Annons

Objektiv Canon 70-200 att filma med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lefisk

Medlem
Hej alla,
Har hängt runt här ett tag utan att rega mig, men nu var det dax :)
Jag är i grund och botten filmklippare och har tyvärr aldrig varit särskilt intresserad av vare sig film eller foto... jag gillar klippa bara :)

Men nu har äldsta grabben spelat hockey ett tag och jag har filmat lite halvdant med en risig videokamera. Fortfarande klippningen som var kul (det jag kan liksom...)
Sen fick jag tag på en Canon 650D med 135 STM glugg. Och vips vad jag blev biten av foto och framför allt film :)

Insåg ganska snabbt att en 55-135 3,5 - 5,6 eller något i en ishall är rent ut sagt skit. Och mina ambitioner har ju tagit fart.

Min fråga är, går det att hänga på en Canon EF 70-200/2,8 L IS II USM glugg och filma med den?
Jag tar ju också en del stillbilder när jag ändå håller på och är lite rädd att f4 inte räcker till... men rätta mig gärna för det skiljer 10.000 liksom ;)
Eller är det overkill för en kul grej? Resultatet brukar bli så här;

http://www.youtube.com/watch?v=sxeiaI1o_us


mvh

Lefisk
 
Nu har jag dålig koll, men här kommer tankat baserat på vad jag kan.

STM är bättre för filmningen, borde vara så i vart fall. Mina objektiv som saknar både STM och USM låter som ett tröskverk när man filmar.

Har även här i forumet hört att tele kan ställa till det lite för autofokusen, men det tror jag inte ska vara ett problem här.

Så mina tips är, a) testa objektivet samt b) vänta in ett bättre med STM. Antar att alternativ c) blir en sådan där teleconverter (eller vad det nu heter) mellan huset och ditt objektiv med STM. Så når det lite längre.
 
STM objektiv kan du skippa för tillfället. Ska du filma med en systemkamera i dagens läge skall du lita på manuellt fokus. Det blir alltid bäst med lite övning.

Ett 70-200 f4 kan bli knepigt i en ishall som kan ha dåligt ljus, men inget jag själv har erfarenhet av.

Kör du med så pass långa brännvidder som 200 (x1,6 på cropsensor) så är ett riktigt stabilt stativ med ett bra videohuvud att rekommendera!

Ett tips är att försöka färgkorrigera etc lite mer i videon, inte bara klippa :)

Mvh
 
Visst kommer du kunna filma fint med den - men det är ju som sagt en stor glugg som väger mycket och har lång brännvidd (med din kamera motsvarar det 320mm fullt inzoomat och 112mm i den korta änden). Med det sagt blir det jobbigt att hålla kameran stadigt med den stora gluggen på i "filmläget" under längre tid.

Ska du filma vid hela matcher så tror jag absolut att du skulle göra bäst i att använda stativ, även om bildstabilisatorn gör det möjligt att filma fint på fri hand. På Youtube finns massor av exempel som påvisar hur jäkla väl bildstabiliseringen fungerar även när man filmar på fri hand med den gluggen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.