Om du beskriver vad du vill uppnå med byte kanske vi kan ge bättre råd
Upplever du att 450d tar för dåliga bilder inomhus, brus och oskärpa? Låna/köp EF 50/1.8 av någon och se om du inte tycker saker blev mycket bättre. Ljusstyrka är mycket trevligt till 450d. Dess dyrare kusin EF 28/1.8 kan jag tänka mig är ett riktigt bra objektiv för ta bra bilder med 450d, det kommer ta bilder som är mycket lika hur du själv ser världen.
Vill du ha en normalzoom väldigt lik den du har, 17-55/2.8. Är anledningen till att uppgradera att du vill ta bilder helt olika det du kan göra nu, då skall du kolla på objektiv som är mer vidvinkliga än 18 eller mer tele än 55.
Vill du någon gång kunna uppgradera till fullformat (5d, 1d m.m) så skall du bara köpa Canon EF, inte EF-S. Men tror du att 7d, 60d, 600d och liknande framtida kameror är helt okej för dig, så är det bara att välja friskt ur EF-S sortimentet.
Jag skulle säga att några exempel på försiktiga uppgraderingar till en Canon instegskamera är:
- 50/1.8 + 55-250
- 50/1.8 + 15-85 (eller 17-85)
- 50/1.8 + 17-55/2.8
Alla förslagen ger dig EF 50/1.8, det billigaste Canon objektivet som alla nybörjare borde ha. Det finns inget annat objektiv som för en så liten peng ger så stor förändring av dina foton. Dessutom är det bra att en fotograf får känna på fasta objektiv och pröva om han/hon vill satsa mer på fasta istället för att köpa zoomar. (Fast vs zoom är en av livets stora frågor)
55-250 är ett billigt teleobjektiv. Det är ett komplement istället för en ersättare till din normalzoom och ser mycket längre, men har inte alls samma vidvinkel.
15-85 och 17-85 är två normazoomar som ger dig lite mer bränvidd (zoom) än din kitzoom, och skall vara bättre.
Canon EF-S 17-55/2.8 är en ljusstark normalzoom - såg just att priset på den inte är försumbart; tycker du den är för dyr kan du kolla begagnat marknaden eller t.ex. Tamron 17-50/2.8 som är betydligt billigare.
Det som är bra med mina förslag är i min mening att de är ganska välbalanserade - du tappar ingen brännvidd - och är inte ofantligt dyra, så du kan göra det utan att det svider jättemycket. Dessutom är alla förslagen byggda runt att du får ett fast och en zoom, vilket känns som ett bra paket för en nybörjare som inte vet exakt hur man vill utvecklas som fotograf.
Ännu enklare är förvisso att bara åka förbi en kamerabutik och köpa 50/1.8. Det kan inte vara ett dåligt köp