Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytta av stativfot utan stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

keroan

Aktiv medlem
Jag brukar ta bort stativfoten från mitt 70-200 när jag inte använder stativ, mest pga att jag tycker att det är ivägen.
Kan man dra nytta av det handhållet också? T.ex nåt grepp som blir stadigare?

// Kent

Har i och för sig inget 70-200 så jag kan inte ge dig några praktiska råd, men vill du ha det så bör du först ange vilket objektiv det är du har. Olika tillverkare har olika lösningar, och de kan följaktligen vara till mer eller mindre hjälp vid handhållning beroende på olika utföranden.
.

När jag använder mitt 100-400 handhållet så vrider jag upp stativfoten mot "kl 10" och låser fast den där då tycker jag att det blir lite extra stöd mot handloven samtidigt som den inte är i vägen. Skulle jag vilja använda stativet så behöver jag inte lossa objektivet för att få dit stativfoten. Om det är någon nytta är väl mer oklart :)

Har i och för sig inget 70-200 så jag kan inte ge dig några praktiska råd, men vill du ha det så bör du först ange vilket objektiv det är du har. Olika tillverkare har olika lösningar, och de kan följaktligen vara till mer eller mindre hjälp vid handhållning beroende på olika utföranden.
.

Ok. Jag har ett Nikon AF-S 70-200/2,8G IF-ED VR II.

På vissa objektiv kan man ställa foten så man kan trä in handen mellan den och tuben, men det gör nog inte så stor skillnad.

En fot som är så lätt att ta av som den på en 70-200 VR är det nog bara att plocka av när man inte vill använda den. Själv har jag ett fäste som sitter skruvat i fästet till den vanliga foten och bara sticker ut 10 mm från tuben så att det inte är ivägen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar