Annons

Nytt redigeringsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Broman

Avslutat medlemskap
Hej
Har skaffat en Nikon D700 och behöver ett nytt bildbehandlingsprogram då mitt nuvarande inte kan läsa/editera RAW-filerna från kameran. Det är en version som inte kan uppgraderas till D700 RAW-filer.
Adobe Elements 3 och ACDSee 2.5.

Problemet är jag inte följt med i utvecklingen av redigeringsprogram under dessa år.
Vad jag känner till är
- Adobe Photoshop , Lightroom , Elements
- Nikon Capture
Finns säkert andra oxå.

Är nöjd med Elements 3 men är osäker om de funktioner jag behöver finns i de nyare versioner.
ACDSee har inte blivit bättre i senare versioner.
Nikon Capture kan väl bara läsa Nikons filer? Har en Canon oxå.

Så därför vänder jag mig till er som har en bättre koll på detta.
Vad jag behöver är
- läsa och editera Nikon RAW
- Konvertering till svart-vitt
- Skärpa (oskarp mask)
- Styra färgkurvorna/nivåer
- Beskära och ändra storlek

Era goda råd tas tacksamt emot.
/Lars Broman

Om du är van vid Elements kan det väl vara en bra idé att fortsätta med det? En ny version kostar väl under tusenlappen och då får man mycket för pengarna.

PS Elements senaste elle Adobe converter

Den nyaste Elements är ett alternativ. Ett annat är att konvertera NEF till DNG om din version av Elements kan öppna dessa. Converter 6.4 eller 6.5 kan laddas ner från Adobe

Tack alla för ert engagemang och kloka svar.
Var väl inne på att samma tanke som de flesta, att Elements skulle vara tillräckligt.
Men när jag läste produktinformationen var det inte de funktioner jag behöver som beskrevs.

Får kolla lite extra på Elements igen.
/Lars

Ett alternativ kanske kan vara GIMP som är gratis, eller GIMPSHOP om du vill ha GIMP med ett mer Photoshopliknande interface. GIMP läser ju inte RAW filer men du ska kunna använda UFRAW tillsammans med GIMP. Om UFRAW inte kan läsa dina raw-filer så kan du ju konvertera dem till DNG med Adobe DNG-converter.

Jag har själv inte använt ovanstående men det är en tänkbar lösning.

Hej Lars,

Jag skulle absolut rekommendera Lightroom 3. Det är verkligen ett program att växa i och som framförallt är framtaget för digitalfotografer. I framkallningsdelen kan du göra exakt samma saker som i Adobe Camera Raw som ju medföljer Photoshop. Du kan också skicka bilderna från LR till såväl "stora" Photoshop som PS Elements.

Förutom den kraftfulla bildbehandlingsmotorn får du också fantastiska verktyg för sortering och publicering. Eftersom LR bygger på en kraftfull databas som lagrar allt du gör med bilden så har du allt originalet kvar. Med mera...skulle kunna skriva en roman om detta fantastiska program!
Dessutom finns det massor av dokumentation att lära sig ifrån.

Adobe håller också på med sitt projekt Carousel. Det är släppt för Mac/Iphone/Ipad och kommer till Android/Windows efter årsskiftet. Meningen är att Carousel skall kopplas ihop med LR för att man enkelt ska kunna visa/ha tillgång till sina bilder i flera enheter. Jag testar det just nu och jag tror stenhårt på den funktionen.

Men som sagt. Prova LR. Gratis i 30 dagar, kräver bara att du reggar dig hos Adobe;

http://www.adobe.com/se/products/photoshoplightroom/

Hos Adobe TV finns en uppsjö av gratis guider och tips;

http://tv.adobe.com/product/lightroom/

Du får gärna höra av dig om du vill ha mer fakta och detaljer.

Lycka till!
//Per

Ett alternativ kanske kan vara GIMP som är gratis, eller GIMPSHOP om du vill ha GIMP med ett mer Photoshopliknande interface. GIMP läser ju inte RAW filer men du ska kunna använda UFRAW tillsammans med GIMP. Om UFRAW inte kan läsa dina raw-filer så kan du ju konvertera dem till DNG med Adobe DNG-converter.

Jag har själv inte använt ovanstående men det är en tänkbar lösning.

Jag tor nog GIMP är helt ok men, som du skriver,så är det lite pill. Dessutom har det, enligt min åsikt, ett ganska rörigt gränssnitt och en viss tröskel. Jag ska iofs inte uttala mig för mycket eftersom det är ett tag sedan som jag labbade lite med det. Min slutsats är dock att det ska vara relativt enkelt att snabbt och effektivt hålla ordning och "vardagsbildbehandla" mina bilder, enkelt kunna konvertera råfiler till jpeg och att enkelt kunna dela med sig av resultatet via nätet, utskrifter eller annan distribution.
För mig fungerar Lightroom utmärkt!

//Per

Dessutom har det, enligt min åsikt, ett ganska rörigt gränssnitt...

Just därför föreslog jag även GIMPSHOP som är GIMP i botten men med ett användarinterface som är gjort för att Photoshopanvändare ska känna igen sig.

Själv kör jag Lightroom3, PS5 och inte att förglömma, Photo Mechanic för att få ett snabbt arbetsflöde vid sportfotoskjutningar där det är bråttom att göra klart och skicka upp bilder till bildbyrån.

Just därför föreslog jag även GIMPSHOP som är GIMP i botten men med ett användarinterface som är gjort för att Photoshopanvändare ska känna igen sig.

Aahhh....hänvisar till min okunnighet om just den varianten. Läste nog lite slarvigt, sorry.
Kör också den kombinationen, LR3 och CS5 men tendensen är mindre och mindre Photoshop och mer och mer LR, iaf för vardagsbilderna. PS kräver sin tid...:)

//Per

Använde enbart photoshop cs5 i början, men har nu nästan helt gått över till LR3 då det klarar av att hantera de flesta viktiga funktioner samt att det är så otroligt smidigt. Sen använder jag photoshop till de mer seriösa bilderna för uppskärpning, retuschering osv.

Efter att kollat runt lite extra så hittar jag Corel PaintShopPro X4.

Finns det några med erfarenhet av denna "outsider"?

/Lars

Använde enbart photoshop cs5 i början, men har nu nästan helt gått över till LR3 då det klarar av att hantera de flesta viktiga funktioner samt att det är så otroligt smidigt. Sen använder jag photoshop till de mer seriösa bilderna för uppskärpning, retuschering osv.

Vilka funktioner saknar du främst i LR3 jämfört med CS5? Jag funderar på att skaffa mig LR3, då jag inte är så "supernoga" med bildbehandlingen, och oftast klarar mig med Canons medföljande program idag..

Vilka funktioner saknar du främst i LR3 jämfört med CS5? Jag funderar på att skaffa mig LR3, då jag inte är så "supernoga" med bildbehandlingen, och oftast klarar mig med Canons medföljande program idag..

Förvisso var inte frågan ställd till mig men det jag saknar (inte i någon ordning):

Lager (Nej, perfect layers räknas inte)
Lagermasker
Möjligheter till överlappande Clone/heal.

Förvisso var inte frågan ställd till mig men det jag saknar (inte i någon ordning):

Lager (Nej, perfect layers räknas inte)
Lagermasker
Möjligheter till överlappande Clone/heal.

Möjlighet till softproofing innan utskrift är en allvarlig brist i LR.

Lägg en till punkt brevid den första punkten och sen dra den över den tidigare, inte opmtimalt men ger någorlunda resultat iaf...

Med reservation för att du redan kör så och det här inlägget var helt i onödan. :)

Yep. Jag vet. Men tack iallafall! Hellre ett tips för mycket än ett för lite!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto