrustning *(Skall krav)
4: Ryggplatta *(Önskvärt)
5: Gärna ett fack för ett extra objektiv *(Önskvärt)

Någon?

Med vänlig hälsning
Robban

Har kört med Dakine Sequence i några år och den uppfyller alla dina krav, förutom ryggskyddet. Känslan i tyget och kvaliten på blixtlåsen kunde väl vara bättre, men är i paritet med priset och ryggsäcken har fungerat väldigt bra för mig under många offpistturer.

Gissar att motorcykelvärlden är rätt ställe att leta.

Varför det? Visserligen är det många som kör MC med ryggsäck, men säkerhetsmässigt finns det mycket bättre sätt att packa kameraprylar (och annat) på en hoj. Möjligen undantaget om man kör med en Bobblebee som också fungerar som ryggskydd.

Att vurpa med ryggsäck över huvud taget i 100 km/h och mer är ingen höjdare om ryggan innehåller prylar - fotoprylar är kantiga, hårda och elaka. Jag skulle aldrig sätta mig på en MC med kameragrejer i ryggsäck, men på skidor har man inte så många alternativ ...

Skall man åka mycket offpist så hade jag tittat på om ryggsäck med ballong skulle funka. Ingen aning om vad de heter.
Ryggskyddet får man nog se till att ha innanför jackan för att få bästa skydd.

Jag röstar också för en F-stop, har själv en Tilopa med en PRO large CPU. Beror lite på vad du har för utrustning, men så här i efterhand hade jag kunnat gå på en medium istället. Får förutom kamerautrustningen, plats för sond, spade och lite extra kläder. Sen ser jag inte riktigt behovet av ryggskydd, eftersom du har ryggsäcken som skydd för ryggen.

Enda nackdelen som jag ser det att Tilopan blir lite tung när man åker skidor, dom har släppt en ny lite lättare och avskalad säck. Men vet inte hur det är med spännen för att fästa skidor osv. Samtidigt så sitter Tilopan så bra, alla fall på mig, att vikten inte är något större problem.

Jag röstar också för en F-stop, har själv en Tilopa med en PRO large CPU. Beror lite på vad du har för utrustning, men så här i efterhand hade jag kunnat gå på en medium istället. Får förutom kamerautrustningen, plats för sond, spade och lite extra kläder. Sen ser jag inte riktigt behovet av ryggskydd, eftersom du har ryggsäcken som skydd för ryggen.

Enda nackdelen som jag ser det att Tilopan blir lite tung när man åker skidor, dom har släppt en ny lite lättare och avskalad säck. Men vet inte hur det är med spännen för att fästa skidor osv. Samtidigt så sitter Tilopan så bra, alla fall på mig, att vikten inte är något större problem.

Jag tror det är f-stop Loka som nu finns i en lättare variant. Tilopan är bekväm och stabil men känns som för stor för kännas smidig vid skidåkning, jag körde min i några veckor sen bytte jag till Loka som känns mer lagom. Har inte testat dakine-sequence men andra dakine-ryggsäckar jag kört med känns väldigt lågbudget, funkar säkert för vissa men inget jag skulle lita på.

Tyvärr har både f-stop tilopa och loka ett alldeles för snålt ytterfack för att rymma spade/sond, de grejerna får man lägga i huvudfacket och det blir lätt lite rörigt. Annars finns det gott om remmar och möjligheter att fästa skidor minst två sätt. Ryggskydd skulle jag alla gånger köra ett separat innanför jackan, ryggsäckar täcker sällan hela ryggraden och flyttar gärna på sig, dessutom är det vettigt att ha olika typer av skydd om du sysslar med andra sporter också.

... Att vurpa med ryggsäck över huvud taget i 100 km/h och mer är ingen höjdare om ryggan innehåller prylar - fotoprylar är kantiga, hårda och elaka. Jag skulle aldrig sätta mig på en MC med kameragrejer i ryggsäck, men på skidor har man inte så många alternativ ...
Men vid offpist har du spaden ytterst som ger ryggan ett hårt skal och fungerar som tryckfördelare så en rejäl fotorygga med spade lär ge ett visst skydd istf att vara en säkerhetsrisk.

Att köra med en fotorygga ovanpå ett ryggskydd fungerar givetvis men blir väldigt knöligt och hindrar åkningen. För egen del skulle jag välja bort det alternativet då det ökar risken att vurpa.

Men vid offpist har du spaden ytterst som ger ryggan ett hårt skal och fungerar som tryckfördelare så en rejäl fotorygga med spade lär ge ett visst skydd istf att vara en säkerhetsrisk.

Att köra med en fotorygga ovanpå ett ryggskydd fungerar givetvis men blir väldigt knöligt och hindrar åkningen. För egen del skulle jag välja bort det alternativet då det ökar risken att vurpa.

Jag tror du har fel ryggskydd eller ryggsäck eller båda om du tycker att det hindrar din åkning men skydd är ju naturligtvis frivilligt och alla gör ju som de vill.

Jag vet inte hur du har dina prylar i ryggsäcken, men i min Dakine Sequence ligger blixtskon på min hyfsat robusta D700 riktad mot ryggraden... Inget problem för det jag använder den till, vilket inte inkluderar skidåkning, men jag skulle knappast inbilla mig att detta utgjorde ett vettigt ryggskydd.

En kamera i en ryggsäck är givetvis en risk för att ryggen skall gå sönder. Så ett ryggskydd är väldigt rimligt att använda.
Vi hade en tjej i klubben hemma som föll med ryggen på en käpp. 10 år senare o hon känner fortfarande av problem med ryggen. Ett ryggskydd är en billig livskvalitetsskydd. Tycker man att de fina slalomutvecklade är för dyra så köp ett för mc på Biltema. Billiga men otympligt.

Jag har tre olika ryggskydd beroende på aktivitet och använder ryggskydd utom i kombination just med en stor fotorygga. Ryggskyddet fördelar trycket från en smäll till en större yta. Spaden ytterst, en välpackad rygga med bra stoppning ger ett visst skydd men ersätter givetvis inte ett ryggskydd.

Dock finns det så många andra faror i offpisten än just att ramla och slå i ryggen pga kameran att det ibland är viktigare att prioritera åkningen och stå på benen än att försöka maximera det teoretiska skyddet.

Om åkningen offpist är prio har jag ryggskydd och en liten rygga men när foto är prio är det en större och fullpackad rygga som gäller och det tycker jag lirar dåligt med ryggskydd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar