Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

IaMorrison

Ny medlem
Hejsan! Är en nybörjare som fått min första systemkamera i födelsedagspresent och nu undrar jag om lite "tips och tricks" för att komma igång ordentligt. Kan även nämna att jag har en Nikon D3000. Alla tips och råd mottages tacksamt!
 
Jag tycker du bara skall ut o knäppa en massa bilder,leta upp ngt bra att ta på.
Jag för min del tycker du skall köra på automatik i början o sedan P o ändra lite iso.
Jag är själv rätt grön men jag tror det blir det bästa.
Kolla runt lite bland alla foton som är inlagda här så blir du inspirerad./susanne
 
Grattis i efterskott! nu börjar det roliga för dig, nämligen att lära dig se ljuset och motiven och sedan använda kameran för att föreviga dem på bild. :)

Det finns tonvis med tutorials på nätet som kan hjälpa dig lära dig grunderna, det finns böcker, videotutorials att köpa, med mera. Men framförallt det viktigaste är att du måste experimentera, visst finns det en massa regler och riktlinjer att följa men experimenteringen är vad som verkligen lär dig och vad som ger dig kreativa bilder.

Här hittar du en del tips och annat som kan hjälpa dig..
http://photo.net/learn/
http://digital-photography-school.com/digital-photography-tips-for-beginners

/ Magnus
 
Learn by doing.

Ut och fota och lär dig vartefter behovet uppstår.

Det är mitt tips från en nybörjare till en annan. :)
 
D3000 har ju sitt eget "Tips&trix-läge". Ratta in Guide tror jag det är på programvalsratten så kommer kameran fråga några frågor om vad du tänker plåta och ge förslag på inställningar. Den kanske till och med berättar varför du ska välja de inställningarna, men det vet jag inte om den gör.
Lycka till :)
 
Allmäna frågor om foto, belysning m.m.

Hej.
Försökte hitta en bra tråd att ställa min fråga i och jag hoppas jag kommit rätt.
Jag jobbar som tatuerare och har under många år fotat mina jobb med en vanlig digitalkamera och är ganska less på det. Jag vill ha snygga bilder som jag tycker ger ett mer seriöst intryck.

Jag har ingen kamera just nu men planerar att skaffa en med tillhörande belysning av något slag.
Bilderna jag tar är väl porträtt bilder antar jag, alltså på tatueringarna på olika kroppsdelar.
Ganska nära avstånd mot en mörk bakgrund.
Hur ska jag lösa belysningen, jag vill ha ett ganska neutralt ljus. Helst inga stora ställningar som jag ska bengla med utan bara något som finns där efter varje kund och som är lätt att använda

Snälla hjälp mig, tipsa om kameror och utrustning som ni tror kan funka för mig... Helst också något som inte bränner hål i plånboken allt för mycket.

Tack på förhand.
Mvh / Anders
 
Hej.
Försökte hitta en bra tråd att ställa min fråga i och jag hoppas jag kommit rätt.
Jag jobbar som tatuerare och har under många år fotat mina jobb med en vanlig digitalkamera och är ganska less på det. Jag vill ha snygga bilder som jag tycker ger ett mer seriöst intryck.

Jag har ingen kamera just nu men planerar att skaffa en med tillhörande belysning av något slag.
Bilderna jag tar är väl porträtt bilder antar jag, alltså på tatueringarna på olika kroppsdelar.
Ganska nära avstånd mot en mörk bakgrund.
Hur ska jag lösa belysningen, jag vill ha ett ganska neutralt ljus. Helst inga stora ställningar som jag ska bengla med utan bara något som finns där efter varje kund och som är lätt att använda

Snälla hjälp mig, tipsa om kameror och utrustning som ni tror kan funka för mig... Helst också något som inte bränner hål i plånboken allt för mycket.

Tack på förhand.
Mvh / Anders


Nu får jag lite det intrycket som om du vill kuta innan du lärt dej krypa, har jag rätt? :)

För att få ut det du vill ha (tror mej veta ungefär vad du är ute efter med sjyssta tatueringsbilder, eftersom många tatuerare saknar det i sitt portfolie, men dom som har det ger ett ett väldigt proffsigt intryck:)) behöver du en backdropp (svart om det är det du vill ha), du kan också måla en bit av väggen matt svart för att spara uttrymme, en pocket kamera eller en enkel dslr med typ 50mm optik, några blixtar med paraply eller små softboxar. Blixtarna behöver inte vara studioblixtar, det räcker bra med en eller två externa blixtar för kameran och en extension cord. Sedan behöver du bildbehandlingsprogram, t.ex GIMP http://www.gimp.org/ är ett open source program som efterliknar photo shop och är alltså gratis om man vill spara stålar. Det här får du jobbet gjort med och det kommer som billigast att kosta ca 13000 spänn så här draget ur bakfickan.

Sedan skall du veta hur du använder dem, för en snabbkurs i porträtt/tatueringsfotografering är en tråd lite för litet utrymme för. Det handlar inte så mycket om vilka prylar du har för det jobbet, det handlar mer om tekniken. Om du har grunderna för fotografering, rekommenderar jag att du kollar in någon bok eller på webben efter grunderna för studiofotografering/porträtt.

ps. nålen sitter faktiskt riktigt fint i din hand :)
 
Nu får jag lite det intrycket som om du vill kuta innan du lärt dej krypa, har jag rätt? :)

För att få ut det du vill ha (tror mej veta ungefär vad du är ute efter med sjyssta tatueringsbilder, eftersom många tatuerare saknar det i sitt portfolie, men dom som har det ger ett ett väldigt proffsigt intryck:)) behöver du en backdropp (svart om det är det du vill ha), du kan också måla en bit av väggen matt svart för att spara uttrymme, en pocket kamera eller en enkel dslr med typ 50mm optik, några blixtar med paraply eller små softboxar. Blixtarna behöver inte vara studioblixtar, det räcker bra med en eller två externa blixtar för kameran och en extension cord. Sedan behöver du bildbehandlingsprogram, t.ex GIMP http://www.gimp.org/ är ett open source program som efterliknar photo shop och är alltså gratis om man vill spara stålar. Det här får du jobbet gjort med och det kommer som billigast att kosta ca 13000 spänn så här draget ur bakfickan.

Sedan skall du veta hur du använder dem, för en snabbkurs i porträtt/tatueringsfotografering är en tråd lite för litet utrymme för. Det handlar inte så mycket om vilka prylar du har för det jobbet, det handlar mer om tekniken. Om du har grunderna för fotografering, rekommenderar jag att du kollar in någon bok eller på webben efter grunderna för studiofotografering/porträtt.

ps. nålen sitter faktiskt riktigt fint i din hand :)

Tack så mycket för svar, kul att någon tar sig tid att hjälpa oss nybörjare.
Jag tror absolut att du har rätt, jag har ingen större erfarenhet av proffisionell foto.

Okej, som du kanske förstår så är det lite grekiska för det du skrev men jag litar samtidigt på attt du vet vad du pratar om. Tjejen min hittade en sida som heter bostroms.nu.
Skulle du kanske kunna ta dig tid att plocka ihop eller peka ut dom saker du tror att vi behöver? Så vi får lite mer svart på vitt vad vi behöver.

Det du skrev med kameran, 50mm optik gör mig också väldigt osäker. Vi har just nu bara en canon 200is eller något, funkar det inte så har vi övervägt att byta till något av en lättare systemkamera som skulle funka både på jobber och som fritidskamera. Vad tror du, vi är tacksam för all hjälp.

Jag har suttit och försökt hitta bilder på hur vi vill ha bilderna men utan framgång, känns som jag frågar efter mycket men kan du länka någon sida där man kan få lite rätsida på vad man verkligen är ute efter? Alltså där man kan se exempel på olika ljussättningar m.m.

Ahh, som sagt.. vi är tacksam för all hjälp och hoppas att det här ska funka, för det är som du säger, inte många har serriösa bilder på sina tatueringar vilket är tråkigt.

Haha, man tackar för komplimangen.. Kul att höra.
Tack än en gång
Mvh Anders
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.