Annons

Nya Pentax på G! Pentax K-5 , Pentax Kr och Pentax Evil.

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag väntar på är en fullformat Pentax, anpassad för manuella objektiv, det finns mängder av bra objektiv såväl k-bajonet som M42.
Om man sedan kunder återskapa samma trend som på 80 talet genom att bygga en kompakt kamera som MX och Olympus OM! Ja jag vet att vi är i plaståldern nu, men man kan väl bygga den kompakt i plast då.

Jag använder kameran för produktfotografering och har behov att se skärpezonen, APS formatet duger inte till sånt, däremot går det utmärkt med manuella inställningar.
 
En mycket bra kamera. Speciellt om man får lita på att ISO-prestandan är än bättre än på K-x, som var förvånansvärt bra på detta.

Dom har även ersatt AA-batterilösningen - nu kan man använda ett kamerabatteri och med adapter använda AA-batterier. Dom har även fixat problemet med AF-punkter i sökaren, som många klagade på i K-x. Sen har dom även ökat till 6 bilder/sekund.

Två saker jag saknar i kameran är fullHD-video och man kan inte justera AF per objektiv, om man råkar ha ett som bak-/frontfokuserar.

Kan dom bara hålla nera priset så tror jag det blir en storsäljare för Pentax.. Vi får se vad K-5 är för kamera, nån av dessa kommer jag att köpa iaf.
 
Tycker Pentax skjuter sig i foten genom att inte ha några billigare objektiv. Jag rekommenderar inte längre Pentax till nybörjare med begränsad budget. Objektivpriserna avskräcker.

Jag har provat några billigare objektiv, Canons 1,8/50 hör till de jag gärna lever utan. Jag har några Zeiss 50 och 28. Det gör livet värt att leva;o)!

Sigma 2,8/70 Macro är också bra, det kanske inte behöver stå Zeiss på objektivet för att det skall vara användbart.
 
Vitt med aqua-handgrepp är snyggast.
Synd att turquoise inte finns! K-x hade roligare färgalternativ. Detta känns något nertrimmat, men men man tog väl de populäraste färgerna. Och var är olivgrönt? Den gröna som erbjuds nu upplever jag som väl stark.
 
Alltså: Lite större kamera och
NiMh , Lithium batteri eller strömuttag.
Från 230.000 till 920.000 monitor.
Fokuslampa och 9 korsfomiga sensorer.
Och sensorn verkar dom ha filat på.

Jag ville ha mer från K7an(tex vattenpass) och lite modernare,
som tex video med 30bilder/s, formatet H.264(hänger på Sony oxå)
och micingång.
Samma vred som K-x som tur är, gillar inte spärrknappen på K7,
men ett User läge hade inte skadat.
Dom kunde ha kallat den för K-x Super eller K-x 2 istället.
 
Det intressanta med fokussystemet är att det har - enligt uppgift - bättre ljusgenomsläpp och optiska linser (för AF sensorn) med mindre distorsion vilket leder till bättre prestanda i lågt ljus. Layouten är ju samma som förut, men de optiska linserna för AF sensorerna är alltså enligt en ny konstruktion. Även AF algoritmerna för kameran är ändrade. Det ska bli intressant att få reda på hur mycket detta gör i praktiken...
Plus att det nu finns en separat lampa för AF också istället för att ha den i blixten. Detta har ju många efterfrågat.
 
Alltså: Lite större kamera och
NiMh , Lithium batteri eller strömuttag.
Från 230.000 till 920.000 monitor.
Fokuslampa och 9 korsfomiga sensorer.
Och sensorn verkar dom ha filat på.

Jag ville ha mer från K7an(tex vattenpass) och lite modernare,
som tex video med 30bilder/s, formatet H.264(hänger på Sony oxå)
och micingång.
Samma vred som K-x som tur är, gillar inte spärrknappen på K7,
men ett User läge hade inte skadat.
Dom kunde ha kallat den för K-x Super eller K-x 2 istället.

Det tycker jag är helt okej för en tusenlapp mer än K-x, eller?
 
Men DA 35 f/2.8 är ju ett makroobjektiv! Och dessutom ett fantastiskt bra makroobjektiv!
Inte visste jag att Canon och Nikons 35:eek:r är makron...

Det visste inte jag heller.

Å andra sidan kanske jag inte vill ha ett macro objektiv, i allafall inte om det kostar 6000:- så vad har jag mer att välja på?
Hm, nä just det, inget.

Förrän nu, nu kommer den nya 35'an, dock lite ljussvagare än konkurrenternas till ett troligen högre pris om man ska se till den vanliga Pentax-prissättningen.
 
Det visste inte jag heller.

Å andra sidan kanske jag inte vill ha ett macro objektiv, i allafall inte om det kostar 6000:- så vad har jag mer att välja på?
Hm, nä just det, inget.

Förrän nu, nu kommer den nya 35'an, dock lite ljussvagare än konkurrenternas till ett troligen högre pris om man ska se till den vanliga Pentax-prissättningen.

2.0 mot 2.4 känns inte som något jätte gap och det rycktas om runt två papp. Jag är köpsugen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.