Fjärrutlösare lagbrott?
Måste man som polismannen i videointervjun vid 01:10 och framåt menar stå vid och bakom sin kamera när den manövreras, om denna sitter fritt uppställd på ett stativ?
Räknas en stativuppställd kamera som fast monterad?
Om man inte måste stå omedelbart bakom kameran (som polismannen menar), hur långt ifrån kan man då gå och manövrera den med en fjärrutlösare, 1 m, 10 m, 100 m, 1000 m eller är det egalt?
Kan man överhuvud taget lämna sin kamera uppställd på ett stativ, även om denna inte är igång?
Hur långt ifrån kameran kan man gå utan att det är ett lagbrott?
Om man ställer kameran icke fastskruvad ovanpå en platta på stativet, är den då att anse som fast monterad och man begår ett lagbrott?
Om man lägger ifrån sig kameran på en stubbe i skogen och lämnar den, begår man då lagbrott?
Frågorna kan ju tyckas lite orimliga, men de är aktuella för mig i mitt fotograferande ute i skogen där allmänheten har tillträde och i teorin kan en människa fastna på bild. Till saken hör att jag planerar finnas i omgivningen (läs 10-500 meter från kameran) och har god uppsikt över mitt motiv och vad jag fotograferar. För varje bild jag tar utlöser jag kameran med en fjärrkontroll.
Videointervjun:
http://www.dalademokraten.se/blaljus/polisen-beslagtog-hans-gopro-kamera-2