Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nyinköpt Speedlite 199A funkar inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Ny på blixtar och köpte min första idag, en Speedlite 199A till min AE-1 Program. Satte i batterierna och provkörde, verkade funka bra. Men efter att ha "provskjutit" en gång så la den av, och ett lågt konstant pip fortsatte i flera minuter. När jag startat om den fick jag den att funka, och ytterligare en gång efter ny omstart.

Är det jag som är grön på detta eller är blixten dålig?
 
För mig låter det som att det inte är tillräckligt med kräm i batterierna.

Men 199A är en 30-35 år gammal blixt, så det kan ju hända ett och annat med kondensator och blixtrör.

Jag brukar rekommendera Nikon-blixtar från 90-00-talen, som Nikon Speedlite SB-24/25/26/28 och 80DX. De har många arbetsbländare och tydlig display. Dessutom pc-kontakt om man vill använda en billig synksladd för att ha blixten löst.
 
Hej! Tack för snabbt svar. Använde nya 1,5v AA batterier av billigare märke. Säljaren på eBay beskrev den som felfri och hade gott omdöme.
 
30 år gammalt blixt....
Säljaren hade i princip rätt den fungerade 1 gg.
och det kanske är så funktionen testades. ..
Prova o fyra av några gg. Funkar det inte så kan man prova 2 saker. Byta elyterna eller blixtrör.
själv hade jag skaffat en annan blixt.
jag tror jag har ngt gammal liggande. Den/de kan du få mot porto. Givetvis testar jag innan.
Men det är gamla grejer det oxå
 
Tack igen för hjälpen! Nä det känns inte värt att göra något med den. Har precis beställt en "ny" blixt till min x100s, så jag kör på den istället.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.