Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv för Italien resa

Produkter
(logga in för att koppla)

dom_runner

Medlem
Vänner.

Kommer i sommar spendera några underbara veckor nere i södra Toscana och Gardasjön. Vill givetvis föreviga dessa härliga miljöer så gott jag kan. Kommer primärt fota porträtt på min hustru/son samt skjuta miljöbilder på omgivningen.

Har idag ett Canon 24-70 mm L objektiv som givetvis åker med. Är dock sugen på ett fast 50 mm f1.2 objektiv för att få mer ljus kvällstid och ett bättre porträtt objektiv.

Är jag på rätt spår eller skulle ni föreslå något annat objektiv för mina ändamål?

Grazie!

Jag skulle lägga pengarna på Sigma EX 50/1,4 DG HSM istället och spara typ 12000:- eller använda dom för att skaffa nåt lite mer vidvinkligt än de 24 du har idag t ex ett Canon 17-40/4 eller Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM II.
Då kan du passa på att kasta med nån billig 70-300 zoom oxå.

Fast det beror ju på vad du vill fotografera och hur mycket prylar du vill ha med dig.

Du har väl en 60D, enligt profilen? Alltså APS. Jag skulle sakna vidvinkel i de trånga gatorna i italienska städer. Vill du ha en ljusstark 50mm-glugg kommer du billigt undan med en 50mm/1,8 och får pengar över till ett EF-S10-22 som tar hand om allt under din 24-70. Tamron 70-300 skarvar i däruppe. Bättre än Canons motsvarighet (ja inte L-versionen förstås).

Om jag drar till Italien med min 40D tar jag med mig Sigma 10-20/4-5,6 och 17-70/2,8-4,5. Kanske 70-210/2,8 om jag orkar släpa på den klunsen. Annars kanske Tamron 55-200/4-5,6 som jag har liggande. Lätt, och tillräckligt skarp nedbländad. 50/1,8 lämnar jag nog hemma, andvänder den sällan. Men det är jag det. Vi är alla olika. Jag plåtar gärna hus och vill ha korta brännvidder, andra mest folk och vill kanske ha långa.

När du säger "är sugen på" - menar du att du är sugen på att införskaffa ett, eller att du redan äger ett, som du funderar på att ta med? Anledningen att jag frågar är att svaren ovan har övergått mer i hur du ska spendera dina pengar (med budgetramen för ett EF 50 1.2L) än att fokusera på hur mycket du vill bära med dig och andra frågor kring användning och ändamål. Vad hade du tänkt ha för väska? Vad rymmer den och vad får den väga?

Själv hade jag med mig följande på förra resan, med ungefär samma fotografiska ambitioner som dina.

5D Mark II + Batterigrepp
EF 35 1.4L
EF 85 1.8
EF 17-40 4L
+extern blixt, batterier, minneskort, laddare o annat krafs

Allt bars i en LowePro Flipside 400AW och vägde runt 9kg allt som allt. Inga problem vid incheckning eller dylikt - däremot lite småtung att ta med överallt, men det gick bra och jag ångrar inget av det väskan innehöll. Det som satt på oftast var 35:an för sin kombinationen av trevlig allround-brännvidd, ljusstyrka, skärpa och färg- och kontrasthantering. 17-40:an åkte endast på vid 2-3 tillfällen under tvåveckorsresan, när man hittade något motiv som verkligen käkade bildvinkel. 85:an var på vid några specifika porträtt-tillfällen samt när jag skulle fotografera apor på lite avstånd (hade ju inget med mer tele med mig).

Var iväg till Florens i Kristihimmelsfärdshelgen. Jag hade med mig mitt 16-35, och det var tur med tanke på stadsbilder med trånga gator. Jag lämnade 24-70 hemma på grund av vikten och tog 25-105 i stället. Men det var inte ofta jag fick användning för annat än 16-35.

// Thomas

Tack vänner för all er input, uppskattas.

@Tony: Så sant, men vill inte ha med mig allt för mycket uttrustning.

@Mats: Som du påpekar så kör jag idag på en 60D och det ger ju en brännviddsförlängning på 1,6. Finns klart risk att jag kommer sakna ett vindvinkel objektiv för de trånga utrymmena i tex Sienna och Florens.

@Johan: Vilken fullträff! Jag har för avsikt att köpa detta objektiv men vill ju heller inte äga eller bära runt för mycket prylar. Utan hellre några få objektiv som är klockrena. Ditt ryggsäcks alternativ har jag kikat på och blivit riktigt sugen på. Även om jag troligen väljer en lite mindre variant. Vi kör bil ner och hem och har därför inte problemet med packning för flyg. Däremot kommer flera resor framöver ske via flyg och vill då ha en smart resepackning. Intressant att ditt mest populära objektiv var 35 mm, men förstår att det ju med din 5D ger en bra kombination.

Förstår att ni alla undrar varför jag bygger en objektiv farm av överdrivet hög kvalitet då jag idag har en 60D. Har dock för avsikt att med tiden byta denna mot en FF kamera och vill då inte behöva byta ut objektiven.

Hör gärna av Er om ni har fler tips eller tankar. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar