Annons

Nya spegellösa Z från Nikon, så blev den

Euron är väl bara en omräkning, nog är det dollarn som styr?

Fast nu skrev jag ju något annat än att jag enbart trodde att det berodde på ren valutaväxling rakt av, utan att jag trodde att det kunde finnas annan hänsyn bakom. Det här med prissättning har diskuterats ett otal gånger och det är inte så enkelt att det bara sker utifrån ren växelkurs, även om den påverkar. Sådan påverkan sker ju när det sker prishöjningar över hela sortimentet, vilket händer ibland. Tyvärr är man väl inte alltid lika snabb åt andra hållet.

Allt blir dock rena spekulationer. Med i bedömningen kan ju också vara det intresse man sett för kameran och att man kanske bedömer att man inte kommer att kunna leverera tillräckligt med kameror till det lägre priset. Då kan man ju ta mer betalt tills kapaciteten är tillräcklig.
 
Senast ändrad:
Vi får väl hoppas att Canon släpper någon FF spegellös snart så det blir konkurrens mellan tre märken om kunderna och priserna pressas.
 
Nix. Fanns för 20000kr minus 4000kr och det var inte någon dag utan minst en månad.

Vill egentligen inte argumentera om detta, men i länken kan du se att kampanjen som omfattar kameror inköpta hos godkända ÅF nu är slut. Den pågick i våras fram t o m 31 juli.

Ingen av "mina" ÅF som är "godkända" har hört talas om någon 20.000 minus 4,000:- kampanj tidigare än så.
Utpriserna från resp affär kan dock variera. De flesta låg på 23.990:- och vissa på 25-26k.

Om någon ÅF sålt för 20.000:- så att man sedan kunnat få 4.000:- i cashback skulle jag gärna vilja veta vilken och när?

Inte för att jag misstror dig utan det vore intressant att veta vilken godkänd ÅF som haft ett sådant lågt pris. De andra ÅF borde ju i så fall reagerat.

https://www.sony.se/cashback/landing

Sedan håller jag med om att det vore bra om Canon på allvar kunde ge sig in i leken med en spegellös FF. Inte bara för prisernas skull utan för att också se hur deras tänkande och lösningar ser ut.
 
Fick någon det verkligen? När jag tittade på just Cyperfoto gick det inte att betala. Om man bara ställer sig i kö får man snällt betala det som står på fakturan sen vid leverans, eller avstå köpet.

Har fått bekräftat att det (lägre) pris som gällde vid min beställning gäller trots Nikons prishöjning. Beställd mot faktura som kommer när kameran levererats.
 
Japp, Cyberphoto bekräftade på Facebook att det gamla priset gäller om man redan beställt, eller om man beställer "typ nu"
 
Det ända som håller mig att slå till en Z6 är att vi inte vet med säkerhet AF prestanda, snabbhet och lite till :) skulle nöja mig om den har lika eller bättre prestanda än X-T2/ A7III...samma gäller kit objektiv 24-70/4 vs 18-55/2.8-4.0...A7III har väl inge kit lens än :)

Fotfarande rätt många frågetecken....
 
Det ända som håller mig att slå till en Z6 är att vi inte vet med säkerhet AF prestanda, snabbhet och lite till :) skulle nöja mig om den har lika eller bättre prestanda än X-T2/ A7III...samma gäller kit objektiv 24-70/4 vs 18-55/2.8-4.0...A7III har väl inge kit lens än :)

Fotfarande rätt många frågetecken....

Det är väl ingen jättegissning att den blir väldigt nära eller lika bra som Z7.

Känner folk som skulle nöjt sig med A7iii om de vetat om den när A7riii kom.
 
Det vet jag men som sagt fortfarande väldigt många gissningar gör att jag avvaktar tills den kommer ut...men ser lovande ut på papper...läste någonstans att man har fokuserat för mycket på det tekniska och den nya fattningen medan IQ (bildkvalité) kom i andra plan...det är väl till slut det enda som räknas...och att IQ är väldigt fin...
 
Det vet jag men som sagt fortfarande väldigt många gissningar gör att jag avvaktar tills den kommer ut...men ser lovande ut på papper...läste någonstans att man har fokuserat för mycket på det tekniska och den nya fattningen medan IQ (bildkvalité) kom i andra plan...det är väl till slut det enda som räknas...och att IQ är väldigt fin...

Det är ju objektiven som spelar störst roll för bildkvalitén ändå. Tvekar inte ens sekund på att de nya sensorerna har riktigt bra brusprestanda och stort dynamiskt omfång dock.
 
Det är ju objektiven som spelar störst roll för bildkvalitén ändå. Tvekar inte ens sekund på att de nya sensorerna har riktigt bra brusprestanda och stort dynamiskt omfång dock.

Sensorerna tvekar jag inte på att de är på topp. Nikon F objektiven finns till största delen recenserade. De nya är ännu inte objektivt testade dock. Den nya fattningen torde ge bra förutsättningar för objektivkonstruktioner.
 
Det vet jag men som sagt fortfarande väldigt många gissningar gör att jag avvaktar tills den kommer ut...men ser lovande ut på papper...läste någonstans att man har fokuserat för mycket på det tekniska och den nya fattningen medan IQ (bildkvalité) kom i andra plan...det är väl till slut det enda som räknas...och att IQ är väldigt fin...

Jag skulle också avvaktat och väntat med att beställa tills man hunnit att läsa flera seriösa tester.
 
Sensorerna tvekar jag inte på att de är på topp. Nikon F objektiven finns till största delen recenserade. De nya är ännu inte objektivt testade dock. Den nya fattningen torde ge bra förutsättningar för objektivkonstruktioner.

Det är jag fullt medveten om, men av de bilder jag hittills sett och intryck jag läst om framförallt de nya 35/1.8 och 50/1.8 så verkar de hålla mycket hög optisk kvalité iaf. :)
 
Faktiskt ganska peppad på detta nya system. Beställde en Z6 så fort det gick (att det sedan visade sig att det skulle "spara" mig någon tusenlapp var ju ganska trevligt). Just nu är jag mest sugen på att gå i ide tills slutet på november av oklar anledning... :)

Sedan ska det ju onekligen bli intressant att se hur deras S-serieobjektiv faller ut. Testbilderna man sett från 35:an ger ju en del mersmak enligt min uppfattning.
 
På torsdag har Cyberphoto kamerorna i butiken som man får testa. Skall själv dit och klämma på dem då jag bor i Umeå.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.