Annons

objekt med vit bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Du kan läsa en mängd information om Du söker på "vit bakgrund" på Fotosidan.

Själv provade jag i eftermiddag och hann ta några bilder innan min fru ansåg att ljuslådan skulle upp på vinden igen.
Lådan byggdes för många många år sedan och bilderna blev inte bra. Felet jag gjorde var att placera objektet direkt på opalskivan. Idag placerade jag lådan under ett bord med glasskiva enligt bild och plockade fram min gamla Voigtländer för avbildning. Jag tycker att det finns anledning att vara nöjd.

Bilagor

• 536380A3.jpg
    536380A3.jpg
    15.2 KB · Visningar: 599
  • E34F8F3A.jpg
    E34F8F3A.jpg
    15.4 KB · Visningar: 596
Mycket trevligt att få lite beröm!

Utan den svarta pappskivan blev bilden inte bra, ovansidan av kameran blev alldeles för ljus.

Jag använde den inbyggda blixten, 1/8 effekt. Provade också med blixtutrustning enligt bild och fann, att det hade inte så stor betydelse vilket alternativ jag använde.

Tillvägagångssättet är följande - fota av ljuslådan genom glasskivan - se till att bilden blir helt vit (överexponera) - ställ dit objektet och justera dess belysning med anpassning av blixteffekt/bländare.

S/W utan korrigering. Stativ.

Om detta är fototeknik som Du gillar föreslår jag att Du bygger en ljuslåda. Börja med att anskaffa fyra hållare för korta lysrör och mät hur stor lådan behöver vara invändigt. Lådhöjd c:a 300 mm. Limma en list invändigt som opalglaset skall ligga på. Sätt fast fyra ben på lådans utsida och bygg en ram. På denna lägger Du glasskivan. Sen kan Du i lugn och ro ägna Dig åt ett trevligt fotopyssel. Fråga gärna om Du behöver tips.

Bilagor

• 81866D60.jpg
    81866D60.jpg
    18.5 KB · Visningar: 432
Mycket trevligt att få lite beröm!

Utan den svarta pappskivan blev bilden inte bra, ovansidan av kameran blev alldeles för ljus.

Jag använde den inbyggda blixten, 1/8 effekt. Provade också med blixtutrustning enligt bild och fann, att det hade inte så stor betydelse vilket alternativ jag använde.

Tillvägagångssättet är följande - fota av ljuslådan genom glasskivan - se till att bilden blir helt vit (överexponera) - ställ dit objektet och justera dess belysning med anpassning av blixteffekt/bländare.

S/W utan korrigering. Stativ.

Om detta är fototeknik som Du gillar föreslår jag att Du bygger en ljuslåda. Börja med att anskaffa fyra hållare för korta lysrör och mät hur stor lådan behöver vara invändigt. Lådhöjd c:a 300 mm. Limma en list invändigt som opalglaset skall ligga på. Sätt fast fyra ben på lådans utsida och bygg en ram. På denna lägger Du glasskivan. Sen kan Du i lugn och ro ägna Dig åt ett trevligt fotopyssel. Fråga gärna om Du behöver tips.

Tack Per!
Uppskattar ditt svar och dina tips! Ska försöka sätta ihop en ljusbox enligt din beskrvning och se om jag kan få lika bra resultat. Har inget glasbord, men det går säkert att hitta en liknande lösning med hjälp utav lite fantasi :).
Är imponerad av din användning av den inbyggda blixten. Jag hade gissat på mer avancerad ljussättning än så!

Inget fel på den bilden, snygg och bra. Personligen gillar jag inte ljuslådor eller överexponerade bakgrunder. Det är lätt hänt att bilderna får lite överstrålning och blir platta och livlösa. Jag lägger hellre energin åt att ljussätta objektet och struntar i hur bakgrunden blir. I stället frilägger jag bilderna i PS. Fördelarna är ganska många, det jag nämnde ovan men också att man får en transparent bakgrund plus att man kan behålla snygga skuggor om man vill. En helt vit bakgrund är ju inte frilagd, utan har en täckande vit färg.

Allt beror så klart på vad man ska använda bilderna till, men ska de gå till tryck i t.ex en produktbroschyr är det en stor fördel om bakgrunden är transparent eftersom det då går att lägga en annan bakgrund bakom bilden.

Om man inte vill/kan frilägga själv kan man alltid skicka dem till något företag i Asien som gör det för en struntsumma.

Senast ändrad:
Förra gången jag laborerade med vit bakgrund ställde jag grejerna direkt på opalskivan och belyste genom ett tält. Helt kass med stor överstrålning. Den här gången ville jag försöka igen med en teknik som jag hittade på FS och det gick så bra, att jag tyckte att andra kanske kunde ha nytta och glädje av min "framgång".

Du Mats är yrkesfotograf och angriper problemet med vit bakgrund på ett helt annat och seriöst sätt, Du bör ju vara beroende av bästa möjliga teknik för Din försörjning. Jag är det inte, tänker inte lära mig PS och vad bilden visar är ointressant - det är just tekniken som roar mig. Och något meningsfullt måste man syssla med som pensionär.

Fin båt Du har, i yngre dagar bodde vi på vår, en härlig tid!

Förra gången jag laborerade med vit bakgrund ställde jag grejerna direkt på opalskivan och belyste genom ett tält. Helt kass med stor överstrålning. Den här gången ville jag försöka igen med en teknik som jag hittade på FS och det gick så bra, att jag tyckte att andra kanske kunde ha nytta och glädje av min "framgång".

Du Mats är yrkesfotograf och angriper problemet med vit bakgrund på ett helt annat och seriöst sätt, Du bör ju vara beroende av bästa möjliga teknik för Din försörjning. Jag är det inte, tänker inte lära mig PS och vad bilden visar är ointressant - det är just tekniken som roar mig. Och något meningsfullt måste man syssla med som pensionär.

Fin båt Du har, i yngre dagar bodde vi på vår, en härlig tid!

Hej Per!
Hehe, ja något måste man ju pyssla med och det är roligt att experimentera med olika tekniker, det håller jag med om. Mitt tips var menat som ett alternativ till ditt. Båda fungerar, men själv föredrar jag mitt sätt.
"Mitt o mitt" förresten, det sättet är klart vanligast i yrkesvärlden, men oftast är det inte fotograferna själva som frilägger utan det sker vanligen på reklambyrån eller i Asien. I mitt fall gör jag det hellre själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar