Annons

Objektiv till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

RobertRaden

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta ett bra objektiv till en D50. Själv fotar jag med en Canon, men en kollega till mig har en D50. Han har nu bara ett kitobjektiv och vill skaffa ett nytt. Anledningen är att han just fått barn och verkligen vill kunna ta samma typ av porträtt som jag gör med min fasta 50 mm 1.8. Nu tycker jag själv att 50 mm på en crop är lite väl långt. Så jag tror han skulle vara jättenöjd med en fast ljusstark 35 mm. Vad tror ni om det och framför allt vad rekommenderar ni? Detta gäller alltså inte vad som är bäst på marknaden utan vad är det mest prisvärda? Canons fasta 50 1.8 går ju bara på knappa tusenlappen. Kan man hitta något i den prisklasser till polarens kamera? Han kan mycket väl tänka sig att handla begagnat.

Tack på förhand!
//Robert
 
För porträtt tycker jag inte att 50mm är för långt, tvärtom. För porträtt skulle jag välja 50mm framför 35mm på en D50 (om inte ännu längre). Men 35mm f/1.8G är annars ett litet, smidigt, billigt och skarpt objektiv.
 
Förmodligen bättre att välja 50 eller t.o.m. 85 mm än 35 mm. Då får han lite större arbetsutrymme till barnen och stör dem inte i deras lekar. Fast det beror ju lite på ifall man tänker fotografera mest inomhus eller ej. Inomhus har man ju inte alltid utrymme att ta ett par steg tillbaka.
 
Tack allihopa!
Nu har jag i alla fall lite att presentera för honom så är det lite upp till honom att tänka igenom hur han vill använda gluggen. :0)
//R
 
Det är väl inte alltid så kul att ha så tajt utsnitt som 50mm eller längre ger. Jag skulle rösta för en 35/1,8 eller ännu kortare, så får man ens lite med av miljön runtomkring också. Då jag körde DX var 24mm en favoritbrännvidd, använde Sigma 24/1,8 väldigt mycket. Funkade för i princip allt "allmänfoto" med människor involverade, och mycket mer. Optiskt sett är det inte lika bra som de billiga 50/35mm objektiven, men nog så mycket mer allsidigt. Tyvärr finns det ingen motsvarighet ännu hos Nikon. Närmaste motsvarigheten är 28/1,8 som kostar väldigt mycket, om man inte går ner ett drygt steg i ljusstyrka till f/2,8...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.