Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt Nikonhus

Produkter
(logga in för att koppla)

poller

Medlem
Jag fotar idag med en D80 men funderar på att byta upp mig. Dels för att jag vill ha en kamera som kan spela in film och dels för att jag vill ha något med bättre ljus-egenskaper.

Problemet är att Nikon verkar sakna en kamera med de funktioner jag är ute efter, rätta mig gärna om jag har fel. Jag vill att kameran ska ha följande:

* Autofokus i film
* Gärna H.264 som videoformat
* Display på ovansidan av kameran
* Gärna egen fokusmotor
* Bättre ISO-egenskaper än D80
* Förberett för batterigrepp

D3100 verkar vara den enda som uppfyller de önskemål gällande filminspelning som jag har. Men den saknar display på ovansidan, fokusmotor och möjligheten att koppla på batterigrepp. Så den går tyvärr bort.

Jag misstänker att jag får vänta på D90-ersättaren, vad den nu kommer heta. Vad tror ni?

Det som fotas är uteslutande min familj, så proffsmodellerna går bort pga priset. Och av rent religiösa skäl så behöver vi inte prata om andra märken heller. :)

Tack för hjälpen!

Ska själv byta upp mig från en D80 snart hade jag tänkt.
Är ute efter ungefär samma egenskaper som dig..
För min del lutar del åt en d300s, det enda jag kommerr sakna i den är förmodligen lite bättre filmfunktion, bl.a. 1080p

Man skulle ju gärna vilja veta om det kommer en ersättare till d300s eller möjligtvis d90 inom kort, så jag avvaktar nog lite.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto