Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

simon.dellbrant

Aktiv medlem
Ska köpa ett nyttt objektiv till min mamma när hon fyller år, hon har idag ett 17-85 till Canon men vet inte exakt vilket det är, men hon vill ha ett som är mer ljusstarkt, kollat på Canons 24-70 2.8 men för 19000kr så blir det lite för dyrt, finns det något liknande som är ungefärlika bra?

Jag skulle satsa på ett EF50/1.2 begagnat strax under 10k.

Hon har ju redan ett allroundobjektin, känns som att ett annat med ett bländarsteg bättre ljusinsläpp inte kommer direkt revolutionera hennes fotograferande.

Ett riktigt ljusstarkt normalobjektiv ger henne dock möjligheter hon inte ens kommer nära med zoomen. Fantastisk present om du frågar mig.

Hon har ju redan ett allroundobjektin, känns som att ett annat med ett bländarsteg bättre ljusinsläpp inte kommer direkt revolutionera hennes fotograferande.

Ett riktigt ljusstarkt normalobjektiv ger henne dock möjligheter hon inte ens kommer nära med zoomen. Fantastisk present om du frågar mig.
Hon har redan ett 50 fast, det var hon själv som ville ha ett liknande så följer bara hennes vilja, men tack för tipset ändå!

Det tycker nog inte jag är en särskilt bra rekommendation. Canon EF 50/1,2 är ett stort, tungt och dyrt objektiv som inte är särskilt skarpt på full bländare. Då är det vettigare med Tamron 24-70/2,8 som är nästan lika skarpt som Canons motsvarighet och har bildstbilisering. Eller alternativt Canon 24-70/4 L IS USM som är en riktigt fin glugg och har bildstabilsering. Och kostar under 10 000. Kolla in tester av allihop på Objektivtest.se.

Det tycker nog inte jag är en särskilt bra rekommendation. Canon EF 50/1,2 är ett stort, tungt och dyrt objektiv som inte är särskilt skarpt på full bländare. Då är det vettigare med Tamron 24-70/2,8 som är nästan lika skarpt som Canons motsvarighet och har bildstbilisering. Eller alternativt Canon 24-70/4 L IS USM som är en riktigt fin glugg och har bildstabilsering. Och kostar under 10 000. Kolla in tester av allihop på Objektivtest.se.

Ja, det beror ju lite på vad man vill uppnå. 50/1.2 har ju en del andra fördelat på full öppning än just skärpa. Vill man utvecklas som fotograf tror jag fortf att drt ger mycket mer än en ljussvag (relativt fasta objektiv) zoom.

Men varför köpa ett zoomobjektiv anpassat till fullformat och sätta på ett aps-c hus? Blir ju inte mycket vidvinkel med 24mm så omfånget blir kanske inte så allround ändå? Är inte EF-S 17-55 eller Tamrons motsvarighet insådana fall bättre.

Med lite eftertanke kanske 50mm blir lite tight på ett aps-c hus. Canons 35mm/1.4 är magiskt bra, inte fullt så tungt, dessutom lite billigare. Kanske det kan vara nåt?

Om hon har ett 17-85 och vill ha något ljusstarkare till en APS-C kamera, varför inte en f/2,8 zoom avsedd för crop (APS-C)? En Canon 17-55/2,8 IS, Tamron 17-50/2,8 VC eller Sigma 17-50/2,8 OS? Ännu bättre är förstås Sigma 18-35/1,8 om än lite snävt brännviddsomfång. En 24-70/2,8 blir inte mycket vidvinkel på en cropkamera och det kan tyckas vara onödigt stort, tungt och dyrt för en APS-C kamera.

Om jag köper en ny kamera till henne också, en fullformatare och ett tamron 24-70, vilken kamera skulle man satsa på då, hon fotar mycket motocross men fotar även porträtt och festbilder till företag samt natur och djur och allt vad man nu kan tänka sig! Tittade på en 5d mark 3 men sen såg jag att det även fanns 5dr och 5ds, men vet inte så mycket om någon av dem då jag alltid använt nikon!
Tack på förhand

Villen budget pratar vi nu?

Hur många objektiv har hon till sin nuvarande kamera och vilka? Är det objektiv huvudsakligen till en cropkamera passar ju dessa inte alls/ eller fungerar optimalt till en FF kamera så skaffar man FF måste man ju då ändå byta objektiv och då är man ju inte bunden till något system.

Villen budget pratar vi nu?

Hur många objektiv har hon till sin nuvarande kamera och vilka? Är det objektiv huvudsakligen till en cropkamera passar ju dessa inte alls/ eller fungerar optimalt till en FF kamera så skaffar man FF måste man ju då ändå byta objektiv och då är man ju inte bunden till något system.

Budgeten ligger så pass att jag inte vill köpa en kamera för 50-60000 utan kanske runt 15-30 sen ett objektiv på det! Hon har alltid haft en cropkamera så jag antar att dem flesta är till crop! Hon har ett canon 70-200 f/4, ett 50 f/1.8 ett 17-85 f/3,5-5,6 ett 150-500 f/5,6 säkert nåt mer objektiv men det är dem jag kommer på! Känns som att hon kam utvecklas mer med en fullformat därför jag tänkte att köpa en sån istället för 7d mark 2

Budgeten ligger så pass att jag inte vill köpa en kamera för 50-60000 utan kanske runt 15-30 sen ett objektiv på det! Hon har alltid haft en cropkamera så jag antar att dem flesta är till crop! Hon har ett canon 70-200 f/4, ett 50 f/1.8 ett 17-85 f/3,5-5,6 ett 150-500 f/5,6 säkert nåt mer objektiv men det är dem jag kommer på! Känns som att hon kam utvecklas mer med en fullformat därför jag tänkte att köpa en sån istället för 7d mark 2
Hej Simon
Du verkar inte ha stennkoll på vare sig vad din mamma har för utrustning eller vad hon kan tänkas villa ha eller behöver:) Föreslår därför att du köper ett presentkort hos någon välsortrad fotofirma. Då kan hon skaffa det hon själv anser fattas i fotoväskan och alla blir glada och nöjda:)

Hej Simon
Du verkar inte ha stennkoll på vare sig vad din mamma har för utrustning eller vad hon kan tänkas villa ha eller behöver:) Föreslår därför att du köper ett presentkort hos någon välsortrad fotofirma. Då kan hon skaffa det hon själv anser fattas i fotoväskan och alla blir glada och nöjda:)

Kanske är bäst att göra så!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar