Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt bildformat från Microsoft

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

okami skrev:
Men ingen tvingar dig till att använda microsofts produkter.

Tycker du lika illa om apple? De låser ju inte bara in kunderna med mjukvara utan även med hårdvara.

Känns som om det är väldigt modernt att hata microsoft och skriva det med "$". Varför inte bara låta bli att använda det?

Jag har suttit både på MacOS och unix/linux men jag föredrar XP. Gillar dock open source tänket och följer utvecklingen av ReactOS ivrigt.

(http://www.reactos.org/xhtml/sv/index.html)

Hmm, tycker Bootcamp är ett utmärkt bevis på att Apple inte är rädda för konkurrerande operativsystem.

Som jag förstår det så har Apple tröttnat på det halvtaskiga stöd microsoft via sina monopolprodukter ger sina Apple-kunder. Med Bootcamp är det bara att boota XP och köra programmen i Windows-version..
 
PMD skrev:
Vad folk är rädda för är väl att Microsoft publicerar sitt nya bildformat, så att andra kan använda det, men att de sen i sina egna programvaror använder en lätt modifierad, icke-publicerad, variant. Liknande saker har ju hänt förr.

Eller att de har egna patent på någon/några för formatet nödvändiga algorithmer och/eller mekanismer.

/Anders
 
Jag tycker att hällristningar är bäst. De håller i tusentals år. Eller så är man som normalt folk och positivt inställd till utvecklingen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

j3n5 skrev:
Hmm, tycker Bootcamp är ett utmärkt bevis på att Apple inte är rädda för konkurrerande operativsystem.

Som jag förstår det så har Apple tröttnat på det halvtaskiga stöd microsoft via sina monopolprodukter ger sina Apple-kunder. Med Bootcamp är det bara att boota XP och köra programmen i Windows-version..

Kan hålla med om att XP på mac är ett litet bevis på att apple inte låser in folk så hårt på mjukvaran, men eftersom de inte kommer tillåta att mac os körs på PC så visar de att de vill styra sina kunder mer än vad microsoft vill styra sina.

Nu har visserligen microsoft allt att vinna på att kunna sälja sitt operativsystem även till macanvändare. Men apple skulle rimligtvis kunna resonera på samma sätt..

Men jag antar att det är OK att gnälla på det dominerande företaget och att de metoder som det mindre företaget tar till är lättare att acceptera. Tror det skulle låta väldigt annorlunda om microsoft försökte förhindra att windows kördes på mac.
 
PMD skrev:
Notera vilken bokstavskombination man får om man tar VMS och byter ut bokstäverna mot sina efterföljare i alfabetet ...
Jo jag var på väg att skriva det också men även om det faktiskt var därför man valde namnet W(indows) N(ew) T(echnology) så är det väl knappast något mer än bara en kul knorr.

Bokstäverna i alfabetet efter HAL, datorn som löper amok i filmen 2001, bildar också namnet på ett dominerande företag i branschen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

j3n5 skrev:
Hmm, tycker Bootcamp är ett utmärkt bevis på att Apple inte är rädda för konkurrerande operativsystem.
Också det mest proprietära företag kan öppna sig om de tror att det gynnar dem.

Jag säger inte att det är fel av Apple att arbeta för sina egna intressen, bara att det är märkligt enögt att skälla om MS och vägra se den långa historien av låsta arkitekturer bara för att det råkar handla om älsklingsföretaget.

Microsft räddade ju f ö Apple från ruinen så något positivt har de faktiskt gjort också för lojalt fanatiska Mac-anhängare ;)
 
En fråga:

Ni som är emot att Microsoft faktiskt utvecklar produkter.
Var ni emot CD-skivan när den kom?
Var ni emot digitalkameran när den kom?

Utvecklingen går väl framåt (lyckligtvis) och det är väl bra att nya produkter uppfinns och utvecklas? Vissa bra, vissa dåliga men de måste väl alla prövas först innan man säger att de är skit?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

okami skrev:
Kan hålla med om att XP på mac är ett litet bevis på att apple inte låser in folk så hårt på mjukvaran, men eftersom de inte kommer tillåta att mac os körs på PC så visar de att de vill styra sina kunder mer än vad microsoft vill styra sina.

Nu har visserligen microsoft allt att vinna på att kunna sälja sitt operativsystem även till macanvändare. Men apple skulle rimligtvis kunna resonera på samma sätt..

Men jag antar att det är OK att gnälla på det dominerande företaget och att de metoder som det mindre företaget tar till är lättare att acceptera. Tror det skulle låta väldigt annorlunda om microsoft försökte förhindra att windows kördes på mac.

Är det inte snarare bara ett bevis för att folk skiter i om det är ett MAC OS av nån variant de kör om de tvingas försaka möjligheten att köra de applikationer (i moderna varianter) de anser sig behöva köra. Det är ju så att MS alltid släpat lite med portning av den senaste versionen av MS Office till Mac. Det har gått att köra Windows-applikationer på Mac sen tidigt 90-tal men på den tiden kallades det bara "Soft Windows" eller nåt sånt om jag inte helt missminner mig. Hade man inte kunnat det hade Mac inte ens haft den exeptionellt höga marknadsandel på c:a 5% systemet ändå haft i Sverige i en internationell jämförelse. Det är standardapplikationerna (Office är den viktigaste) som regerar och inte tvärtom.

När det gäller Microsofts inspel med nytt bildformat så hoppas jag bara att det inte konkurrerar ut JPEG (även om det rent tekniskt skulle vara sämre). Skälet till den ståndpunkten är att vi då blir av med en de factostandard och hamnar i ett temporärt mer kaotiskt läga där folk i värsta fall kommer känna sig tvingade att konvertera sina bilder till det nya formatet. Kamerorna kommer att fortsätta att spara i JPEG ett bra tag (åtminstone kompaktkamerorna) tills möjlign det nya formatet stöds av kameratillverkarna. Jag kan inte se annat än att detta bara skapar strul på kort sikt och tillför mycket lite. Är det inte bättre att branschen tar sig samman och istället samlas kring ett nytt RAW-format. Vi behöver väl inte fler utan färre proprietära format eller hur?

Stenis som för tillfället scannar in (konverterar) många hundratals dia till just JPEG (som jag fortfarande hoppas ska hålla många år än som format). Att göra om det jobbet är inget jag ser fram emot!

Personligen har jag också alltid undrat över varför Mac-plattformen i stort sett undgått den våldsamt negativa kampanj som riktas mot Microsoft av olika mer eller mindre goda skäl. Den är ju ännu mer stängd än Windows-världen. Kanske är det för att en del av LINUX-tillskyndarna faktiskt kommer från Mac-världen ursprungligen och aldrig orkat ändra måltavla för sin kritik mot slutenheten. De har ju aldrig förmått se Mac-platformen som ett hot mot öppenheten och till det är det är ju dess marknadsandel allt för liten.
 
Senast ändrad:
Tomasz skrev:
Jag gillar när folk visar att de brinner, vi är nog små själsfränder. Men jag är väl lite .. (såja) .. som inte fattar riktigt vad du menar. Mycket av det du skriver är intressant, men jag förstår fortfarande inte varför ett uppbrutet JPG-patent skulle ge vårkänslor åt nya filformatutvecklare.

Därför att nu går det att släppa filformat som lämpar sig för foto utan att inkräkta, tidigare gick det inte utan att riskera att bli stämd för patentintrång. Microsoft hade visserligen haft råd att betala royaly till Forgent, men det är dömt att misslyckas om andra små utvecklare av diverse små nyttiga program inte kan eller har råd.

Några av de där patentkraven (det andra inte får göra) gjorde att man inte kunde implementera en algoritm som lämpade sig för foto utan att rikera att stämd för patentintrång. Många oerhört duktiga har försökt hitta på något bättre, men hur de än försökt så har de upptäckt att de inkräktar på Forgents patent. Alltför brett formulerade patent får denna effekt på utvecklingen; istället för att systemet främjar utvecklingen så bromsar det den istället, det motverkar hela syftet med patentlagstiftningen.

Mjukvarupatent blir oftast också per automatik breda, detta eftersom all mjukvara är sin egen beskrivning. En precis beskrivning av en algoritm ämnad för en dator är således ren datorkod. Men patentverket måste ju också publicera beskrivningen, annars kan ju andra inte veta vad de inte får göra, därför måste man gå upp minst ett steg i abstraktionsnivå och beskriva på ett bredare plan, i annat fall skulle ju patentverket inkräkta på patentet genom publiceringen av patentbeskrivningen, de skulle sprida källkoden, vilken desutom sorterar under upphovsrätten.

Att lyckas föra ut ett nytt format som får stor spridning har som grundkrav att det kan användas av många och då talar jag inte bara om datoranvändare, utan även om utvecklare. Skulle du börja använda ett nytt format för dina bilder som bara ett program kan hantera, och kanske hoppas att det kommer fler program och fler användare av det nån gång i framtiden? Antagligen inte. Man använder ju hellre något annat format som är tillräckligt bra om man vet att en stor mängd olika program och därmed användare kan hantera det. Så även om Microsoft för ut ett nytt format som de betalar royalty för, så hjälper inte detta, formatet måste även kunna stödjas av många andra program, även olika program på servrar (som ofta kör helt andra operativsystem).

Som en jämförelse, tänk om man hade behövt betala royalty till Tim Berners Lee för varje litet publicerat html-dokument på webben. Vi hade nog inte haft varken en World Wide Web eller webläsare då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.