Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjaren frågar.

Produkter
(logga in för att koppla)

dub

Ny medlem
Har funderat på att skaffa en kamera för att ta natur och djur bilder..
Jag är nybörjare när det gäller kameror så några tips på vilken kamera jag ska skaffa vore bra
 
Just natur- och djurbilder är väldigt svårt att få sådär "vackra". Det kräver bättre utrustning om du fråga mej. Ordentlig skärpa, färgbalans och bra kunskap om ljussättning hjälper.

Kan annars rekommendera nybörjarpaketet med en Canon EOS 3000 och ett 28-80mm objektiv. Mycket kamera och finesser för pengarna. Skärpan är verkligen inte super men kör med diafilm (iso 100) så blir det bättre.
 
Skulle satsa på en begagnad kamerautrustning. Såg en precis på: http://foto.no/bruktmarked/

Varför inte en Minolta Dynax 500si Super med ett
par objektiv till 28-80mm f4:5,6 og Sigma 70-300mm f4:5,6.
Det är inga superobjektiv men täcker ett ganska brett område. Vill du kan du i framtiden satsa på bättre, men dyrare objektiv.
 
ja, det här med objektiv kräver ju en utredning också :) På hur långt avstånd kan man ta bilder av djur med objektiven som ni presenterade? ...vilda djur är ju svåra att komma nära, det blir ju lätt bara en mörk fläck någonstans lågnt borta...
 
Nu tjatar jag igen...

Hejsan...
Kop dig en Pentax K 1000, det ar en gammal go klassiker som aldrig felar... det e billiga begagnade o optiken ar osso jatte billig, som ett exempel kan jag namna min 50mm 1.4a for 350 spann... i super skick...
Kameran ar helt manuel, och eftersom du kommer krypa rundor i skogen me stativ o langa objektiv sa kan du ta den lilla tiden extra o knappa dina bilder i lugn o ro... Det ar inte lika noga med en automatisk kamera som det skulle vara om du skot tex. sport... fast det e ju klart djuren kan ju alltid springa sin kos...
Kolla begagnat marknaden vettja, 2000 e inte sa mkt nar det kommer te foto...
Om du betvivlar kvaliteen sa far du garna kika pa mina bilder, de flesta e tagna me min Pentax, jag har andra fiiina kameror osso men skjuter mest hel manuelt... mer sport sa...

MVH Timo
 
dub skrev:



ungefär 2000kr.. kan även tänka mig begagnat

Tja..då är det nog det enda som gäller...begagnat alltså..

Får man då rekommmendera en Canon AE-1 Program med 50mm/1.8.

Finns i mängder på Tyska e-bay. Mycket billigare än så är svårt att hitta..

Djur ja...jo minst ett 200mm gärna längre..

Men som sagt för 2000:- får du nog bara ihop ett hus och 1-2 objektiv...
 
dub skrev:
ja, det här med objektiv kräver ju en utredning också :) På hur långt avstånd kan man ta bilder av djur med objektiven som ni presenterade? ...vilda djur är ju svåra att komma nära, det blir ju lätt bara en mörk fläck någonstans lågnt borta...

Vill du ha bra bilder på djur på långt håll så kostar det. Kör själv med en manuell Canonkamera och bra fasta objektiv till den. De är betydligt billigare än af objektiven. Skulle mer än gärna ha motsvarande till min af kamera, men då pratar vi objektiv för minst 50 tusen på begmarknaden.
 
Är det natur så kanske du vill ha en vidvinkel optik till att börja med. Komplettera detta med en lång telezoom eller ett fast 200mm

Fast 200mm är ju lite dyra men, smakar det så kostar det.

Köp min Canon EOS 600 + Cosina 19-35mm 3.5-4.5 en bra kombination till naturfotografering. Jag begär dock 3000:- för det kittet. Men då är Cosinat i nyskick och 600:an är riktigt fräsh.
 
Köp begagnat, jeppes förslag låter bra,
jag hade nog valt en 35mm en 50mm och en lite längre någonstans mellan 85-200mm, vilken bränvid kan jag inte säga för det har jag inte erfarenhet nog till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.