Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektivhjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhonin

Ny medlem
Jo, jag är en typisk naturfotograf som har insett hur vackert Norge egentligen är, mitt objektiv har en fin tendens att göra mig ytterst besviken (EFS 18-55mm). Men nu när jag har lite mer pengar ska jag införskaffa en bättre en.

Förslag är ytterst välkomna, prisbudgeten ligger på ungefär 8000kr och har en Canon EOS 20D. Måste ligga mellan 1,2 - 1,8 (älskar nattfoto)... dyrare förslag är också välkomna ^^

Ett par stickbilder som är tagna med mitt dåliga objektiv:

http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=151483
 
skulle nog inte rekomendera 1,2-1,8. för att fånga en bra kvälls/nattbild liknande de du visar behöver du bra stativ och lite längre tider.
För att få rätt skärpedjup måste du blända ner till f14 och mindre och då spelar största öppningen liten roll.. så glöm 1,2-1,8 om vi inte pratar om bäckmörker eller stjärnfoto.

Titta på en 10-22 el. 12-24 (finns många varianter o priser inom den rangen)
till det ett lättare tele 70-200 eller 100-300 kanske. Ljusstark om du har råd och höga krav, annars funkar de ljussvaga bra med på landskap. För djur krävs det ofta lite mer..

för den summan borde du hitta en vidvinkel + ett lättare tele eller en hygglig superzom som kan täcka upp hela området

Edit: stativ + vidvinkel är viktigast, nerbländade är din normalzom inte så illa alls ska du se..

hälsn,
 
Senast ändrad:
hmm.. det låter som en rimlig ide

Ska kolla runt efter 10-22 då, har inte så stora krav på zoom men vidvinkel ska det vara

vill inte använda allt för mycket stativ för att jag för det mesta bara impuls fotograferar.

tackar för tipset du :]



skulle nog inte rekomendera 1,2-1,8. för att fånga en bra kvälls/nattbild liknande de du visar behöver du bra stativ och lite längre tider.
För att få rätt skärpedjup måste du blända ner till f14 och mindre och då spelar största öppningen liten roll.. så glöm 1,2-1,8 om vi inte pratar om bäckmörker eller stjärnfoto.

Titta på en 10-22 el. 12-24 (finns många varianter o priser inom den rangen)
till det ett lättare tele 70-200 eller 100-300 kanske. Ljusstark om du har råd och höga krav, annars funkar de ljussvaga bra med på landskap. För djur krävs det ofta lite mer..

för den summan borde du hitta en vidvinkel + ett lättare tele eller en hygglig superzom som kan täcka upp hela området

Edit: stativ + vidvinkel är viktigast, nerbländade är din normalzom inte så illa alls ska du se..

hälsn,
 
har verkligen noll koll på just objektiv, men är väldigt sugen på något mer än det jag fick till kameran (18-55), gärna ett vidvinkel, men eftersom jag inte kan någonting vet jag inte vad jag ska söka på, namn osv.. något som inte kostar skjortan, som kanske är bra anpassat för en som fortfarande är nybörjare!
använder en canon eos400D.
 
har verkligen noll koll på just objektiv, men är väldigt sugen på något mer än det jag fick till kameran (18-55), gärna ett vidvinkel, men eftersom jag inte kan någonting vet jag inte vad jag ska söka på, namn osv.. något som inte kostar skjortan, som kanske är bra anpassat för en som fortfarande är nybörjare!
använder en canon eos400D.

Det är så svårt att ge råd om du inte sätter ett ungefärligt maxpris, vad en person menar med "kostar skjortan" tycker en annan är småpotatis....
Mvh /Claes
 
ja pratar lågklasspris här.. haha, lite hypotetiskt så ja kan börja kolla runt lite. men vi säger max 5000!
kommer inte kunna köpa de förrän vid jul då man kan få önska sig lite hjälp på vägen, hehe...
 
Tokina 11-16 f2,8 verkar passa in på dina önskemål. Det funkar utmärkt på en cropkamera som din och är ljusstark för att vara en vidvinkelzoom. Den har fått bra betyg i diverse tester. Har själv haft en men den fick gå när jag uppgraderade till fullformat och hade redan en 17-40.

hmm.. det låter som en rimlig ide

Ska kolla runt efter 10-22 då, har inte så stora krav på zoom men vidvinkel ska det vara

vill inte använda allt för mycket stativ för att jag för det mesta bara impuls fotograferar.

tackar för tipset du :]
 
ja pratar lågklasspris här.. haha, lite hypotetiskt så ja kan börja kolla runt lite. men vi säger max 5000!
kommer inte kunna köpa de förrän vid jul då man kan få önska sig lite hjälp på vägen, hehe...

Ett som jag tycker väldigt bra objektiv är vidvinkelzoomen Canon EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM, det brukar gå begagnat för lite drygt 5500:- så om du kan skrapa ihop det så rekommenderar jag det verkligen. Jag har haft ett själv och var väldigt nöjd med det. Sedan finns det ju olika objektiv från fristående tillverkare, som är bra, men dem känner jag inte till själv.
 
har verkligen noll koll på just objektiv, men är väldigt sugen på något mer än det jag fick till kameran (18-55), gärna ett vidvinkel, men eftersom jag inte kan någonting vet jag inte vad jag ska söka på, namn osv.. något som inte kostar skjortan, som kanske är bra anpassat för en som fortfarande är nybörjare!
använder en canon eos400D.
Gör så här:
gå till http://www.scandinavianphoto.se/
klicka på Objektiv->passar Canon

Där är i princip allihop, oavsett fabrikat, som passar din kamera och finns till salu idag.
 
okej, vilka sidor kollar ni på när ni letar objektiv? och när de gäller begagnat, är det tradera/blocket som gäller då?
som sagt så har jag ingen som helst koll och har endast kollat på pricerunner på lite priser och så.
tack för svaren!
 
okej, vilka sidor kollar ni på när ni letar objektiv? och när de gäller begagnat, är det tradera/blocket som gäller då?
som sagt så har jag ingen som helst koll och har endast kollat på pricerunner på lite priser och så.
tack för svaren!

Annonsmarknaden här på Fotosidan är väldigt bra, där har jag hittat flera av de objektiv jag själv använder idag.
 
skulle nog inte rekomendera 1,2-1,8. för att fånga en bra kvälls/nattbild liknande de du visar behöver du bra stativ och lite längre tider.
För att få rätt skärpedjup måste du blända ner till f14 och mindre och då spelar största öppningen liten roll.. så glöm 1,2-1,8 om vi inte pratar om bäckmörker eller stjärnfoto.

...

Fina bilder Fredrik, kollade in lite.

Men njä, F/14 är rätt onödigt, finns risk för diffraktion och onödigt långa slutartider. F8 räcker för de flesta syften inom landskap. Och definitivt om trådskaparen ska köpa vidvinkel. Är man intresserad av just landskapsfoto blir hyperfokalavståndet väldigt intressant.

Som exempel blir allt skarpt från ett par meter till oändligheten med ett 20mm objektiv satt på F8. Gäller "normal användning", dvs inte posters och tapeter.

Här finns en bra sida:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/hyperfocal-distance.htm
 
okej, vilka sidor kollar ni på när ni letar objektiv? och när de gäller begagnat, är det tradera/blocket som gäller då?
som sagt så har jag ingen som helst koll och har endast kollat på pricerunner på lite priser och så.
tack för svaren!
ebay.de tex

Fast det svåra är att veta om man handlar med en hederlig person. En affär avslutad mellan 4 ögon och ett handslag är värd ett högre pris än osett skick. Enligt mitt sätt att se det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.