Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt program för kopiering/omdöpning av filer till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob_borg

Aktiv medlem
Jo,

Jag tröttnade på att inte ha något liknande Downloader Pro på Macen och började göra något åt det. Det är inte 100% klart men har de grundläggande finesserna som jag behöver så jag tänkte se om någon annan är intresserad. :)

Grundtanken är alltså att kopiera bilder från t.ex. minneskort till datorn, och under tiden döpa om dem enligt valfritt mönster med all tillgänglig EXIF-data. Man kan också ange ett "job name" när man kopierar, som kan användas för att bygga filnamnet. Som exempel döper jag om bilder från

223CANON/CRW_2334.crw

till ett mer datumbaserat filnamn som

2005/20050625 - Lekbilder/20050625-081231-223-2334.crw

för att kunna sortera på ett bra sätt, samtidigt om man har garanterat unika filnamn.

Läs mer eller hämta programmet på http://nym.se/xdownloader/

//jb
 
Exifrenamer stöder tyvärr inte alla EXIF-fält jag vill använda, t.ex. Canons "ImageNumber" (det löpande bildnumret).

XDownloader använder programmet exiftags internt, så alla fält som rapporteras av exiftags kan användas som variabler.
 
Programmet vägrar starta på min Powerbook G3 (Pismo) med Mac OS X.4.1

Inga felmeddelanden alls.

Verkar vara lite av dina sökvägar kvar i koden eller något.. (ja e absolut inte kodare. :))


/Applications/XDownloader.app/Contents/MacOS/XDownloader

ZeroLink: could not load .o file:
/Users/jb/personal/projekt/OSX/XDownloader/build/
XDownloader.build/Development/XDownloader.build/
Objects-normal/ppc/main.ob

ZeroLink: could not load .o file:
/Users/jb/personal/projekt/OSX/XDownloader/build/
XDownloader.build/Development/XDownloader.build/
Objects-normal/ppc/RenamerController.ob

ZeroLink: could not load .o file:
/Users/jb/personal/projekt/OSX/XDownloader/build/
XDownloader.build/Development/XDownloader.build/
Objects-normal/ppc/NameMapper.ob

ZeroLink: could not load .o file:
/Users/jb/personal/projekt/OSX/XDownloader/build/
XDownloader.build/Development/XDownloader.build/
Objects-normal/ppc/ExifWrapper.ob

ZeroLink: could not load .o file:
/Users/jb/personal/projekt/OSX/XDownloader/build/
XDownloader.build/Development/XDownloader.build/
Objects-normal/ppc/PreferencesController.ob

ZeroLink: could not load .o file:
/Users/jb/personal/projekt/OSX/XDownloader/build/
XDownloader.build/Development/XDownloader.build/
Objects-normal/ppc/XDownloader_vers.ob

zsh: bus error
/Applications/XDownloader.app/Contents/MacOS/XDownloader
 
Senast ändrad:
Oj. Den ska naturligtvis inte försöka göra Zerolink, jag hade lagt upp en debug-build av misstag. Jag har lagt upp en ny version nu som förhoppningsvis inte har det problemet.
 
Nu får ja istället inga felmeddelanden alls, varken via terminalen eller om ja klickar igång den på vanligt vis.
 
På mitt 10.3.9 startar inte programmet. :(

Annars verkar det smart, hoppas på en version som startar även på 10.3.x. Tills man kör 10.4. :)

/Thomas
 
Nu står det iofs. på hans sida att han har kört med en API från Mac OS X.4 så e ju inte så konstigt om det inte funkar för er som inte har X.4, fast så e inte fallet på min burk.

Ska ta å testa programmet på min andra mac med lite nyare CPU, skulle ju kunna va så att han inte gjort programmet kompatibelt med G3.

Men som sagt va ja är absolut ingen programmerare, så va vet ja... ;)
 
Verkar mycket intressant. Programmet dyker tyvärr på 10.4. Jag ser en första dialogrutan men sen direkt dyker programmet.
 
Jo, den krashar på 10.4.1 direkt vid uppstart.

-----
(gdb) where
#0 0x92897200 in _NSRaiseError ()
#1 0x92948530 in -[NSAssertionHandler handleFailureInMethod:eek:bject:file:lineNumber:description:] ()
#2 0x0000ae94 in ?? ()
#3 0x9287c2b4 in forkThreadForFunction ()
#4 0x9002c3d4 in _pthread_body ()
-----

Förresten Jakob, du kan enkelt stödja äldre versioner av OS X trots att du själv kör 10.4 - och vara säker på att du inte använder nya API:er - genom att utnyttja SDK-supporten i Xcode (du kan då välja att använda dig av exempelvis 10.3.9:s headerfiler och länkbiblioteksstubbar). Du ställer in vilket SDK du vill använda i projektinspektorn.
 
Ah. Jag tror jag hittade problemet, och lade upp en version som löser det. Testa gärna igen, om ni inte tröttnat. :)
 
Senast ändrad:
Klart man inte tröttnat än, ska testa nya versionen så fort ja kommer hem, har nada mac-burkar på jobbet här. :(
 
Testade version xdownloader-1.0-20050628

Och nu får ja upp detta felmeddelande via Terminalen dyld: incompatible cpu-subtype

Troligen så har du inte gjort så att programmet funkar på en G3:a, borde du ju kunna göra så att det funkar. Flyttar liksom själv nästan alltid över mina bilder först till G3:an eftersom det är den burken ja oftast har med mig ut.

Logfilen: XDownloader.crash.log
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.