Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nytt bildformat från Microsoft

Produkter
(logga in för att koppla)
Där ser man! ".wmp"

Stödjer 16-bitars bilder ser jag. Sen får man väl se om folk verkligen kommer använda formatet...
 
Inte bra. Inte bra alls.

Hur skoj är det med ett helt låst format som enbart kommer stödas av MS produkter?
 
Nerevarine skrev:
Inte bra. Inte bra alls.

Hur skoj är det med ett helt låst format som enbart kommer stödas av MS produkter?

Microsoft kan man säga mycket om, men de är inte korkade. Vill de få sitt format att slå så behöver de ge andra utvecklare möjligheten att öppna och jobba med filerna. Givetvis kommer de ta betalt för detta, men det är ju inte unikt för microsoft. Nikon har nef, photoshop har psd o nu har microsoft snart ett eget.

Tror inte det blir värre än något annat.
 
Ja men här vill ju MS konkurera med jpeg. Det tycker jag är helt galet. Varför inte jobba fram ett open-source format istället. Att försöka koppla ett standardiserat bildformat till sitt eget opetativsysten är ju för tusan helt galet.

/jens...

som avskyr word, wma och wmv...
 
Stuge skrev:
"Microsoft tror att man kan åstadkomma bättre kvalitet med hälften så stora filer som jpeg"

Vad är meningen med det. Hårddiskar och annat lagringsutrymme blir billigare varje dag.
Nej, detta handlar enbart om at M$ skall skapa ett eget format, som ingen annan, som inte betalar licens, får tillgång till.
Dessutom kan man nog spå att M$ kommer att "tvinga" kameratillverkarna att lägga in (bara ?!?!) wmp i kamerorna.

Jag ser detta som ypperligt oroande.

/ E
 
Microsoft hävdar själva att WMA 64 kbps är cd-kvalité.

Har man minsta lilla erfarenhet av HiFi så vet man att det är ungefär som att säga att den simplaste kompaktkameran på marknaden har knivskarp skärpa och perfekt bildkvalité.

Jag tror lika mycket på WMP som jag tror på WMA. Säger dom att dom kommer kunna komprimera hårdare så visst, det kan dom säkert, men inte fan kommer det bli bättre resultat.
 
Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

Thunderbird skrev:
Vad är meningen med det. Hårddiskar och annat lagringsutrymme blir billigare varje dag.

Jag är varken för eller emot just nu men att säga "Vad är meningen med det" är väl dock lite onödigt.
Hårddiskar och annat blir visserligen billigare och billigare men väldigt många kameror skulle kunna ta dubbelt så många bilder på sitt minneskort, och dessutom kanske med högre kvalité. Det tycker jag låter som en bra mening med det.
Speciellt för folk som mest har kameran till resor osv och nu kanske kan fixa hela resan på ett minneskort. Skulle underlätta mycket för många.
 
Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

Kjellstroem skrev:
Jag är varken för eller emot just nu men att säga "Vad är meningen med det" är väl dock lite onödigt.
Hårddiskar och annat blir visserligen billigare och billigare men väldigt många kameror skulle kunna ta dubbelt så många bilder på sitt minneskort, och dessutom kanske med högre kvalité. Det tycker jag låter som en bra mening med det.
Speciellt för folk som mest har kameran till resor osv och nu kanske kan fixa hela resan på ett minneskort. Skulle underlätta mycket för många.

Onödigt? Hur menar du?
Visst vore det trevligt med fler bilder på minneskortet, men att tro att M$ grejar det med hörgre kavlité, det tror jag är önsketänkande.
Kvalité har aldrig varit M$ signum.

/ E
 
Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

Thunderbird skrev:
Vad är meningen med det. Hårddiskar och annat lagringsutrymme blir billigare varje dag.
Nej, detta handlar enbart om at M$ skall skapa ett eget format, som ingen annan, som inte betalar licens, får tillgång till.
Dessutom kan man nog spå att M$ kommer att "tvinga" kameratillverkarna att lägga in (bara ?!?!) wmp i kamerorna.

Jag ser detta som ypperligt oroande.

/ E

Det är väl inte i första hand dina hårdiskar som drar störst nytta utav det, det är nog servarna på internet, Fotosidan blir nog glad över det skulle jag tro.

kent.
 
Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

Thunderbird skrev:

Kvalité har aldrig varit M$ signum.

/ E
Jaså?
Jag tycker då i alla fall att Win 95/98 var betydligt bättre än 3.11 och att WinXP är bra mycket bättre än 95/98.
Samtidigt som kvaliteten har höjts har MS tagit över hos tidningar och reklambyråer, inte överallt, men nästan. Det hade dom inte gjort om det hade varit skit!
Finns ingen anledning att tracka ner på MS bara för att Bill Gates har lyckats bli rik, MS gör bra grejer som brukas av majoriteten av alla datoranvändare, många av dom har blivit "de facto" det säger allt.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

Segeson skrev:
Jaså?
Jag tycker då i alla fall att Win 95/98 var betydligt bättre än 3.11 och att WinXP är bra mycket bättre än 95/98.
Samtidigt som kvaliteten har höjts har MS tagit över hos tidningar och reklambyråer, inte överallt, men nästan. Det hade dom inte gjort om det hade varit skit!
Finns ingen anledning att tracka ner på MS bara för att Bill Gates har lyckats bli rik, MS gör bra grejer som brukas av majoriteten av alla datoranvändare, många av dom har blivit "de facto" det säger allt.

Att han blivit rik har jag aldrig tyckt varit orättvist, att han försöker monopolisera mjukvarumarknaden har jag dock massor av synpunkter på.

Vänta bara hur roligt det kommer att bli när vistas spyware-funktioner visar sig..
 
ha ha vänta bara till virusen kommer o äter upp varannan pixel, eller förvandlar alla bilder till ett porträtt på Bill himself ;-)
 
Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

Thunderbird skrev:
Vad är meningen med det. Hårddiskar och annat lagringsutrymme blir billigare varje dag.
Nej, detta handlar enbart om at M$ skall skapa ett eget format, som ingen annan, som inte betalar licens, får tillgång till.
Dessutom kan man nog spå att M$ kommer att "tvinga" kameratillverkarna att lägga in (bara ?!?!) wmp i kamerorna.

Jag ser detta som ypperligt oroande.

/ E
Man kan ju lätt tro att det kommer bli så...
Jag tror inte direkt att Svenssons semesterfotografering blir direkt lättare med det här heller, snart lär det väl bara vara 2Gb & 4Gb minnen på marknaden och Svensson drar ändå inte nytta av all lagringsmöjlighet...
Tror dom flesta kommer fortsätta med Jpg. :-S
 
Re: Re: Re: Nytt bildformat från Microsoft

Zoso skrev:
Fotosidan blir nog glad över det skulle jag tro.

Tveksamt, fotosidan.se ligger som så många andra siter på en unix-server med det fria http-server programmet Apache. Microsoft lär sin vana trogen göra vad det kan för att detta format inte skall funka på annat operativ än deras, allt i kundinlåsningens heliga syfte. I detta kan också ligga en anledning till att deras format kan få det svårt.

Att det börjar spridas nyheter om detta format just nu har antagligen med att det amerikanska patentverket har refuserat Forgent Networks jpeg-patent efter en patenttvist. Detta patent var ett mycket brett formulerat patent som legat som ett spöke och lagt sordi på all utveckling av nya format som skulle kunna passa för foto, nya format ser sällan dagens ljus om utvecklaren måste börja med att betala licensavgifter och därmed på något sätt ta ut detta av kund. Jag misstänker att det kommer fler nya format vad det lider på grund av denna dom, förhoppningsvis då en öppen och helt företagsoberoende standard där formatets framtid inte dikteras av ett enskilt företag.
 
Behöver vi fler format?

steelneck skrev:
...
Att det börjar spridas nyheter om detta format just nu har antagligen med att det amerikanska patentverket har refuserat Forgent Networks jpeg-patent efter en patenttvist. Detta patent var ett mycket brett formulerat patent som legat som ett spöke och lagt sordi på all utveckling av nya format som skulle kunna passa för foto, nya format ser sällan dagens ljus om utvecklaren måste börja med att betala licensavgifter och därmed på något sätt ta ut detta av kund. Jag misstänker att det kommer fler nya format vad det lider på grund av denna dom, förhoppningsvis då en öppen och helt företagsoberoende standard där formatets framtid inte dikteras av ett enskilt företag.
Jag skulle själv reagera tvärtom, det är ingen idé att utveckla ett nytt bildfilformat om det inte går att skydda. Dessutom utvecklades PNG-formatet som ett fritt alternativ för JPG (eller var det GIF?), så där fanns varken spöken eller sordiner.

Men, behöver vi fler format? Nu blir ju JPG fritt att använda och det är en inarbetad standard, och som jag upplever det är det ett flexibelt format som tillåter dig att välja kvalitet fritt, erbjuder plats för metadata osv.
Nä, jag tror inte att *vi* behöver ytterligare filformat. Det är IT-industrin som behöver det.
 
De står inget om det i artiklarna, men det kan inte vara så att det nya formatet stöder någon typ av DRM och att det är därför Microsoft tagit fram det?
 
Re: Behöver vi fler format?

Tomasz skrev:
Jag skulle själv reagera tvärtom, det är ingen idé att utveckla ett nytt bildfilformat om det inte går att skydda. Dessutom utvecklades PNG-formatet som ett fritt alternativ för JPG (eller var det GIF?), så där fanns varken spöken eller sordiner.

Men, behöver vi fler format? Nu blir ju JPG fritt att använda och det är en inarbetad standard, och som jag upplever det är det ett flexibelt format som tillåter dig att välja kvalitet fritt, erbjuder plats för metadata osv.

Tänk efter nu.. ett nytt format vill få använda om det inte finns både program som hanterar det och andra människor som använder det, vem vill dessutom betala för det i det läget? (med PNG som exempel) Om du utvecklat ett nytt format så har det ingen reell nytta om diverse program inte hanterar det. Programutvecklarna implementerar det inte om inte användarna både frågar efter det och dessutom är villiga att betala om det är avgiftsbelagt. Ett moment 22 således. Att få ut ett nytt format som blir väl spritt och använt handlar om att ta bort hinder, dvs. det som hindrar spridningen både bland utvecklare och användare. Det som har minst begränsningar, hinder och ursäkter i kombination med nytta och användbarhet vinner. Med en avgift direkt från början så kommer man oftast inte ens ur startgropen.

Precis som du själv skriver om det inarbetade rörande jpeg, skulle du betala extra för att få tillgång till ett format som andra inte kan se/öppna/redigera? Sen har vi det där om att "skydda", i detta fall så täckte patentet så brett att andra inte kunde utveckla något nytt utan att inkräkta (Forgent har inte utvecklat jpeg, de köpte patentet enbart för att tjäna pengar på något redan inarbetat som varit "gratis" och oerhört väl spritt - inte fritt).

Din parantes om GIF är det riktiga rörande PNG, och det visar också på det där om inarbetat. PNG och dess underformat MNG och JNG "slår" GIF på i stort alla punkter, men Microsoft har uppenbarligen inte riktigt gillat det, kanske för att det kommer från fri-mjukvaru-världen som de idag ser som sin konkurent, så de har inte fixat så att det funkar fullt ut i deras program. Med resultat att det bara är vanligt använt bland Linux och unix-folk. Så trots att det är bättre på alla punkter, helt fritt och så öppet det bara någonsin kan bli, så har spridningen inte varit så stor som man kan önska. Hur tror du det hade gått om PNG dessutom hade kostat pengar för utvecklare att implementera i sina program?

PNG lämpar sig inte särskilt väl för foto med tanke på filstorleken, lite som med TIFF, ett foto sparat som PNG blir väldigt stort eftersom PNG bygger på en icke-destruktiv komprimering, dock betydligt mindre än okomprimerad tiff. PNG glänser dock rejält när man börjar dra ned på antalet färger, i synnerhet på stora filer som skärmdumpar o dyl., för att inte tala om opacitet på alfa-kanalen.

Jo, det finns en del argument för ett nytt fotoformat. JPEG är inte fritt, alla Forgents patentkrav blev inte refuserade, så det kan komma nya obehagligheter för tex. kameratillverkare, programmakare och i värsta fall vanliga användare. Forgent lever inte på innovation och utveckling, de lever av att pressa pengar av de som försöker göra det, och eftersom det är ett patent vi talar om så kan det säljas.. kanske till någon som är betydligt mer aggresiv än vad Forgent varit, de har ju bara försökt ge sig på några få stora som Canon, Nikon, Adobe osv., antagligen för att inte smutsa ned sitt rykte bland miljarder människor jorden runt. Men patenten kan hamna i händer som inte bryr sig om sitt rykte och då kan miljarder människor drabbas genom att utvecklare, speciellt av billiga, gratis eller fria program tvingas att skippa stödet för jpeg, dvs. du, jag o alla andra kan drabbas och tvingas att använda gamla program.

I vissa länder så tillåts inte detta förfarande; att först släppa fritt för att sas. skapa ett beroende, och bakefter börja anklaga för patentintrång (jag kommer inte ihåg vilka). I USA går det dock bra att bete sig så, hur moraliskt förkastligt det än är, i regel går det nog här i europa också, det finns dock en komplikation i att varje europeiskt land har sin egen lagstiftning och ärenden måste prövas från land till land, dock har alla i europa baserat sina lagar på den europeiska patentkonventionen, så de är tämligen likadana, dock med små skillnader.

Andra argument om nya format rör sådant som högre färgdjup, transparens och än bättre komprimmeringsgrad. Men det lär nog dröja innan vi ser en reell ersättare till jpeg, ja det bör nog dröja. Dels för att jpeg är så väl inarbetat och högst funkitonellt och dels för att ett nytt format antagligen under lång tid sas. måste bevisa både sin duglighet och framförallt varaktighet (detta "bevisande" genomgår PNG idag). Vi vill ju absoulut inte ha någon "format-kakafoni" där det ena formatet avlöser det andra, sånt skapar bara oreda och kostnader för folk och företag.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.