Annons

Nybörjarkurs/Fortsättningskurs - Rekommendationer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag älskar att fota och känner att jag skulle vilja gå någon bra kvällskurs för att lära mig mer om att fotografera manuellt och lära känna alla inställningar på kameran. Jag har en Sony Nex 5n så det är alltså digital fotografering. Jag har kollat olika hemsidor efter kurser, bland annat Studiefrämjandet, Kulturama och Medborgarskolan. Jag bor i Stockholm.

Är det någon som har bra erfarenheter av någon kurs eller hört bra om någon? Eller tror ni att det inte spelar så stor roll vilken man väljer i nybörjarstadiet?

Tack!
Annelie

Jag är själv kursledare på ett av studieförbunden du nämnden dock inte i stockholm.

Kurserna skiljer sig lite beroende på vilken ledare så mitt tips är att du kontaktar kursledaren på just den kursen du funderar på att gå.

Jag har gått ett par fotokurser på Medborgarskolan i Stockholm och har varit väldigt nöjd. Jag fick ett betydligt bättre grepp om hur kamerans olika funktioner funkar, men även mycket vad gäller motiv, kompositioner och sådant. Var som sagt väldigt nöjd men det är säker bra även på många andra ställen.
.
Något som jag verkligen kan rekommendera är att gå en kurs där man åker iväg en helg. Tycker man lär sig mycket mer när man fotar tillsammans med andra en hel helg. Dessutom på ett så häftigt ställe som Venedig. Det var inte heller mycket dyrare än en vanlig helgkurs, men med mycket mer kurstid och man får lära sig hur man gör på plats direkt vid motivet.

Dessutom var det väldigt trevligt att träffa andra som var lika tokiga i att fotografera som jag och se hur de tog sina bilder. Det kändes mycket bekvämare att krypa och klättra runt med kameran när man inte var ensam om det.

Såg att de nu även har en kurs till London med fokus på gatufoto. Man blir helt klart lite sugen då det var ett tag sedan man var där.

Senast ändrad:
Tack för alla tips!

Hej!

Tack för alla tips! Jag har kollat på det ni skrivit och bestämt mig för att gå en kurs på Medborgarskolan först. Blev även sugen på Emelie Olssons kurser, har varit inne på hennes sida förut. Men jag tror att jag vill gå en "live-kurs" innan jag fortsätter med webkurs, så att jag kommer igång lite.

Venedig såg fanastiskt ut, det kanske kan vara nåt till nästa vår!

/Annelie

Klart du ska gå en kurs på Medborgarskolan. Det tycker i alla fall jag det då det är jag som har ansvaret för de flesta av kurserna där. Visst är Venedig fantastiskt, speciellt i slutet av april då vi åker dit (eller i oktober då höstkursen är). Och att åka dit och samtidigt gå en kurs tror jag är en rätt bra kombination. Vi har hållit kurs där några gånger nu (där Ellen var med en gång) och jag är riktigt nöjd med dem. Förutom att det är en fantastisk stad som är väldigt kul att fotografera i så ger de kurser där vi åker iväg väldigt bra möjligheter att testa och använda det vi går igenom. Sen är det väldigt kul och trevligt att ihop med en espresso och lite färsk italiensk glass tillsammans gå igenom och se vilken skillnad det kan vara på lösningarna av de olika fotouppgifterna mellan deltagarna.

Jag tror du får ut mest av kursen i Venedig om du i alla fall har lite koll på en del av de viktigaste inställningarna i kameran. Kursen handlar absolut inte bara om teknik, men har man lite koll blir det bekvämare och roligare. Men det bästa är kanske att först gå en grundkurs (hos oss på Medborgarskolan tycker så klart jag, men det går nog även på andra ställen) för att sen gå en mer praktiskt kurs som Venedigkursen (eller kanske någon av de vi har i London och Kroatien). Min erfarenhet är att man får ut mest av dem om det inte går allt för lång tid emellan kurserna. Då är kunskaperna fortfarande fräscha, men man har även kunnat testa dem en del och fått massor av frågor och funderingar. Rätt många av de som tidigare har följt med har läst på en del av grunderna själv och hoppat direkt på Venedigkursen, vilket har funkat bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar