Annons

nya imac G5

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är min iMac skickad från Apples fabrik i Shanghai. Har jag tur så kommer de orangea personerna från TNT att ringa på dörren hos mig på fredag. :)
 
G5imac

Fråga, hur bra är skärmen ni som nu fått den nya G5:an, går den tex att kalibrera???
vill ju även kunna göra iaf en del lättare retausch, även fast jag lämnar ifrån mig det mesta..

Ricknick
 
Re: G5imac

rickardsund skrev:
Fråga, hur bra är skärmen ni som nu fått den nya G5:an, går den tex att kalibrera???
vill ju även kunna göra iaf en del lättare retausch, även fast jag lämnar ifrån mig det mesta..

Ricknick

Så gott som alla skärmar går att kalibrera. TFT-skärmar är inget undantang. I synnerhet inte Apples skärmar, då Apple är en plattform först och främst för bild, ljud och film.
 
Idag kom min iMac G5, det tog nästan fyra veckor. Bara leveransen från fabriken tog nästan två veckor. Ont om plats på planen från Shanghai tydligen.

Den är grymt läcker och skärmen är enorm! Iallafall på 20-tummaren. :)
 
PhotoJoe skrev:
..och skärmen är enorm! Iallafall på 20-tummaren. :)
Härligt att den hittade fram.

Är den alltså jättemärkbart bättre än på G4:an eller är det mycket tumstorleken som gör att du känner det "enorma"?
Jag skulle ju få en recension ;)
 
lottae skrev:
Härligt att den hittade fram.

Är den alltså jättemärkbart bättre än på G4:an eller är det mycket tumstorleken som gör att du känner det "enorma"?
Jag skulle ju få en recension ;)

Skärmen är av samma goda kvalitet som på iMac G4, bara större! :)

Har inte hunnit arbeta med den så mycket, håller fortfarande på att installera program! :p
 
Jag har en fråga. Har en G4 nu som sagt men en G5 är beställd. På G4 har jag problem med tillräcklig ström till usbportarna och det gör mig snart vansinnig att placera om bakom varenda gång något nytt ska i. De på tagentbordet håller varken för kortläsare, kamera eller ritbord.

Någon som har såna problem på G5? Någon som vet vad orsaken till mina problem på G4 med usb är?
Kan man köpa till något för att få det starkare? Eler beror det på annat än datorn tro?
 
lottae skrev:
Jag har en fråga. Har en G4 nu som sagt men en G5 är beställd. På G4 har jag problem med tillräcklig ström till usbportarna och det gör mig snart vansinnig att placera om bakom varenda gång något nytt ska i. De på tagentbordet håller varken för kortläsare, kamera eller ritbord.

Någon som har såna problem på G5? Någon som vet vad orsaken till mina problem på G4 med usb är?
Kan man köpa till något för att få det starkare? Eler beror det på annat än datorn tro?

Jag har drivit kortläsare från tangentbordet på min förra iMac. Apples rekommendation är att driva hubbar från datorn istället för från exempelvis tangentbordet.

Har testat att driva en extern 300GB hårddisk via USB och det funkade fint, det går ju snabbare än med FireWire 400. Iaf om man har USB 2.0 som ligger på 480MBit/s. :)
 
Har ni sett att priset är sänkt med över 2000kr på iMacen nu efter den 11 januari?!

Alla som fått sina iMac G5 levererade efter den 14 december 2004, kommer att kunna ansöka om att få tillbaka mellanskillnaden.

Apple har sänkt priset på nästan allt! Alla som studerar har ju mellan 6-10% rabatt via Apple Store Educations hemsida. Man sparar nästan 50% på en del programvaror, bl.a. på Apples egna programvaror som t.ex. Production Suite (FinalCutPro, Motion ´m.fl.).
 
USBhubbar?

Hur vet jag vilken som är bra och vad jag ska köpa? Känner mig halvnollad där..

Finns det typ såna med kanske tre usb genom att plugga i en? Alltså som typ kontaktuttag man kan använda för att få tillgång till fler?

Någon som vågar rekommendera något åt mig i så fall? Länk? Enda kravet är att den ska funka för att ge ström till sånt man kan tänkas vilja använda också, (minst 7 grejer vill jag oftast ha i och slippa byta mellan jämt.)

Ett luddigt inlägg kanske, men ni är så kloka så ni kanske kan tolka det ändå? Antar att ni märker att jag knappt vet vad det är jag bör köpa.
 
Jag hade tidigare en Belkin med egen strömförsörjning men nu använder jag en liten Macally (utan ström) som ger 4 ut. Skaffa dig en kort förlängningskabel så sätter du hubben i den ena porten och förlängningskabeln i den andra. Då behöver du inte böka när du skall koppla om.
 
henrik.f skrev:
Jag hade tidigare en Belkin med egen strömförsörjning men nu använder jag en liten Macally (utan ström) som ger 4 ut. Skaffa dig en kort förlängningskabel så sätter du hubben i den ena porten och förlängningskabeln i den andra. Då behöver du inte böka när du skall koppla om.
Tack, då vet jag vad jag ska kolla på:)

Fast det är sladdarna jag tycker är jobbiga. Att byta går ju rätt lätt på en imac som står så "luftigt", men att gömma sladdar och förvara för att slippa se dem mellan bytena är irritationsmomentet här. Jag tror inte jag vill ha någon förlängning, utan kollar efter något som täcker upp för att slippa byta så ofta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.