...jag blir så jäk*a trött allt oftare på så många trådar. Knappt hinner en bra kamera hamna på lagerhyllorna förrän det ska spekuleras i hur nästa modell kommer att bli.
Jag deltar på många teknikforum här på FS och är absolut ingen motståndare till ny teknik, men alltid dyker det upp personer med byxångest om "man inte borde vänta till nästa modell". Detta i hopp om att göra en "bättre" investering.
Som någon tidigare var inne på så lär ju inga kameror säljas eftersom det alltid väntar en nyare om hörnet om X tidsenheter.
Så varför oroa sig om man nu har en kamera man trivs med och som har prestanda nog för det man personligen fotograferar? Det är väl först när man saknar något väsentligt hos sin kamera som den inte räcker( till D v s något man med säkerhet vet skulle förbättra de egna fotoresultaten) som det är aktuellt att försöka spana runt hörnet.
Lek med tanken att ingen mer kamera skulle utvecklats efter exempelvis D800. Då skulle sannolikt väldigt få sakna någon annan.
Men nu är verkligheten inte så. Uppgraderingshysterin tycker jag tagit absurda proportioner samtidigt som jag inte ser bättre bilder.
Men när det gäller så pass nya kameror som nämns i tråden anser jag att det känns fel att så snart spana efter uppföljare eller ny modell. Och hur man än vrider och vänder på saken så är den bästa kameran just den man har i handen idag- såvida man inte tänkt sig att börja fotografera först när "nästa modell" kommer. Och när den kommit så hamnar man ju i samma dilemma eftersom det kommer en nästa modell efter den.
Då är det kanske dags att byta hobby och börja knyppla. Såvida man inte absolut ska invänta nästa uppgradering av knypplingsnål
//Lennart