Annons

Nybörjarhjälp! Tips.

Produkter
(logga in för att koppla)

latinojoka

Ny medlem
Hej!

Jag är en nybörjade på fotografering och jag har en Nikon D3100 med medföljande objektiv 18-55.
Jag älskar att fota men känner mig totalt förvirrad i all fototeknik.

Finns det någon därute som har lite tips på fotobloggar på svenska som tar upp mycket om teknik och inställningar? Vilka bra fotoprogram finns det att ladda hem?(gratis)

Jag har fotat nu i ett halvår med mitt medföljande objektiv med känner att det inte är tillräckligt och skulle vilja köpa ett nytt, men jag kan ingenting om det området heller. På ren svenska så vill ha ha bättre zoom och ett objektiv som går ner till 2.1. Någon som har ett tips på ett sånt som inte kostar en förmögenhet?

Tacksam för all hjälp/guidning =)

Här finns det en del att köpa:
http://tidningenfoto.se/fotoskolor/

På ett bibliotek nära dej finns det fotoböcker som står i teknikhyllorna märkta P, Pn, Pna.

Går det bra med engelska så finns det här:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm

Dessutom sist men inte minst finns det ett antal utmärkta artiklar här på Fotosidan i diverse ämnen

Ett bra gratis fotoprogram som kan komplettera det du ev redan har och som följde med din kamera är Faststone Image Viewer. www.faststone.org
Ladda ner exe-filen från site 2, det är enklast så.
Jag använder det själv för att visa bilder på dator, TV och med digitalprojektor samt för att välja ut bilder som ska redigeras i Photoshop. Dessutom kan man redigera i Faststone och enkelt beskära, rotera och förminska och mycket mera och lägga in text i bilder och mycket mera. Det är mitt förstahandsval när det gäller redigering av jpg-bilder.
Men det finns flera gratisprogram, Gimp, Picasa är bara några, det kommer nog flera förslag.

För en rätt ringa penning finns ju också Photshop Elements och Lightroom.

TACK! Hittade dom nu, verkar ju jättebra. Som sagt är även nybörjare på denna hemsida så inte lätt att hitta allt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar