Annons

Nybörjare. Grunden för inställningar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Neliz

Aktiv medlem
Tänkte höra (för jag har sökt utan lycka) om det finns nått inlägg/artikel med riktiga nybörjar tips. För någon som aldrg haft en systemkamera innan och vill lära sig alla grunderna med allt vad det innebär.

Kanske till och med finns någon inom Göteborgsområdet som hade kunnat visa "in real life?"

Hittar man någon snäll stackare som kan visa en så är det toppen annars blir det till och dra på sig pluggbyxorna och sätta näsan mot skärmen.

Ett tag trodde jag att jag hade läst ut FS. Men nu kan man mycket värdelöst vetande också.

Har ju läst, läst, läst, och sen läst lite till. Men det verkar f*n inte fastna. :/
Är väl lättare lärd i praktiken antar jag.

Alla olika termer mm vill inte fastna, och det är inte kul inte. Är verkligen fortfarande lika ovetande om allt man borde veta nu som jag var för 3månader sedan då jag fixade hem kameran :/

Har inte kommit längre än att jag sätter på kameran, och sen använder "auto funktionen" klickar av ett kort. och there it is...

Vad kör du med för märke? Det finns ju en del communities som bara har ett märke, själv så häckar man på dyxum.com för oss med Sony/minolta.
Man kan få en hel del hjälp på sådana ställen.
FS har ju sina märkessektioner också för den delen, fast det är inte så mycket drag om man inte har nåt från Canon /nikon.

pallep skrev:
Vad kör du med för märke? Det finns ju en del communities som bara har ett märke, själv så häckar man på dyxum.com för oss med Sony/minolta.
Man kan få en hel del hjälp på sådana ställen.
FS har ju sina märkessektioner också för den delen, fast det är inte så mycket drag om man inte har nåt från Canon /nikon.

Jag har en Nikon D40.
Ett sådant comunity låter ju inte illa alls.

pallep skrev:
Då förslår jag manualen. :p

Mmm, den släpper jag aldrig. Men jag lär mig nog bättre i praktik än i teori. Behöver nog bara hitta någon vänlig själv i Göteborg som kanske har lust att hjälpa till en dag. Men det är lättare sagt än gjort.

Brukar alltid tjata om att det finns böcker på biblioteket att låna. Även böcker från den tiden då det bara fanns film går bra. Bländare och slutartid o s v, är lika aktuellt idag då man låter en sensor istället för film fånga motivet.

Är det något speciellt som du upplever som svårt?

/Gunnar

Gunnar-E skrev:
Brukar alltid tjata om att det finns böcker på biblioteket att låna. Även böcker från den tiden då det bara fanns film går bra. Bländare och slutartid o s v, är lika aktuellt idag då man låter en sensor istället för film fånga motivet.

Är det något speciellt som du upplever som svårt?

/Gunnar

Jo jag är medveten om att jag kanske borde läsa på mer. Men det är inte så lätt inte, mycket lättare när någon visar mig.

Ja du. Kan ju säga så här: när jag sitter på forum som detta, och går in på n tråd, då förväntar jag mig att inte örstå nånting av vad dom står. Alla nummer, alla olika ord mm. Det går inte in.

Vill förstå hur jag skall använda kameran, från grunden helt och hållet. Bländare, slutare mm mm, det säger mig inte mycket. Och ändå har jag läst på i snart 3månader.

Måste vara jäklgt trög alltså... :(

Usch, det låter inte kul. Har du testat att prova praktiskt samtidigt som du läser manualen? Det funkade för mig, minns jag. Dvs. jag tog fram några lämpliga föremål och ställde framför mig och så tog jag testfoton utifrån det jag läste i manualen, och såg hur skärpedjup m.m. ändrades med olika inställningar. När jag hade kommit förbi det stadiet gick jag utomhus och testade allt jag kom på.

HNormark skrev:
Usch, det låter inte kul. Har du testat att prova praktiskt samtidigt som du läser manualen? Det funkade för mig, minns jag. Dvs. jag tog fram några lämpliga föremål och ställde framför mig och så tog jag testfoton utifrån olika inställningar/grejer jag läste i boken.

Nä, är verkligen inget kul, särskillt när jag så gärna vill kunna klara det.
Ja, det har jag provat det också. :/
Men inget verkar fungera som jag vill iallafall.
-----------------------------------------------------
Finns det ingen lättare typ av ordlista med alla ord ex iso, slutare, bländare mm mm. som förklara allt på ett lite lättare vis än på fotoskolan? Tycker nog att fotoskolan är lite snurrig.

Går ju att göra saker precis så svåra eller enkla man vill :)

Enkelt sagt så handlar ju fotografering om att fånga ljus på filmen/sensorn. De parametrar du kan spela med så är tid och bländare.

Tiden styr ju hur länge slutaren är öppen dvs hur länge kameran släpper in ljus. Kort tid litet ljus och lång tid mycket ljus :)

Bländaren styr storleken på öppningen men får att krångla till det litet så är det istället så att "litet" nummer ger stor öppning och tvärtom ( man anger egentlgen hur stor del av öppningen som används och 1/2,8 är ju större än 1/32)

Sen finns det två saker till att hålla i huvudet:
Lång tid ger ökad risk för oskärpa p g a att antingen kameran eller det man fotograferar rör sig.

Ju lägre nummer på bländare desto kortare skärpedjup. Vill du ha något skarpt i förgrunden och bakgrunden suddig använder du lågt nummer på bländaren.

Allt utöver detta kan du lära dig senare :)

Sätt kameran i manuellt läge och ut och öva med dig i solskenet

LYCKA TILL !!

Edit:
Glömde det kanske viktigaste:
i sökaren har du ju en skala som visar hur bilden kommer att bli exponerad och där du skall få markören i mitten av skalan.

Det enklaste är att du antingen bestämmer tid eller bländare först ( med ovanstående i huvudet) och sen justerar den andra parametern till kameran släpper in lagom med ljus

Stoffe69 skrev:
Går ju att göra saker precis så svåra eller enkla man vill :)

Enkelt sagt så handlar ju fotografering om att fånga ljus på filmen/sensorn. De parametrar du kan spela med så är tid och bländare.

Tiden styr ju hur länge slutaren är öppen dvs hur länge kameran släpper in ljus. Kort tid litet ljus och lång tid mycket ljus :)

Bländaren styr storleken på öppningen men får att krångla till det litet så är det istället så att "litet" nummer ger stor öppning och tvärtom ( man anger egentlgen hur stor del av öppningen som används och 1/2,8 är ju större än 1/32)

Sen finns det två saker till att hålla i huvudet:
Lång tid ger ökad risk för oskärpa p g a att antingen kameran eller det man fotograferar rör sig.

Ju lägre nummer på bländare desto kortare skärpedjup. Vill du ha något skarpt i förgrunden och bakgrunden suddig använder du lågt nummer på bländaren.

Allt utöver detta kan du lära dig senare :)

Sätt kameran i manuellt läge och ut och öva med dig i solskenet

LYCKA TILL !!

TACK!
Det är så jag menar, förklarat på ett lättare vis.
Skall ta ditt råd och ge mig ut. Och testa, testa, och sen testa lite till! Skam den som ger sig!
--------------------------------------------------
Och Tack ni alla andra också. Har ni några mer tips så mottages det väldigt tacksamt ska ni veta.

Förresten, finns det kanske nån som snabbt kan förklara hur jag sätter kameran på manuellt och sen vart jag ändrar bländaren mm?

Kollat i manualen, men äh, som sagt var: Lättare förklarat är bättre.

Nu har ju inte jag en nikon men man brukar sätta programratten på M och tid och bländaren rattar man på ett hjul som sitter vid högerhandens pekfinger när du håller i kameran. Har du bara ett hjul så brukar man få hålla in en annan knapp medans man snurrar. Man ser vilken knapp som gör vad när siffrorna börjar snurra på skärmen.

Ähh finns säkert nån nikonian som kan det där utantill.

pallep skrev:
Nu har ju inte jag en nikon men man brukar sätta programratten på M och tid och bländaren rattar man på ett hjul som sitter vid högerhandens pekfinger när du håller i kameran. Har du bara ett hjul så brukar man få hålla in en annan knapp medans man snurrar. Man ser vilken knapp som gör vad när siffrorna börjar snurra på skärmen.

Ähh finns säkert nån nikonian som kan det där utantill.

Åh tack!
Nu har jag den på M och jag har enbart snurrat på snurren utan att ens tänkt på att hålla in nån annan knapp innan. Men nu funkar det ju! Fräckt!

Bli inte frustrerad över att du inte kan ta in allt med en gång utan läs ett stycke i manualen och öva in det. Sedan tar du nästa stycke o.s.v.
Vi andra har lärt oss efter hand och en dag så sitter allt där det skall. Det tjänar inget till att jag talar om precis hur du ställer kameran i en viss situation för om du inte praktiser just den grejen ett tag så glömmer du det igen. Läs och testa är bästa receptet! Om ett par månader fungerar det hyggligt bra , för då har du tagit in grunden som du sedan kan bygga vidare på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar