Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt/nya objektiv till D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodryn

Ny medlem
Hej på er!

Jag sitter och tittar efter ett nytt objektiv. Kommer att användas i huvudsak under resor och som allround med ett maxpris på 6000 (ca).

Blev av med gamla kameran men blir en ny d7000 och har väl bara pengar till ett objektiv så här i början om det inte går att kombinera ihop nått med en fast 35mm eller 50mm samt ett med zoom?
 
Vad hade du tidigare? Vad vill du ha ut av det nya? Finns en rad liknande trådar där de flesta objektiv redan avhandlats.

Sigma eller Tamron 17-50/2.8 brukar vara en standard-rekommendation. Så får du pengar över både till fast 35 och 50 mm. Personligen tycker jag Sigma och Tamron är för klumpiga och använder kit-objektivet 18-55mm eller fast 35mm som allround-objektiv.
 
Hade ett tamron 17-50/2.8 samt en tokina 11-16/2.8 men har väl saknat att kunna komma lite närmare
 
Nikon 16-85 är ett objektiv som jag är väldigt förtjust i. Nya Nikon 18-140 är lika skarpt och ger bättre räckvidd, men har en del distorsion. Sigma 17-70 Contemporary lär också vara rätt bra och är ett steg ljusstarkare.
 
jag hade nog valt 35mm. före 50 då det är 1.5 i crop faktor. För då har du ett ljusstarkt objektiv du kan fota i inomhusmiljö. 50mm blir för tajt.
 
Även 35 mm upplever jag som ganska tajt. Dock då finns det ont om alternativ med kortare brännvidder och Nikon 35 mm f/1,8 DX är svårslagen när det gäller prisvärdhet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.