Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Octobox eller Softbox ?

Produkter
(logga in för att koppla)

imtkjlu

Aktiv medlem
Ni som provat båda, vad är bäst ?
Har två Interfit 1000S och funderar på en
Interfit 120cm Octobox från Photax.
Eller ska jag leta efter en större Softbox ?

Mvh
///Kjelle

Jag har själv en Interfit Octobox. Den är väldigt jobbig att montera, kan jag berätta. Var helt slut i armar och händer efter att jag monterat den, med alla dessa stag... En softbox är nog enklare därvidlag.

Ja, det var ju en aspekt bara, men väl värd att ta i beaktande om man hade tänkt montera/demontera den ofta...

Det blir väldigt mkt snyggare reflexer i ögonen från en octabox än en fyrkantig softbox.

Har själv ingen, men kommer skaffa en så snart som möjligt just pga detta med ögonreflexen.

//Peter

Det går även att sätta en svart tygbit med ett
stort hål utskuret på en softbox. Då får man en rund spegling i ögat.

meph8 skrev:
Det går även att sätta en svart tygbit med ett
stort hål utskuret på en softbox. Då får man en rund spegling i ögat.

Smart....!! Har jag faktiskt inte tänkt på.

Har du nån bra idé på hur man kan sy eller fixa ett raster till boxen? Orginal är ju så himla dyrt... =o)

peter_wahlström skrev:
Det blir väldigt mkt snyggare reflexer i ögonen från en octabox än en fyrkantig softbox.

Vill bara poängtera att detta är en ren smaksak med stora anhängare på båda sidor, så inte någon springer och köper octor bara för att de tror att "alla gillar runda reflexer". Ska reflexen se ut som solen (rund) eller ett fönster (fyrkantig) är väl egentligen det som avgör. Själv tycker jag en rund reflex känns "billigt" då paraplyer brukar höra till hemmastudios. Fånigt va?

OK frågan är förutom formen på reflexen oxo
är Interfit 120cm Octobox bra ?
Dvs är diffusionsdukarna av bra material ?
+ att jag tycker den ser så grund ut gentemot
stora Softboxar !

Någon som har den stora Interfit Octoboxen ?

Med 1000S räcker den för helkropp ?

///Kjelle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar