Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till min Canon 700d

Produkter
(logga in för att koppla)

Strannefoto

Ny medlem
hej har precis köpt en 700d och har precis börjat fota. Ska lära mig mer genom att gå kurser, är lite av en analfabet så har svårt för att lära mig genom att läsa. men men tillbaka till ämnet. Ja tänkte fota mest gatufotografering och sen lite vanliga familjebilder. på tjejen hunden osv. tänkte börja spara till ett objektiv som ja kan köpa när jag lärt mig kameran mer. några förslag på vilket?
Mvh Jimmy Stranne
 
För "gatufoto" eller för den delen lite sådär "alltiallofoto" så skulle ett fast objektiv i området 20-28mm vara vettigt.
Canons 24mm pannkaka som redan nämnts är bra och känns som ett bra alternativ. Det är lite synd att den "bara" har f/2.8, men den är i gengäld liten och billig.
Annars har ju både Canon och Sigma objektiv med bländare 1.8 eller 1.4 i det spektrat, men de är både avsevärt större och betydligt dyrare.

För mer regelrätta porträtt så är ju EF 50/1.8 som nämnts ett billigt och prisvärt alternativ. Tamrons 60/2.0 makro skulle åxå kunna vara något att överväga (och då har du ju ett makro "på köpet") eller EF 85/1.8, om man gillar lite längre brännvidder på sina porträtt.

Det finns såklart dyrare och mer exotiska objektiv om man har ekonomi för det, men eftersom du säger att du rätt nyss har börjat fota är det kanske onödigt med EF 85/1.2 och liknande...
 
Är man rådvill vad objektiv man ska välja, föreslår jag Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS USM. Har själv en hel drös Canonobjektiv från vidvinkel- normal- och telezoomer, fasta brännvidder och makro men sen jag nyligen införskaffade 18-135 för att ersätta mitt Canon 18-200 som gått sönder är det i stort sett det enda jag använder. Dess zoom täcker ju i stort sett hela utrymmet man normalt använder, såvida man inte är fågelfotograf. Dessutom har jag aldrig varit med om maken till snabb fokusering. Tyvärr är det ju så att man inte plockar med sig flera objektiv till vardags utan det blir ett som får hänga på kameran och då är det bra med ett så heltäckande som möjligt. Efter en tids användande ser man om man ändå behöver komplettera.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.