Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt EF 100-400 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

denstorre

Aktiv medlem
Jag såg på Canon Rumors att det är ett nytt 100-400 inplanerat under året. Hur pass bekräftat är det? Kommer det också att vara push-pull? Det skulle ju ha en aning bättre bländarvärden, men var kommer den stora skillnaden att ligga? Bättre IS? Är det överhuvudtaget lönt att köpa ett 100-400 idag? Begagnatmarknaden erbjuder några stycken, men frågan är om det känns värt att lägga upp runt 10k för något som snart kanske är ersatt av något mycket bättre.

Jag såg på Canon Rumors att det är ett nytt 100-400 inplanerat under året. Hur pass bekräftat är det? Kommer det också att vara push-pull? Det skulle ju ha en aning bättre bländarvärden, men var kommer den stora skillnaden att ligga? Bättre IS? Är det överhuvudtaget lönt att köpa ett 100-400 idag? Begagnatmarknaden erbjuder några stycken, men frågan är om det känns värt att lägga upp runt 10k för något som snart kanske är ersatt av något mycket bättre.

1. Det finns inget säkert om framtiden, det är bara några få på Canon som vet. Ibland bygger ryktena på patentansökningar. Alla dessa blir inte färdiga objektiv.

2. Canon brukar ta mer betalt för nya konstruktioner för att betala utvecklingskostnaden. Därför kan det vara lönt att köpa ett "utgående" objektiv begagnat.

3. Även om Canon 100-400 IS håller sig bra i konkurrensen så har IS-tekniken utvecklats. Jag tror säkert att ett nytt ligger högt på prio-listan. Jag vet dock att Canon fått stuva om i sin "road map" pga tsunamin och jordbävningen som drabbade deras objektivfabrik. De måste snabbt ersätta de 25 år gamla objektiven med AFD-motor. 15/2,8; 24/2,8 och 28/2,8 har precis ersatts. Kvar är 35/2 och 50/2,5 macro.

Det är inte nya 200-400/4 du tänker på? Det är ju knappast en ersättare till 100-400/4,5-5,6 utan ett helt annat objektiv (och kostar säker 4-5 gånger så mycket när det väl kommer).

1. Det finns inget säkert om framtiden, det är bara några få på Canon som vet. Ibland bygger ryktena på patentansökningar. Alla dessa blir inte färdiga objektiv.

2. Canon brukar ta mer betalt för nya konstruktioner för att betala utvecklingskostnaden. Därför kan det vara lönt att köpa ett "utgående" objektiv begagnat.

3. Även om Canon 100-400 IS håller sig bra i konkurrensen så har IS-tekniken utvecklats. Jag tror säkert att ett nytt ligger högt på prio-listan. Jag vet dock att Canon fått stuva om i sin "road map" pga tsunamin och jordbävningen som drabbade deras objektivfabrik. De måste snabbt ersätta de 25 år gamla objektiven med AFD-motor. 15/2,8; 24/2,8 och 28/2,8 har precis ersatts. Kvar är 35/2 och 50/2,5 macro.

Tack! Sätter dock griller i huvudet om ifall man ändå ska vänta in kommande, för att kunna plocka upp ett version I billigt. :)

Det är inte nya 200-400/4 du tänker på? Det är ju knappast en ersättare till 100-400/4,5-5,6 utan ett helt annat objektiv (och kostar säker 4-5 gånger så mycket när det väl kommer).

Detta är från canonrumors 7:e mars:

Sometime in Quarter 2 or Quarter 3 2012
There are going to be some more gear announcements heading into Photokina 2012 in Germany. I have heard between 10-13 lenses will be announced in 2012 from Canon. No word if that includes any lenses for the predicted mirrorless camera.

- EF 35 f/1.4L II
This is the next likely prime candidate to be released by Canon. No word on an announcement date, but preproduction lenses exist.

- EF 100-400 f/4-5.6L IS II (the current version starts at f/4.5)
I’m told this will also arrive sometime in 2012. It will be a replacement for both the 100-400 and 400 f/5.6L. If it performs like the current 400 f/5.6 prime does at 400mm, then we’ll have a winner.

- Cinema EOS DSLR
I haven’t heard anything more about the 4K DSLR Canon said they were developing. There is speculation that it will appear before NAB 2012 in April. Nothing can be confirmed on that front.

cr

Ifall de hade gått ifrån push-pull, då hade det kunnat varit ett nästan idealiskt objektiv för mig, och nästan värt att spara ihop till för att köpa nytt, trots att det är något jag sällan gör.

Trombon-zoom är faktiskt inte så illa. Jag var skeptisk innan jag skaffade mitt EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM, eftersom jag då sen många år hade ett EF 50-200mm f/3.5-4.5 som visserligen var ett trevligt reseobjektiv, men vars zoomning jag aldrig riktigt kom överens med.

Jag bet dock i det sura äpplet och beställde ett EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM eftersom jag ville ha IS och jag var säker på att jag skulle vara mer glad åt flexibiliteten i en zoom jämfört med ett fast 400mm-objektiv. Till min förvåning så tycker jag att zoomningen på det här objektivet är mycket bekvämare än med det gamla objektivet. Det kanske har med storleken att göra, eller så är zoomningen bättre dämpad i det nya objektivet..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar