Annons

Nybörjare undrar om bländare mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Försöker lära mig mer om läget M och undrar om följande saker stämmer eller om jag fått något fel?

1. Stort F tal (bländare) ger tydlig bild över hela bilden.
2. Lågt F tal ger tydlig förgrund och suddig bakrund.
3. Högt Iso ger ljusare men brusigare bilder lägre slutartid i mörka miljöer.

4. Lågt Iso ger bättre bilder, men kräver längre slutartid.
5. När man fotar landskap bör F talet vara högt.

Ge mig gärna länk tips på lite mer läsning ang fototagning.

MVH Christian

Försöker lära mig mer om läget M och undrar om följande saker stämmer eller om jag fått något fel?

1. Stort F tal (bländare) ger tydlig bild över hela bilden.
2. Lågt F tal ger tydlig förgrund och suddig bakrund.
3. Högt Iso ger ljusare men brusigare bilder lägre slutartid i mörka miljöer.

4. Lågt Iso ger bättre bilder, men kräver längre slutartid.
5. När man fotar landskap bör F talet vara högt.

MVH Christian

1. Stort F tal (bländare)ger stort skärpedjup
2. Lågt F tal ger kort skärpedjup - var skärpan ligger beror på focuseringen.
3. Hög ISO ger högre känslighet hos sensorn vilket leder till högre brus.
4. Lågt ISO ger lägre brus. Lågt ISO ger också lägre känslslighet vilket medför att du behöver mer ljus - mer ljus får du med längre exponeringstid eller större bländare.
5. Vid landskpasfotografering bör man oftast ha stort skärpedjup - det åstakommer man med liten bländare (högt f tal). DOCK ! Bländare mindre än 8-11 börjar ofta försämra prestanda på optiken så mycket mindre bländare än så är oftast inte lönt att välja.

Jag tycker att du fått ett bra svar på din fråga av bengt-re.

Har du kollat Fotoskolan här på Fotosidan? I menyn: Artiklar|Fotoskolan, leta sedan upp artiklarna som börjar med Fototeknik. I dessa beskrivs grundläggade teknik på ett begripligt sätt.

Micke

Tack för alla svar! Men nu undrar jag bara vad det är för skillnad på skärpedjup och fokuserings skärpa?

MVH C

Skärpedjupet indikerar hur skarpt det som inte liggger i fokus är, medans fokusering avgör var det absolut skarpaste stället är, och skärpedjupet lägger sig runt

edit: lite kryptiskt kanske

Svenska Wikipedia förklarar skärpedjup snabbt och enkelt med bildexempel, engelska versionen är mer omfattande om du vill läsa mer.

Wikipedia är f.ö. en bra källa för rätt många fototermer... :)

1. Stort F tal (bländare)ger stort skärpedjup
2. Lågt F tal ger kort skärpedjup - var skärpan ligger beror på focuseringen.
3. Hög ISO ger högre känslighet hos sensorn vilket leder till högre brus.
4. Lågt ISO ger lägre brus. Lågt ISO ger också lägre känslslighet vilket medför att du behöver mer ljus - mer ljus får du med längre exponeringstid eller större bländare.
5. Vid landskpasfotografering bör man oftast ha stort skärpedjup - det åstakommer man med liten bländare (högt f tal). DOCK ! Bländare mindre än 8-11 börjar ofta försämra prestanda på optiken så mycket mindre bländare än så är oftast inte lönt att välja.

Vill bara tillägga att skärpedjupet märks bäst med kort brännvidd på objektivet och liten glugg(stort bländartal)
Iannatfall (större brännvidd) märker man mestadels bara fokuseringsavståndet skarpt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar