Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv problem. Tamron 70-300 "Canon"

Produkter
(logga in för att koppla)

Civinco

Medlem
Hejsan.
Får väl börja med att jag är helt ny med fotografering.
Har en Canon 550D & köpte ett Tamron 70-300 som jag när det funkar är riktigt nöjd med.

Nu till problemet.
Köpte det begagnat & säljaren sa att det skulle passa min kamera.
Men vid bara enstaka tillfällen får jag ihop det.
Vid första bilden jag tar, så klickar det bara till och det står att objektivet tappat kontakten med kameran??
Händer ibland att det lirar, men väldigt sällan. Ger snart upp det objektivet.
Har uppdaterat Firmware som säljaren sa var problemet. Även gjort rent kontakterna vid flera tillfällen. :(

Någon med något tips?
Annars får jag väl försöka skaffa något likvärdigt.

Mvh,
Thomas

Det här är ett känt problem med äldre Sigma-objektiv på nyare Canon-kameror. Visserligen passar de på kameran, och kontakterna sköter signaleringen. Men någonstans i mjukvaran är det inkompatibelt, och kameran slänger upp ett felmeddelande.
Har inte hört att det skulle gälla även Tamron.
Hur gammalt är objektivet?

Petter ...

Snabb sökning på nätet gav att många med trasig bländare på Tamron 70-300 rapporterat samma problem.

För att felsöka om även du har detta problem med objektivet, prova följande:

Sätt igång kamerahuset med objektivet monterat, ställ in liten bländare, t.ex. f/16 och tryck därefter på DOF-knappen på kamerahuset.
Om bländaren minskar till f/16 på objektivet när du trycker på knappen är detta nog ej problemet i ditt fall. (Kolla in i objektivet att bländaren faktiskt fysiskt ändrar storlek när du trycker på knappen).
Om kamerahuset rapporterar fel när du trycker på knappen och/eller bländarens storlek inte minskar i objektivet så är det sannolikt ett objektiv med trasig bländare du köpt.

Snabb sökning på nätet gav att många med trasig bländare på Tamron 70-300 rapporterat samma problem.

För att felsöka om även du har detta problem med objektivet, prova följande:

Sätt igång kamerahuset med objektivet monterat, ställ in liten bländare, t.ex. f/16 och tryck därefter på DOF-knappen på kamerahuset.
Om bländaren minskar till f/16 på objektivet när du trycker på knappen är detta nog ej problemet i ditt fall. (Kolla in i objektivet att bländaren faktiskt fysiskt ändrar storlek när du trycker på knappen).
Om kamerahuset rapporterar fel när du trycker på knappen och/eller bländarens storlek inte minskar i objektivet så är det sannolikt ett objektiv med trasig bländare du köpt.

Super. Ska prova det så fort jag kommer hem.
Trist om så skulle vara fallet då.
//Thomas

Super. Ska prova det så fort jag kommer hem.
Trist om så skulle vara fallet då.
//Thomas

Så.. Måste villigt erkänna att jag är en riktig nybörjare.. :)
Men efter lite mickel fattade jag vad du menade..

Det händer inte ett smack när jag gör det. Så jag gjorde samma procedur med org. objektivet. Klick så stängde bländaren.
Så det är nog kass.. J......kla ¤#/¤¤## som sålde det då med löfte om att det var helt.

Tackar & bockar för snabba svar, ska bli kul att komma igång med fotografering.

Nästa fråga då. Går det at reparera? Eller bara att försöka införskaffa ett annat.

//Thomas

Nästa fråga då. Går det at reparera? Eller bara att försöka införskaffa ett annat.

Tråkigt att höra att objektivet var trasig!
Dock kan det ju skönt att få det bekräftat att det faktiskt är ett tekniskt fel och inte fotografen som orsakar detta.
Det bör definitivt gå att reparera, men lär kosta en del. Hittade en amerikansk tråd där det stod att 2010 fick trådskaparen betala $275 för att laga detta hos Tamron och fick bara 90 dagars garanti på jobbet.

Vad som kan vara till hjälp för att fortfarande ha anvädning av objektivet är att du borde kunna använda det genom att alltid ställa in störst bländare, då borde objektivet inte rapportera något fel när du tar en bild.

Om du har bra mekaniska kunskaper så kan du ju testa att själv fixa problemet om du inte kan tänka dig att alltid använda det på störst bländare. Tyvärr är ju nyare objektiv inte direkt roliga att skruva i då det är massor av plast och annat som lätt kan gå sönder när man öppnar upp och skruvar i dem.

De fel jag kan tänka mig det skulle kunna vara:
* Trasig elektronik för att ställa in bländaren (går nog ej att laga själv).
* Något mekaniskt som har hoppat fel och kärvar.
* Olja/Fett/Orenheter som satt sig mellan bländarens blad som låst fast dessa.

Tips när du köper begagnat objektiv:
* Har du inte 100% förtroende för säljaren så köp inte på distans.
* Ta alltid med dig ditt eget kamerahus och kontrollera att du inte får några felmedelanden på olika brännvidder och olika bländarvärden med objektivet monterat på _ditt_ kamerahus.
* Kontrollera med DOF-knappen att bländaren faktiskt fungerar på alla steg. (Kan hålla inne DOF knappen och justera bländarinställningarna, då ska bländaren fysiskt ändra storlek direkt).
* Kolla så att objektivet sätter fokus korrekt.
* Kolla genom objektivet mot en lampa för att se att det inte är massor av partiklar eller mögel på linserna. (Några stycken partiklar finns i nästan alla objektiv, men många partiklar kan skapa problem vid t.ex. motljus. Objektiv med mögel på linserna bör alltid undvikas då möglet kan sprida sig till dina andra objektiv!).
* Kolla att det inte finns repor på linserna fram/bak. (Repor på bakre linsen ger mer problem än repor på främre, men repor bör alltid undvikas).

Tråkigt att höra att objektivet var trasig!
Dock kan det ju skönt att få det bekräftat att det faktiskt är ett tekniskt fel och inte fotografen som orsakar detta.
Det bör definitivt gå att reparera, men lär kosta en del. Hittade en amerikansk tråd där det stod att 2010 fick trådskaparen betala $275 för att laga detta hos Tamron och fick bara 90 dagars garanti på jobbet.

Vad som kan vara till hjälp för att fortfarande ha anvädning av objektivet är att du borde kunna använda det genom att alltid ställa in störst bländare, då borde objektivet inte rapportera något fel när du tar en bild.

Om du har bra mekaniska kunskaper så kan du ju testa att själv fixa problemet om du inte kan tänka dig att alltid använda det på störst bländare. Tyvärr är ju nyare objektiv inte direkt roliga att skruva i då det är massor av plast och annat som lätt kan gå sönder när man öppnar upp och skruvar i dem.

De fel jag kan tänka mig det skulle kunna vara:
* Trasig elektronik för att ställa in bländaren (går nog ej att laga själv).
* Något mekaniskt som har hoppat fel och kärvar.
* Olja/Fett/Orenheter som satt sig mellan bländarens blad som låst fast dessa.

Tips när du köper begagnat objektiv:
* Har du inte 100% förtroende för säljaren så köp inte på distans.
* Ta alltid med dig ditt eget kamerahus och kontrollera att du inte får några felmedelanden på olika brännvidder och olika bländarvärden med objektivet monterat på _ditt_ kamerahus.
* Kontrollera med DOF-knappen att bländaren faktiskt fungerar på alla steg. (Kan hålla inne DOF knappen och justera bländarinställningarna, då ska bländaren fysiskt ändra storlek direkt).
* Kolla så att objektivet sätter fokus korrekt.
* Kolla genom objektivet mot en lampa för att se att det inte är massor av partiklar eller mögel på linserna. (Några stycken partiklar finns i nästan alla objektiv, men många partiklar kan skapa problem vid t.ex. motljus. Objektiv med mögel på linserna bör alltid undvikas då möglet kan sprida sig till dina andra objektiv!).
* Kolla att det inte finns repor på linserna fram/bak. (Repor på bakre linsen ger mer problem än repor på främre, men repor bör alltid undvikas).

Tack för alla snabba svar..
Hittade den här sidan av en slump och det vart ju kanon.

Vill passa på att lyfta ett varningens finger till alla som då tänkt köpa ett bagagnat objektiv.
Gör inte som jag & gå på en sån här nit.. :)
Bara att bita i det sura äpplet.

//Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar