Advertisement

Annons

Nyfiken på intryck av HM-kampanj

Produkter
(logga in för att koppla)
pellapoo skrev:
Va många "drog" experter vi har här på fotosidan.
Vilken drog menar ni att modellen skulle gå på?! Vad grundar ni det på, mycket ögonskugga under ögonen eller en drömsk blick?!

Som vanligt blir jag lite putt på att personer som inte har en aning om vad de talar om, yttrar sig om saker som de inte vet nåt om...
Vad är det för kunskaper du innehar då som vi andra här inte besitter?
 
Om jag inte minns fel så handlade den här tråden om en viss HM - kampanj eller..?

Är det nån som kan påminna sig någon bättre "svensk" reklamkampanj för kläder?
Själv tycker jag Anna Nicole Smith var den bästa. Den var på nåt sätt ny för sin tid och rörde om hela Sverige.
 
pellapoo skrev:
Om jag inte minns fel så handlade den här tråden om en viss HM - kampanj eller..?
Ja, det är väl det vi diskuterar? Om vissa tycker att hon ser drogad ut berör de ju kampanjen. Jag vill fortfarande ha reda på vad du har bättre kunskap om än vi andra. Kan du inte ge oss det?
Är det nån som kan påminna sig någon bättre "svensk" reklamkampanj för kläder?
Jag gillade bilderna på Kylie Minouge. Roligare, snyggare, coolare.
Det här är bara.....Avedon.
 
Pellapoo, skulle du inte hålla med om att reklambilder bygger på vilka intryck de ger snarare än vad som är fakta kring bilderna?

Det är inte någon mening att ifrågasätta ett intryck. I synnerhet inte om man är uppriktigt nyfiken på hur bilder uppfattas av betraktaren. Intrycket i sig är alltid sant, även om det nu skulle råka grunda sig på bristande erfarenhet och kunskap. Ja, förutsatt att den som meddelar sitt intryck inte ljuger förstås.

Vi har två val här:

1) Lära av intrycket. Här kan vi till exempel lära oss att den typ av blick som den kvinnliga modellen har uppfattas som drogad av en del betraktare.

2) Bestrida intrycket. Försöka ogiltigförklara det för att vi själva fått ett annat intryck, eller för att vi känner till fakta som vi upplever på något sätt talar emot intrycket. Det leder dock sällan någonvart. Oftast slutar det med att folk blir mer försiktiga med att säga vad de tycker.

Jag är ledsen om det här är utanför trådens egentliga ämne, men jag kände att jag ville försvara förstahandsintrycket.

Ifrågasätt inte intryck, varken dina egna eller andras. Lär av dom.
 
Senast ändrad:
OK, jag har varit och kollat ”backstage”. Är det någon som ser annat än fem olika varianter av samma bild?

Jag trodde man skulle se lite av fotograferingssituationen.

Och bilderna är dåligt behandlade med tydliga artefakter av jpg-komprimeringen.


Vad gäller bättre svensk reklamkampanj för kläder måste man ju nämna Walter Hirsch bilder för dobber på åttiotalet.
De hade minst lika stor inverkan på svensk modefotografering som Mikael Jansson hemkomst från New York.


Denna kommentar fick mig att skratta;
Det verkar som om Åsa vill få fram att bilderna är kvinnoförnedrande (som vanligt), själv är jag nyfiken på hur..

Verkar som någon är känslig och skjuter först och läser sedan. (Inte Åsa alltså.)
 
Senast ändrad:
Gors, jo du har vä rätt i det du säger..

Varför jag tar illa upp angående den "drogade" blicken är för att en av mina kort fått samma kommentar. Själv tycker jag det ser coolt ut om blicken ser "drogad" ut, personligen skulle jag vilja hitta ett annat epitet.


Jag kom just på en svensk klädreklam jag gillar bättre och det var ju Diesel, dom gillade jag.

Mipert.. kul att så lite kan få dig att skratta.
 
pellapoo skrev:
Va många "drog" experter vi har här på fotosidan.
Vilken drog menar ni att modellen skulle gå på?! Vad grundar ni det på, mycket ögonskugga under ögonen eller en drömsk blick?!

Som vanligt blir jag lite putt på att personer som inte har en aning om vad de talar om, yttrar sig om saker som de inte vet nåt om...

Gäsp... nu var det moralgagg på hög nivå. Blä!
 
pellapoo skrev:
Varför jag tar illa upp angående den "drogade" blicken är för att en av mina kort fått samma kommentar. Själv tycker jag det ser coolt ut om blicken ser "drogad" ut, personligen skulle jag vilja hitta ett annat epitet.
Är det svaret på de kunskaper vi saknar vad gäller bildbedömning?
Jag kom just på en svensk klädreklam jag gillar bättre och det var ju Diesel, dom gillade jag.
Ja, de hade snygga och roliga kampanjer.
 
jag ska nog kolla in dom ett tag till.. för att kunna säga vad jag tycker. Det jag vet nu är att jag inte gillar hennes look i ansiktet. Hennes ögon, ser halvdrogade och tråkiga ut..

Men jag ska kolla lite till och se.. :)
 
Pellapoo: "Sängkammarblick" eller "sängkammarögon" är ord som brukade användas om gamla hollywoodskådisar när de såg ut så där. Ålderdomligt, men mer positivt laddat än "drogad".
 
pellapoo skrev:
Det verkar som om Åsa vill få fram att bilderna är kvinnoförnedrande (som vanligt), själv är jag nyfiken på hur..

Detta kommer nog chocka dig fruktansvärt Tobias, men jag tyckte faktiskt också om Anna Nicole Smith-kampanjen. Den var ju ärlig, köttig och provocerande. Denna däremot, tycker jag är grå och trist, ja, t.o.m. lite gammaldags.

pellapoo skrev:
Varför jag tar illa upp angående den "drogade" blicken är för att en av mina kort fått samma kommentar. Själv tycker jag det ser coolt ut om blicken ser "drogad" ut, personligen skulle jag vilja hitta ett annat epitet.

Vad menar du med att "drogad blick ser coolt ut"?Tycker du att det är coolt med blåmärken också?
Jag tror du uttrycker dig fel bara. Är det inte en sexig blick du är ute efter?

Och, kan du inte förstå att drogad blick av många associeras med övergrepp eller i alla fall kvinnor som inte mår bra? Lyssna på Gors, hans inlägg var så bra att man nästan borde spara det och klistra in när folk blir aggresiva eller tanklösa.

Sen eftersom att det var jag som startade den här tråden så kan jag ju säga att jag tycker att det för mig är lika, kanske t.o.m. lite mer intressant att höra om intryck, känslor och åsikter som tekniska fakta. Men det var kul att höra att fotografen är lite äldre, det ger ju lite perspektiv till den avdankade känslan.

Guffa skrev:
Synd att polskan ser ut att sakna personlighet. Eller är det genomtänkt: att mannen skall ha en personlighet, men inte kvinnan? Hm...

Detta är något jag också hade en känsla av men inte kunde sätta fingret på. Peter är liksom mogen och aktiv i bilderna, hon är ung och passiv. Hon blir ledd av honom, eller kanske t.o.m. han leker med henne.

Jag tycker att Peter verkar vara rätt kul som modell, han har ett bra uttryck. Fast jag kan ju inte påstå att jag tycker att han är vacker precis. Han är lite torr liksom.
 
Jag hade också problem med navigeringen men hittade en HTMLversion av kampanjen.

Man kan inte säga annat än att det har varit en duktig fotograf i farten även om det knappt går att urskilja de svarta schatteringarna ifrån varandra. Visst kan man tycka att kampanjen är tråkig. Å andra sidan sitter deras logotyp kvar på näthinnan ett tag. Det är väl inte helt fel så här lagom till höstrusket...
 
Jag såg kommentaren om den gamla Dieselreklamen. Visst tyckte jag bättre om den reklamen men skulle ni säga att det är en rättvis jämförelse? Jag skulle säga att vi pratar om två helt olika försäljningsidéer och att dessa måste marknadsföras på två helt olika sätt.

Attityden har blivit urtvättad från H&M:s moderiktiga och socialt accepterade kläder. Deras reklam måste följa den linjen och då är det inte konstig att den blir tråkig. Nästa år säljer de andra kläder under samma anonyma profil men deras logotyp är densamma.
 
Tidningen Plaza har en liten notis angående kampanjen. Så här står det.

"Hennes och Mauritz gör som man gjort tidigare.
Höstkollektionen presenteras av internationella
kändisar, och i år innebär det Peter Stormare och
den vackra polska modellen, tillika skådespelerskan, Malgosia Bela. Det är självklart
ett medvetet sätt att få mediautrymme genom att
lyfta fram en teaterinspirerad kampanj med dessa namn. En kampanj som dessutom är fotograferad av
världsfotografen Richard Avedon i New York. Men H&M har ingenting att skämmas för, framför allt på damsidan ser höstens plagg riktigt bra ut. Peter beskriver sitt förhållande till mode med orden: 'Ibland är man totalt ute, ibland bara väldigt tidigt ute.'"

Om det nu tillför något. :)

/MVH Everhill
 
Den typiska HM-stilen på bilderna... känns inte bra. Det är grått och trist och samspelet mellan Stormare och Bela existerar inte... Men jag gillar valet av Stormare som modell,han är inte speciellt bildskön men väldigt uttrycksfull och jag är fullständigt övertygad om att årets HM-kampanj hade blivit otroligt mycket bättre om någon annan än Avedon, (som verkar köra på rutin utan speciellt mycket inspiration) hade tagit bilderna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.