ANNONS
Annons

Objektiv till Canon eos 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jollo

Ny medlem
Hej, helt ny vad gäller systemkamera men har i min ägo en Canon eos 500D. Jag vill nu införskaffa ett objektiv som gör att jag kan zooma in från längre håll. Jag är främst intresserad av att fota ute,
tex närbilder på djur i snabb rörelse tex hundar,hästar och fåglar men även inne i ridhus och andra naturbilder.

Jag har kollat på följande objektiv:

Tamron AF 70-300mm F/4-5,6 Di Canon

Är detta något som kan vara okej att börja med?
Eller finns det något annat som ni rekommenderar?

Tror du ska satsa på Canons egna EF-S 55-250 IS.
Är mycket bra objektiv för pengarna, kostar ca 1800kr och det är definitivt värt det.

De övriga i denna prisklass har jag för mig är rätt dåliga på de längsta brännvidderna enligt tester jag läst, medan Canons 55-250 är riktigt bra vid 250mm.

Tror du ska satsa på Canons egna EF-S 55-250 IS.
Är mycket bra objektiv för pengarna, kostar ca 1800kr och det är definitivt värt det.

De övriga i denna prisklass har jag för mig är rätt dåliga på de längsta brännvidderna enligt tester jag läst, medan Canons 55-250 är riktigt bra vid 250mm.

Ja, på sitt sätt kan det nog kvitta om man har 250 eller 300 mm som längsta brännvidd. Ska man få närbilder på fåglar med så kort brännvidd, behöver man oftast ta till matning och gömslen om man ska ha rimliga chanser att få närbilder. Fåglar är små och man behöver nog komma så pass nära som 3-4 meter oavsett om största brännvidd är 250 eller 300 mm. På lite längre håll kommer det att fungera bra för lite större flygande fågel som t.ex. änder och gåsflockar.

Hej!
Jag använder själv Sigmas AF 70-300/4-5,6 DG OS. Den är prisvärd och funkar bra till många naturbilder. Det går att ta hyfsade fågelbilder med den även om man ibland skulle önska att man hade 400 eller 500 mm.

Jag skulle vilja påstå att inget av de föreslagna objektiven skulle funka särskilt bra inne i något av de ridhus jag varit inne i. Där har det alltid varit ganska dålig belysning och de föreslagna objektiven har alla ganska medioker ljusstyrka. Tyvärr.

Däremot funkar de säkert bra utomhus om det är hyfsat ljust :)

Skulle också rösta på Canons 55-250, och eftersom du har tänkt budget för Tamrons blir det pengar över till Canons fasta 50/1.8 som borde funka i ett mörkt ridhus. Lite seg fokus, så kan du spara någon tusenlapp till är 85/1.8 för 3500:- ett riktigt guldkorn med snabb och exakt fokus. Då kommer du också lite närmare i ridhuset.

Jag skulle vilja påstå att inget av de föreslagna objektiven skulle funka särskilt bra inne i något av de ridhus jag varit inne i. Där har det alltid varit ganska dålig belysning och de föreslagna objektiven har alla ganska medioker ljusstyrka. Tyvärr.

Däremot funkar de säkert bra utomhus om det är hyfsat ljust :)

Här kommer ett lite sent inlägg..

Har fortfarande inte köpt något objektiv men undrar vad Graylingman, (som verkar ha koll på ridhusens dåliga belysning :) rekommenderar?

Jag tar gärna emot fler förslag på objektiv som funkar bra vid snabba rörelser och inne i ridhus, som man kan zooma in nära med ( ett ridhus är normalt mellan 40 - 60 meter långt) .
Skulle gärna vilja kunna ta närbilder på små detaljer som mule, ögon, benrörelser.

Kanske till ett pris på max 4000 - 5000kr men gärna billigare om det finns?

Här kommer ett lite sent inlägg..

Har fortfarande inte köpt något objektiv men undrar vad Graylingman, (som verkar ha koll på ridhusens dåliga belysning :) rekommenderar?

Jag tar gärna emot fler förslag på objektiv som funkar bra vid snabba rörelser och inne i ridhus, som man kan zooma in nära med ( ett ridhus är normalt mellan 40 - 60 meter långt) .
Skulle gärna vilja kunna ta närbilder på små detaljer som mule, ögon, benrörelser.

Kanske till ett pris på max 4000 - 5000kr men gärna billigare om det finns?

Jag skulle gissa på att Harrmannen kommer att rekommendera något 70-200/2,8 för ridhus, det skulle vara mitt val. Men det kommer att vara väl kort för en del av dina andra motiv och svårt att klämma in i din budget.
Kan du få tag i ett begagnat Tamron 70-200, den gamla modellen så räcker pengarna.

Micke.

Jag skulle gissa på att Harrmannen kommer att rekommendera något 70-200/2,8 för ridhus, det skulle vara mitt val. Men det kommer att vara väl kort för en del av dina andra motiv och svårt att klämma in i din budget.
Kan du få tag i ett begagnat Tamron 70-200, den gamla modellen så räcker pengarna.

Micke.

Ursäkta nybörjarfråga men vilket syftar du på :70-200/2,8 Är det Tamron?

Jag vet jag nämnde fåglar i mitt första inlägg men detta är i nuläget inte viktigt, utan önskar ett objektiv som fungerar i ridhus upp till ca 60 meter för närbilder och snabba rörelser ( och för samma avstånd utomhus).

/ Johanna

Ursäkta nybörjarfråga men vilket syftar du på :70-200/2,8 Är det Tamron?

Jag vet jag nämnde fåglar i mitt första inlägg men detta är i nuläget inte viktigt, utan önskar ett objektiv som fungerar i ridhus upp till ca 60 meter för närbilder och snabba rörelser ( och för samma avstånd utomhus).

/ Johanna

Ja, jag menar Tamron 70-200/2,8 utan stabilisering.
Du kommer ju inte att kunna fotografera någon mule på 40-60 meters håll. Men jag tycker ändå att ett 70-200/2,8 är en bra kompromiss av ljusstyrka flexibilitet.

Micke.

...utan önskar ett objektiv som fungerar i ridhus upp till ca 60 meter för närbilder och snabba rörelser ( och för samma avstånd utomhus).

/ Johanna

Är tyvärr omöjligt, inte ens med obegränsad budget, om du vill ha ljusstarkt objektiv som kan fitografera en mule på 60m avstånd.

Här ett exempel (översta bilden) taget på 60m avstånd med 400mm objektiv:
http://www.backahojden.se/hjorthägn/hjortidentifiering-3884387

Ett 400/5,6 (ljussvagt) går på 10.000:- och ett ljusstarkt 400/2.8 går lös på närmare 100.000:-, och få kommer du ändå inte så nära du vill utan får med halva hästen på 60m.

Tror också Tamron 70-200/2.8 är ett bra val, och vill du få med bara mule eller öga får du passa på när hästen är nära.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar