Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare i mörkret, detta med skärpa...

Produkter
(logga in för att koppla)

Holtin

Aktiv medlem
Morgens !

I all litteratur jag läst står att skärpan på kornet finjusteras med hjälp av ett "Focuscop" i kopieringsprocessen !

I vissa böcker finns små fina teckningar om hur man tittar i detta verktyg, det står även att man skall se en liten del av negget uppförstorat för att därigenom kunna kontrollera att förstoringen verkligen är skarp ....ända ut i kanten...

Nåväl, jag kan för mitt liv inte begripa hur det funkar trots dessa beskrivningar. Det enda jag ser är den lilla tråden i vågform, samt ett starkt ljus....(kanske som en näradöden upplevelse)
Vad är det man ska se, är detta ett exeptionellt verktyg som alla nyttjar eller ?

Jag har ännu inte gått någon kurs i mörkrumsteknik, måhända är det det bästa sättet, men tills dess....Har någon tips ideér om hur denna tingest bäst användes, Tell me !

(förövrigt blir mina kopier hyffsat skarpa trots min oförståelse av focuscopet)

// Axel

Man tackar, sökte på Focuscop men inser att jag borde använt det andra namnet......

Hursom helst, jag fann vad jag sökte !

// Axel

Hänger på denna tråden. Har inte funnit svar i någon anna tråd vilket som är "bäst" (om vi räknar bort den som kostar 2-3000)

Någon som kan rekomendera någon speciell?
//Jocke

Du kan även använda HAMA's för en 300-400 kr. Paterson är iofs bättre.

Skillnade mellan dom dyrare och dom billigare är två olika saker:

1. Du har bättre optik, spegel, förstoring och att den är nogrannare avstämd.

2. Och dom riktigt dyra kan även kolla ute i kanterna (som lars påpekade att inte var fallet med Patterson, eftersom det är en billigare modell). Kantskärpan kan vara viktig om man vill ha ett bra resultat över hela bilden, men kan för det mesta bortse från detta eftersom du ofta bländar ner objektivet och får då en viss skärpa på djupet.

Jag har ett billigt hama som jag är nöjd med, men har man råd att köpa ett dyrare så ska man göra det eftersom att det är lättare att se skärpan och dom är mer nogranna. Paterson är en av dom bättre tror jag i den klassen. Jag upplevde den mycket lättare att jobba med än HAMA, men den var dubbel så dyr som HAMA och jag hade redan lagt hela månadspengen på papper så jag fick nöja mig med HAMA :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar