Annons

Officiell tråd - Canon EOS 500D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det spekuleras friskt. Filmning och bättre display är givet. Man måste kunna matcha Nikon D90 på så många punkter som möjligt, och överträffa där det är går (15MP tex). Priset blir sannolikt lite under D90's nivå, för att passa in mellan 1000D och 50D. AF troligen oförändrad, dvs snäppet under XXD serien men som 450D/D90. Vridbar skärm var ett nytt välkommet rykte däremot. Hoppas det stämmer, för det betyder att man sannolikt bytt skal och låter 1000D behålla XXXD's form. Topdisplay? Klart onödigt men tycks vara en fördel för D90 så varför inte. Som sagts förut, blir spännande.

Gissar jag :)
 
Verkar som de olika ryktesspridarna citerar varandra nu och då blir det mer sant :)

Ett annat rykte är ny firmware till 5D:n i april, med en del efterlängtade förbättringar för filmandet.
 
Det spekuleras friskt. Filmning och bättre display är givet. Man måste kunna matcha Nikon D90 på så många punkter som möjligt, och överträffa där det är går (15MP tex). Priset blir sannolikt lite under D90's nivå, för att passa in mellan 1000D och 50D. AF troligen oförändrad, dvs snäppet under XXD serien men som 450D/D90. Vridbar skärm var ett nytt välkommet rykte däremot. Hoppas det stämmer, för det betyder att man sannolikt bytt skal och låter 1000D behålla XXXD's form. Topdisplay? Klart onödigt men tycks vara en fördel för D90 så varför inte. Som sagts förut, blir spännande.

Gissar jag :)

Vridbar skärm är bara en nackdel och toppdisplay helt nödvändigt om det skall vara en kamera och inte en leksak... Filmning är precis som för många pixlar ett bra sätt att sälja på trots att det är fullkomligt onödigt för de flesta användarena.
 
Toppdisplay är knappast en nackdel, bara ganska onödig eftersom exponeringsinfo visas på två andra ställen. Den som fotat Liveview med vridbar display vet att det ger helt nya fotomöjligheter, men det kräver förståss att man tänker i lite nya banor. Möss till datorer ansågs som leksaker av många som tyckte PCn var färdigutvecklad 1988.
 
Vridbar skärm är bara en nackdel och toppdisplay helt nödvändigt om det skall vara en kamera och inte en leksak... Filmning är precis som för många pixlar ett bra sätt att sälja på trots att det är fullkomligt onödigt för de flesta användarena.

För vem är det bara en leksak?? För vem är det en nackdel med vridbar skärm?? För vem är det onödigt med filmning??

Ja det är ju topdisplayen som gör hela kameran ;)...visst är det smidigt o riktigt användbart med topdisplay men knappast ett måste o till den målgruppen som denna kameran riktia sig till så är det kanppast ett måste/av så stor betydelse om den finns där eller inte.
Tror det är väligt många som kommer uppskatta en vrid/vinklingsbar skärm om det kommer...riktigt användbart när man kör med liveview.
Filming är också riktigt användbart och smidigt om det finns i kameran i vissa situationer...tror det är en funktion som också kommer uppskattas väldigt mycket av den stora massan.
 
Toppdisplay är helt onödigt för målgruppen.

Jag som själv har en 450D skulle önska att ha en vridbar skärm, skulle ha fått användning för den vid ett flertal tillfällen! Kanske förbättra LiveView också?
Filmning hade också varit ett stort plus!
 
Jag hoppas verkligen att Canon släpper en 500D med de specifikationerna och som på allvar konkurrerar med deras egna 50D.
Det kan ju bara tvinga dem att förbättra xxD-serien ytterligare ett snäpp.
 
Kunde inte låta bli att lägga mig i diskussionen. Personligen skulle jag aldrig köpa en kamerar utan "top - display". Kanske fungerar det bra att få information om ISO, AF mode, slutartid, bländartid, etc via den stora displayen. Har testat att fota med min brors Nikon D40 och tycker det är riktigt bökigt. Han fotar 90% i fullautomatik och tycker då det fungerar bra.

Har svårt att se hur filmfunktion skulle kunna vara ivägen för någon fotograf, så länge det inte inkräktar på andra funktioner (så som "top - display").

Om en vridbar skärm ska vara användarbar så måste väl rimligtvis AF i live view läget ändras? Som det är nu på XXD & XXXD så är det ju i princip oanvändbart. Jag använder så gott som alltid live view när jag fotar statiska motiv med stativ, men aldrig annars. Det beror snarare på AF begränsningarna än att skärmen inte går att vrida.

Sonys lösning fungerar bra som sådant (tänker på den mindre modellen med vridbar skärm, digital sökare). Däremot tycker jag den verkar ganska bökig att hantera som en systemkamera betraktat (dålig sökare, omständigt att snabbt ändra ISO, slutartid, bländare, AF punkt etc).

För de personer som uppskattar detta så borde rimligen en bra kompaktkamera / superzoom kamera vara ett bättre alternativ. Billigare, lättare och likvärdigt bildresultat. Iof inte möjligt att byta objektiv, men ett mellanklassobjektiv kostar i princip lika mycket som en hel kamera...

Blir spännande att se vad 500D innehåller. Om den får dubbla inmatningshjul, top-display, filmfunktion, digicIV processor, vridbar skärm, fungerande AF i live view läge... vem köper då 50D? I princip endast de som har behov av serietagning och snabb AF.

Själv kör jag på med min 40D ett tag till. Sedan kanske byte till Nikon om D700 sjunker lite i pris (känns som en naturligare uppgradering från 40D än 5D mkII). Eller varför inte 60D... (men då missar man väl FF).

//Fredrik
 
Vridbar skärm är bara en nackdel och toppdisplay helt nödvändigt om det skall vara en kamera och inte en leksak...

Varför ser man så ofta dessa provocerande inlägg om att kameror är "leksaker" för att det är si eller så beskaffade?

Räcker det inte med att säga "Personligen tycker jag en toppdisplay är nödvändigt"? Precis som Fredrik gjort i inlägget ovan.

Själv tittar jag aldrig på toppdisplayen på min 40D - gör det då kameran till en leksak? Min 400D saknar toppdisplay - då är det alltså en leksak. Då måste väl jag förringas från intresserad amatörfotograf till en barnslig fjant som leker med leksaker varje gång jag väljer min 400D istället för min 40D som verktyg.

Jag har full respekt för att många vill ha en toppdisplay. Jag trodde man kunde förvänta sig samma respekt tillbaka för de personer som klarar av att hantera sin kamera utan en sådan.
 
Min 400D saknar toppdisplay - då är det alltså en leksak. Då måste väl jag förringas från intresserad amatörfotograf till en barnslig fjant som leker med leksaker varje gång jag väljer min 400D istället för min 40D som verktyg.
Nämen, det förstår du väl själv att det är så, eller ....? ;-)

Jag letar efter en "häng och släng"-kamera som kan ta perfekta bilder, något man tar med sig när man går ut och som kan hänga och slänga över axeln utan att väga multum, men ända kunna ta bilder i klass med stora utrustningen. Min gamla Powershot G3 var en häng & slängkamera, men dess bildkvalitet räckte tyvärr sällan till för de foton man ville ta sena barkvällar... En ny liten Canonkamera med HD-filmfunktion och utfällbar display - kan man önska sig mer? Ja möjligen en topdisplay då, så man inte blir betraktad som riksamatör i sammanhanget...
 
Ska man behålla den lilla formfaktorn från 450D får det inte plats någon toppdisplay. Inte utan att offra inställningshjulet på ovansidan, i alla fall. Eller så blir det en display som blir så liten att den blir oanvändbar.

Själv tycker jag min 400D är för pluttig att hålla i. 40D med batterigrepp är perfekt i storlek.
Men då har jag den till att fotografera med, främst, inte bara bära omkring. Ska jag bara bära är det bättre med mobilkameran. Den duger inte att fotografera med, men den är lätt att bära.
 
Jag som själv har en 450D skulle önska att ha en vridbar skärm, Filmning hade också varit ett stort plus!
Detta instämmer jag helt i. Vår Powershot S3 IS med vikbar skärm och filmfunktion har varit till stor nytta vid ett flera tillfällen. Eftersom min fru alltid har den med när vi är ute på resor så kompletterar den min 450D.
//Bosse
 
Panasonic GH1 med HD-film mode och utvikbar display slog mig just... Lite OT här i Canonforumet, men den är liten, har utbytbar optik av hög klass, kan filma i HD mode, dessutom 24 fps istf 30 fps för dem som gillar det och ut-/infällbar display. Hoppas Canon 500D kan matcha Panasonicen så man slipper köpa nya objektiv...
 
Varför ser man så ofta dessa provocerande inlägg om att kameror är "leksaker" för att det är si eller så beskaffade?

Räcker det inte med att säga "Personligen tycker jag en toppdisplay är nödvändigt"? Precis som Fredrik gjort i inlägget ovan.

Själv tittar jag aldrig på toppdisplayen på min 40D - gör det då kameran till en leksak? Min 400D saknar toppdisplay - då är det alltså en leksak. Då måste väl jag förringas från intresserad amatörfotograf till en barnslig fjant som leker med leksaker varje gång jag väljer min 400D istället för min 40D som verktyg.

Jag har full respekt för att många vill ha en toppdisplay. Jag trodde man kunde förvänta sig samma respekt tillbaka för de personer som klarar av att hantera sin kamera utan en sådan.

det är inte toppdisplay som gör kameran till leksak eller inte, det är storleken på sensorn, hehe.
 
Anser man att vridbar skärm är bra så oki, men int fan håller det i verkligheten. Sony försökte i 20 år att få det att hålla i videokamror, men lyckades aldrig. Rörliga delar håller inte på utsidan av kamerahus - hela idén är lika galen som idén att filma med en DSLR. Videokamera kallar det som har veka flipskärmar och kan filma...
 
Sony försökte i 20 år att få det att hålla i videokamror, men lyckades aldrig.
Vår VX2000 fungerar forfarande och det har aldig varit problem med den. I vissa situationer är det mycket användbart med vikbar/utfällbar skärm även om jag i normalfallet föredrar sökare både för video och stillbild.
//Bosse
 
Vridbar skärm är bara en nackdel och toppdisplay helt nödvändigt om det skall vara en kamera och inte en leksak... Filmning är precis som för många pixlar ett bra sätt att sälja på trots att det är fullkomligt onödigt för de flesta användarena.

Eeh, allt detta beror väl ändå på hur man vill jobba med sin kamera?
Själv skulle vilja ha vridbar display men inte vara utan top-display. Flippfumktionen på min G5 var ju lysande, väl skyddad skärm när den inte behövdes.
Filmning kanske jag skulle använda någon enstaka gång.
Leksak, tja det tror jag inte det blir med någon av funktionerna.

För många pixlar ja det kan man nog få, fast gränsen vete katten var den går.
Det finns dock andra saker som är viktigare på sensorsidan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.