Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till äldre kameramodeller

Produkter
(logga in för att koppla)

love_

Medlem
Jag är på jakt efter en begagnad analog kamera och har funderat lite över hur det blir med objektiv. Om jag t.ex. köper ett gamalt Canon-hus, kan jag då köpa ett nytt Canon-objektiv och sätta på huset?
 
Bara för att förtydliga det Kim skrev:

Om du köper ett gammalt hus med t.ex. Canons FD-fattning (Canons gamla manuella system) så kan du alltså inte använda det med nyare objektiv i EF-serien (Autofokus) som bara passar till EOS-kamerorna.

Detsamma gäller omvänt, dvs. EOS-kameror och FD-objektiv går inte heller ihop.

Sen finns det adaptrar men det är lite överkurs.
 
Om du med gammalt Canon hus menar ett icke EOS hus..ex. Canon F1,A1.T90 som har gamla FD fattningen så kan du inte sätta på ett objektiv från EOS serien då det är en helt annan bajonett

Nikon har samma fattning från ca:1960 så där passar det mesta

/Göran


Ok, var lite för långsam på tagngentbordet, :)
 
love_ skrev:
Är det nåt liknande för nikon?
Nikons billigare hus av idag kräver AF-objektiv för att ljusmätningen skall funka. Alla AF-objektiv funkar.

Alla objektiv med AI-S (1977 och framåt) går att använda på alla moderna hus om man klarar sig utan ljusmätning.

Alla objektiv mellan 1959 och ca 1977 går att använda om man modifierar skörten med en fil.

Med Nikons lite äldre AF-hus och de nyare yrkeshusen får man även ljusmätning med AI-S-objektiven.

När det gäller att använda moderna objektiv på äldre hus så går brytpunkten vid AI-S, dvs runt 1977. Har man ett hus tillverkat innan dess måste objektivet ha ett litet musöra för bländarkopplingen. Utan örat så måste man mäta med nedbländat objektiv. Örat går att skruva dit på de nyare AF-objektiven som saknar det, med undantag för de AF-objektiv som har ett G i beteckningen som saknar bländarring. Alltså inget problem att kombinera en kamera från 1960-talet med ett objektiv från 2000-talet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.