Annons

Objektivtester

Produkter
(logga in för att koppla)

LKPG RP

Medlem
Som amatör inom fotografering söker jag sidor där man ser bilder tagna med det recenserade objektivet. Att skaffa mig ett nytt objektiv genom att bara läsa är sannerligen inte lätt.Man kan läsa att det är skarpt eller kuddformigt. Jaha! Jämfört med vadå? Eller så lägger man ut ett diagram och några kurvor. Eh! Vah! Ännu mer konfunderad blir man när ett objektiv får helt olika bedömningar i olika tidningar. Jaha! Är det bara jag som funderar så här?
 
Man får kolla upp så mycket info man hittar och titta på testbilder o.s.v

Det bästa är givetvis om man kan testa objektiven själv.

Jag har lagt ut testbilder från några av mina objektiv och tänker lägga ut testbilder från alla så att folk ska kunna få en uppfattning om kvaliten..alltid hjälper det väl någon :)

Annars tycker jag det brukar stämma om många säger att ett objektiv är bra så är det de oxå..och tvärtom.
 
Jo, jag saknar också detta! Jag har åter börjat intressera mig för fotografi och också insett att det inte längre finns någon riktigt seriös bevakning av detta.

Tidigare hade numera nerlagda tidskriften "Aktuell fotografi" (köptes av Foto) en bra bevakning och en person som heter Lars Kjellberg gjorde många tester, senare även i sin egen tidning "fotografi", som senare såldes.

Lars har lagt ut testerna på dessa "äldre" klassiska objektiv på http://www.photodo.se

En entusistisk optiktestare som lars sökes för de moderna kamerorna. Jag antar dock att det har blivit väldigt svårt att göra oberoende tester. "Förr" , läs på klassiska kameror, gjorde man helt enkelt så att man öppnade bakstycket, satte kameran på största bländaren och öppnade slutaren. Så kan man förstås göra på lös optik idag, men ingen kan väl längre testa kompakter (digitala)?
 
ett-noll skrev:
Så kan man förstås göra på lös optik idag, men ingen kan väl längre testa kompakter (digitala)?

http://www.dpreview.com/ gör bra tester på digitalkompakter..även optiken.

Men optiken i sig är ju bara intressant tillsammans med kameran i övrigt på kompakter, eftersom du inte kan byta optiken.

Sen kan man givetvis kolla FOTO:s tester på objektiv som jag tycker är mycket bra..men då blir det till att läsa tidningen förstås :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.