Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt objektiv till D7200

Lite tidigare i tråden tipsa jag om ett 10-24mm, som var mitt första val när jag är och reser.
Med andra ord så får jag 10-200mm fördelat på tre skarpa objektiv. Kan även plocka med mitt 150-600 om jag vill ha ännu mer tele..

Det tänkte jag inte på utan du skrev att du klarar dig på 24-70 och 70-200 till DX har jag för mig.
 
Det är ju väldigt olika förslag i tråden, antingen tele eller vidvinkel eller normalzoom. TS skriver "Gillar att fotografera i stadsmiljöer, ta landskapsbilder, stadssiluetter.". För mig skulle det kännas det givet att komplettera med en vidvinkel i din situation.

Jag tycker inte skillnaden på en 3.5-5.6 och en 2.8-zoom är dramatisk. Då hade jag hellre kompletterat med en 50mm/1.8 för riktigt kort skärpedjup.
 
Har en D7000 med 16-85, 70-200 f4 och ett 50 1,4 som i mitt tycke är en bra setup. Fotar på amatörbasis allt från resor till sport. Har varit igenom ett gäng objektiv som jag sålt av olika anledningar.

Sigma 10-20 dx: kul och kreativ på 10mm, men aldrig skarpa bilder, dessutom massor av flair. Såld.
Sigma 14mm fx använd på dx: helt ok optik, men för lite skillnad mot 16mm. Såld.
Nikon 80-200 2,8: härlig byggkvalitet, skärpa och bokeh. Grymt bra bilder. Seg af och ett monster att bära. Såld.
Sigma 18-50 2,8: ljusstark och smidig, men seg af och underlig exponering och oskärpa. Såld.

Jag föredrar nikons gluggar framför andra, bättre känsla och konsekvent design gör det enklare och snabbare att fota.

För extremvidvinkel använder jag en gopro med skärm, billigare och lika bra bildkvalitet som en billig vidvinkelzoom. Jag använde ändå bara 10mm-läget på min sigma 10-20. Bra komplement till 16-85:an.

Om du funderar på ett tele, titta på 70-200 f4. Det är mitt absoluta favoritobjektiv, snabb af, superb hantering och väldigt skarpt. Skillnaden mot f 2,8 märks inte i praktiken, lika bra bokeh och bättre vr pch närgräns gör valet lätt. Sedan kommer bonusen i form av halva priset och halva vikten.

Har även provat en 35 1,8 som jag blev mucket förtjust i, kommer nog att hamna i väskan inom kort.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.